22.12.2021 | E-handel
Julehandel lever op til netbutikkers høje forventninger
6 ud af 10 virksomheder vurderer, at online-julesalget i år lever op til forventningerne. Dermed kan årets julesalg nå samme niveau som sidste år, hvor corona-nedlukningerne fik netbutikkernes salg til at eksplodere, viser analyse fra Dansk Erhverv.
Den øgede nethandel lægger pres på logistikvirksomhederne. Hver fjerde netbutik oplever forsinkelser, men vurderer, at pakkerne når frem, mens hver tiende har fået kundeklager over manglende eller forsinkede pakker. Foto: 123RF
Da Dansk Erhverv i 2020 spurgte netbutikkerne om forventningerne til julesalget, var svaret entydigt: Det ville blive enormt.
Faktisk vurderede 27 procent af netbutikkerne, at salget ville vokse med mindst 50 procent i forhold til 2019, hver tiende regnede med en stigning på 100 procnet og 12 procent forventede, at det ville eksplodere med mindst 150 procent vækst.
De høje forventninger blev ikke gjort til skamme, da 8 ud 10 netbutikker efterfølgende vurderede, at forudsigelsen holdt stik.
Læs også: Nethandel vokser og slår ny rekord
Trods det vilde julesalg sidste år, vurderer 4 ud af 10 netbutikker i en ny analyse fra Dansk Erhverv, at årets julesalg vil blive endnu højere. Knap hver tredje regner med, at det bliver lavere.
”Jeg sagde sidste år, at jeg aldrig havde set noget lignende, for salget bankede bare af sted. Trods det, så vurderer flertallet af netbutikkerne altså, at salget i år bliver større. Det understreger, at e-handlen holder fast, selvom den fysiske handel er genåbnet”, siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
Forbrugerne søger mod nettet
I Dansk Erhvervs analyse svarer 59 procent, at salget lever op til forventningerne, mens godt hver tredje oplever det modsatte.
”Det interessante er, at det i høj grad er de butikker, der kun har e-handel, som er mest tilfredse. Det tyder på, at de stigende smittetal har fået en del forbrugere til at rykke mod netbutikkerne. Vi hører også fra butikkerne, at der er kommet ekstra tryk på de sidste dage, hvor smittetallene også er vokset kraftigt”, siger Niels Ralund.
Han hæfter sig også ved, at forbrugerne bruger flere penge på gaverne i år.
”Det er en smule overraskende, for sidste år var der feriepenge og ”manglende-rejse-penge”, men det understreger, at forbrugernes økonomi er ganske stærk.”
Pres på logistikvirksomhederne
Julesalget toppede i år under Black Week, og selvom forbrugerne altså har været tidligt ude for at handle julegaver, så er der hos virksomhederne en vis bekymring for, om alle pakker når ud inden jul. Hver fjerde oplever forsinkelser, men vurderer, at pakkerne når frem, mens hver tiende har fået kundeklager over manglende eller forsinkede pakker.
Læs også: Nethandel er med til at redde industrilokaler fra ledighed
”Der er virkelig tryk på hos logistikvirksomhederne, og der vil nok være enkelte kunder, der oplever, at pakkerne er lidt længere tid undervejs. Vi hører dog fra logistikvirksomhederne, at de forventer, at alt når frem inden jul,” siger Niels Ralund og slutter:
“Alt tyder på, at netbutikkerne slutter et travlt år af med en hæsblæsende slutspurt.”
- KCP
Branchenyt

Svenske Nynas digitaliserer forsyningskæden
Det svenske specialolieselskab Nynas indgår samarbejde med it-selskabet Tech Mahindra. Partnerskabet skal transformere Nynas’ eksisterende forretning og udvide deres IT-landskab med agile, skalerbare og intelligente systemer.
Branchenyt

Satser på serviceaftaler og montering med ny ansættelse
Postkasseanlægsleverandøren Renz starter en helt ny serviceafdeling, der skal gøre virksomheden til totalleverandør, give mulighed for serviceaftaler og skabe tættere kontakt til kunder og projekter. Serviceafdelingen får en ny mand ved roret.
Innovation

Genbrugshandsker skal sænke hospitalers klimaaftryk
Dansk udviklingsprojekt vil på to år skabe et cirkulært alternativ til de blå éngangshandsker af det syntetiske gummi nitril – til gavn for sundhedsvæsenets grønne omstilling og forsyningssikkerheden af værnemidler.
Sourcing

Walmart automatiserer leverandørforhandlinger med kunstig intelligens
Indkøbere har til alle tider manglet tid til at gennemføre omhyggelige forhandlinger med hele leverandørbasen. Det har betydet store tab af værdiskabelse for både købere og leverandører. Supermarkedsgiganten Walmart griber nu til kunstig intelligens og chatbot for at løse udfordringen.
Lager & distribution

Ny pakkeboks styrker 100 år gammel virksomhed
Den familieejede virksomhed Ingvard Madsen har i samarbejde med STIHL og Renz A/S fået opsat en ny og praktisk pakkeboks, STIHL Pick-Up Box, som skal være med til styrke og fremtidssikre den anerkendte virksomhed nær Kolding.
Produktion

Miljøcertificering gør møbelfabrik mere attraktiv
Standarder spiller en væsentlig rolle i Four Designs grønne omstilling. Den fynske møbelvirksomhed er miljøcertificeret efter ISO 14001 og bruger også produktspecifikke standarder, der sikrer miljøfokus, i deres produktudvikling.