Julen bringer varefusk
Amerikanske detailforhandlere forbereder sig på, at der vil blive skruet op for forsøg på bedrageri og falske returvarer i den travle juletid.
I USA er detailforhandlerne klar. For dem bringer julen ikke kun velsignet bud og flere penge i kassen, men også flere kunder, der forsøger sig med returvarerfusk, skriver Chicago Tribune.
Læs også: Janus Friis-robotter skal levere varer i to amerikanske byer
Den voksende tendens omhandler bedrageri i forbindelse med returnering af købte varer og koster butikker i alle størrelser og genrer dyrt. Sidste år kostede returneringsbedrageriet de amerikanske forhandlere næsten to milliarder dollars alene under julesalget, mens det for hele året løb op i 15 milliarder dollars (godt 105 mio. kr).
Der er helt sikkert et tab af skatteindtægter, fortæller Robert Moraca fra the National Retail Federation til Chicago Tribune. Og hver en genstand, der bliver stjålet, skal erstattes og det vil gå ud over kunderne.
Mange måder at snyde på
Der er mange måder at snyde på som kunde, viser en undersøgelse blandt USAs 62 største detailvirksomheder i 2015.
En udbredt metode er, at en kunde stjæler en varei en butik, og efter et par dage vender retur for at få pengene tilbage for den. 91 procent af butikkerne har oplevet dette problem, oplyser detailhandelsorganisationen.
En anden måde at snyde på er garderobemetoden. En kunde køber en dyr kjole, et jakkesæt eller smykke udelukkende for at have det på ved en særlig lejlighed og derefter returnere varen og få det fulde beløb tilbage i lommen. 72 procent af butikkerne har oplevet dette.
Læs også: Detailanalytiker: Én ud af tre amerikanske indkøbscentre er dødsdømte
Derudover er der også en tendens til at bedragere køber en vare med falske pengesedler og efterfølgende bytter den til ægte penge. Der er også tilfælde hvor ansatte hjælper udefra komne med at lave falske varer-returer. Henholdsvis 75 og 77 procent har oplevet dette.
-CHM