22.12.2021  |  E-handel

Julehandel lever op til netbutikkers høje forventninger

6 ud af 10 virksomheder vurderer, at online-julesalget i år lever op til forventningerne. Dermed kan årets julesalg nå samme niveau som sidste år, hvor corona-nedlukningerne fik netbutikkernes salg til at eksplodere, viser analyse fra Dansk Erhverv.

Da Dansk Erhverv i 2020 spurgte netbutikkerne om forventningerne til julesalget, var svaret entydigt: Det ville blive enormt.  

Faktisk vurderede 27 procent af netbutikkerne, at salget ville vokse med mindst 50 procent i forhold til 2019, hver tiende regnede med en stigning på 100 procnet og 12 procent forventede, at det ville eksplodere med mindst 150 procent vækst. 

De høje forventninger blev ikke gjort til skamme, da 8 ud 10 netbutikker efterfølgende vurderede, at forudsigelsen holdt stik.  

Læs også: Nethandel vokser og slår ny rekord

Trods det vilde julesalg sidste år, vurderer 4 ud af 10 netbutikker i en ny analyse fra Dansk Erhverv, at årets julesalg vil blive endnu højere. Knap hver tredje regner med, at det bliver lavere. 

”Jeg sagde sidste år, at jeg aldrig havde set noget lignende, for salget bankede bare af sted. Trods det, så vurderer flertallet af netbutikkerne altså, at salget i år bliver større. Det understreger, at e-handlen holder fast, selvom den fysiske handel er genåbnet”, siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv. 

Forbrugerne søger mod nettet 

I Dansk Erhvervs analyse svarer 59 procent, at salget lever op til forventningerne, mens godt hver tredje oplever det modsatte. 

”Det interessante er, at det i høj grad er de butikker, der kun har e-handel, som er mest tilfredse. Det tyder på, at de stigende smittetal har fået en del forbrugere til at rykke mod netbutikkerne. Vi hører også fra butikkerne, at der er kommet ekstra tryk på de sidste dage, hvor smittetallene også er vokset kraftigt”, siger Niels Ralund. 

Han hæfter sig også ved, at forbrugerne bruger flere penge på gaverne i år. 

”Det er en smule overraskende, for sidste år var der feriepenge og ”manglende-rejse-penge”, men det understreger, at forbrugernes økonomi er ganske stærk.” 

Pres på logistikvirksomhederne 

Julesalget toppede i år under Black Week, og selvom forbrugerne altså har været tidligt ude for at handle julegaver, så er der hos virksomhederne en vis bekymring for, om alle pakker når ud inden jul. Hver fjerde oplever forsinkelser, men vurderer, at pakkerne når frem, mens hver tiende har fået kundeklager over manglende eller forsinkede pakker. 

Læs også: Nethandel er med til at redde industrilokaler fra ledighed

”Der er virkelig tryk på hos logistikvirksomhederne, og der vil nok være enkelte kunder, der oplever, at pakkerne er lidt længere tid undervejs. Vi hører dog fra logistikvirksomhederne, at de forventer, at alt når frem inden jul,” siger Niels Ralund og slutter: 

“Alt tyder på, at netbutikkerne slutter et travlt år af med en hæsblæsende slutspurt.”

- KCP

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere