IVECO tester miljø- og økonomigevinster ved biogas på ”Nordic Biogas Tour”

IVECO S-WAY LBG drog for nylig ud på en ”Nordic Biogas Tour” for at teste, dels hvor meget en optimeret kørestil kan minimere miljøbelastningen, dels hvor langt, man kan køre med en fuldt lastet biogaslastbil. Og svaret er klart; miljøvenlig kørsel tager toppen af brændstofomkostningerne i en tid med skyhøje priser.

Testbilen kørte på LBG, så CO2-aftrykket var i forvejen reduceret med omkring 95 procent i forhold til et dieselkøretøj. Foto: IVECO.

21.07.2022

SCM.dk

I en IVECO S-WAY med LBG i tanken kørte IVECOs erfarne testkører Jørgen Andreassen fra København til Trondheim over Haparanda i Sverige til Helsinki og derefter over Stockholm retur til Danmark. I alt en strækning på 3.460 kilometer i meget forskelligartet terræn, der blev tilbagelagt over 5 dage.  

”Vi ville teste i praksis, hvor meget vi kunne nedbringe miljøbelastningen ved hjælp af såkaldt eco-friendly driving samt vise, at det er nemt at komme omkring i norden, selvom brændstoftanken indeholder flydende biogas i stedet for diesel”, fortæller Jørgen Andreassen. 

Testbilen kørte på LBG, så CO2-aftrykket var i forvejen reduceret med omkring 95 procent i forhold til et dieselkøretøj. Turen udledte således blot 195 kg CO2, hvor en tilsvarende diesellastbil ifølge IVECOs beregninger ville have udledt hele 2.658 kg.  

Læs også: 10 nye biogas-lastbiler sparer Postnord 850 ton CO2 om året

S-WAY’en er udstyret med et forudseende HI CRUISE GPS køresystem, en 12-trins HI-TRONIX automatiseret gearkasse samt IVECO ECO MODE PLUS, der sikrer maksimal brændstofeffektivitet. 

Men trods bilens tekniske hjælpemidler, er chaufførens køreteknik stadig afgørende. Med sin forudseende kørestil og en generel reduktion på cirka 5 km/t af gennemsnitshastigheden sparede Jørgen Andreassen cirka 10 procent i brændstofforbrug på turen.   

Et spørgsmål om god stil  

Jørgen Andreassens råd er at tilegne sig en kørestil, der er glidende og jævn, hvor man undgår at spilde sit brændstof på hurtige accelerationer. Man bør skifte gear lidt tidligere, end man ellers er tilbøjelig til. Og så skal man holde god afstand til køretøjet foran for at undgå opbremsninger.  

”De fleste har nok oplevet chauffører, der kommer udmattede frem og med skuldrene helt oppe om ørene. Det er tegn på, at de gasser for meget op og hele tiden bliver tvunget til at bremse”, siger Jørgen Andreassen og fortsætter:  

”Hvis man i stedet lægger sig på en jævn fart og holder afstand, er det, som om trafikken forsvinder. Man koncentrerer sig kun om sin egen kørsel”.  

Skyhøje brændstofpriser

Samlet set er det ifølge Jørgen Andreassen med disse små justeringer realistisk for langt de fleste at nedbringe brændstofforbruget med omkring 10 procent over længere strækninger. En væsentlig reduktion både for miljøet og for økonomien.  

På turen rundt i Norden var synet af standere med skyhøje brændstofpriser nemlig et tilbagevendende fænomen, og i sig selv vil det aktuelle prisniveau nok inspirere mange til at forbedre sin kørestil: 

”Økonomi er en stærk drivkraft, og jeg er overbevist om, at vi vil se en opblomstring i interessen for eco-friendly driving i hele transportbranchen. Det vil være positivt for trafiksikkerheden og miljøet”, slutter Jørgen Andreassen.  

- KCP

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

09.10.2024SCM.dk

Nyt nordisk samarbejde om forsyningssikkerhed

25.09.2024SCM.dk

Stål og beton med lavere CO2-aftryk lokker – teoretisk set

20.09.2024SCM.dk

Forsyningssikkerhed fordrer først og fremmest forberedelse

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 3

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 2

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 1

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online