10 nye biogas-lastbiler sparer Postnord 850 ton CO2 om året
10 lastbiler, der kører på biogas, skal erstatte 10 af Postnords nuværende lastbiler, der er dieseldrevne.
PostNord har nu sendt 10 biogas-lastbiler på vejene, der erstatter 10 dieseldrevne biler og dermed sparer klimaet for cirka 850 ton CO2 hvert år.
”Vi er glade og stolte over, at vi nu gør danskernes pakker lidt grønnere med biogas i tanken på 10 nye lastbiler, og så passer det os rigtig godt, at bilerne bidrager til renere og friskere luft, og ikke støjer som de gamle biler”, siger Jan Greve, der er Director of Operational Development i PostNord.
Lastbilerne kører på såkaldt komprimeret biogas (CBG), der er produceret af gødning fra køer og grise, og som mindsker mængden af metan i atmosfæren. Under kørslen mindskes ikke bare udledningen af CO2, men biogas som brændstof udleder også færre partikler og mindre NOx-gasser, end hvis lastbilen kørte på diesel.
Læs også: Postnords 16 nye elbiler ruller ud med post på Bornholm
”Fossilfri drivmidler er en vigtig investering i en grønnere fremtid, og vi fokuserer på tiltag, der gør en forskel her og nu, mens vi samtidig følger udviklingen af endnu bedre alternativer tæt”, siger Jan Greve.
I Danmark har PostNord allerede reduceret CO2-udledningen med 73 procent siden 2019 på den interne flåde af lastbiler ved blandt andet at skifte til HVO biodiesel og mindske antallet at lastbiler på vejene ved at øge lastbilernes fyldningsgrad med nye pallestativer.
I starten af 2022 opfører PostNord sit eget biogas-tankanlæg ved pakketerminalen i Brøndby, så tidsforbruget ved tankning minimeres.
- KCP