Kina raser over nye amerikanske havneafgifter
USA’s planer om at indføre nye havneafgifter for skibe med kinesisk tilknytning har udløst stærke reaktioner i Beijing og skabt usikkerhed blandt medlemmerne i containeralliancen Ocean Alliance.
Foto: Port of Los Angeles
De nye regler, der blev fremlagt i sidste uge af den amerikanske handelsrepræsentation (USTR), pålægger kinesisk byggede skibe højere gebyrer ved anløb af amerikanske havne – op til 33 dollar pr. net ton eller 250 dollar pr. container senest i 2028. Kinesiske operatører rammes endnu hårdere med en startafgift på 50 USD per net ton, stigende med 30 USD årligt over tre år.
Ifølge danske Sea-Intelligence kan kinesiske rederier som COSCO, OOCL og Hede Shipping blive ramt så hårdt af de nye havneafgifter, at det kan føre til en omstrukturering i Ocean Alliance, så ikke-kinesiske medlemmer som CMA CGM og Evergreen tager over på USA-ruterne.
Den kinesiske regering og brancheorganisationer fordømmer initiativet og kalder det diskriminerende og protektionistisk.
“Sådanne tiltag forvrider den fair konkurrence og hæmmer den normale drift i den globale skibsfartsindustri. I sidste ende truer de sikkerheden og stabiliteten i de globale forsyningskæder,” hedder det således i en udtalelse fra Cosco ifølge Splash.
Også den internationale branche er kritisk. World Shipping Council advarer om, at afgifterne vil øge priserne for forbrugere, skade amerikansk eksport og hæmme væksten.
-emte