IoT har fungeret fra dag 1
Digitaliseringens muligheder i form af Internet of Things har været en gevinst for den svenske skadedyrsbekæmper Anticimex siden man tog teknologien til sig. Indtil videre er man foran konkurrenterne, men fremtiden er digital og alle vil have smarte løsninger.
Tusindvis af forbundne enheder, digitaliseret udstyr, konstant overvågning af fælder og prædikativ service. Den svenske skadedyrsbekæmper Anticimex, der er Nordens største på sit felt, er blandt de virksomheder, der i den grad har omfavnet mulighederne i Internet of Things (IoT).
Læs også: Industri 4.0 har senest givet os Internet of Goods – men er det opreklameret?
Det har været en længere proces at nå til, hvor man er i dag, fortæller selskabets topchef i Finland, Jussi Ylinen, som SCM.dk mødte til IFS’ World Conference i Atlanta tidligere i år. Anticimex var med i frontlinjen, da IFS i sin begyndte at eksperimentere med IoT, og siden da har det stille og roligt vokset sig stærkt – med masser af fordel til følge.
”Før i tiden fik vi en e-mail fra kunden hver gang en fælde meldte om en fangst eller en fejl, fx et dødt batteri. Og vi druknede jo i dem, så det var umuligt at prioritere dem ordentligt og logisk. Nu arrangerer de sig selv i en work order efter en masse parametre, der gør det hele langt mere glidende”, forklarer Jussi Ylinen.
Feedbacken fra kunderne er god, arbejdsgangene er bedre og økonomien bliver styrket for alle parter. Som et eksempel nævner Jussi Ylinen en storkunde i form af et boligselskab i Helsinki, som har fået en 30 procent bedre pris pga. automatiseringen af processerne.
Livedemonstrationer af gevinster
Den tendens har faktisk været til stede fra start, efter man begyndte at implementere de smarte løsninger. Og det sørger Anticimex da også for at potentielle nye kunder får at vide.
”IoT har fungeret for os fra dag ét. Selvfølgelig foregår der hele tiden noget fintuning, men der har aldrig været egentlige problemer. Det kan vi også udnytte i salgsøjemed, fx til livedemonstrationer af systemerne, så folk kan se alle gevinsterne foran sig i realtime”, forklarer Jussi Ylinen.
Det tidlige sats på IoT har skabt en god position for Anticimex, der ifølge Jussi Ylinen er længere fremme end konkurrenterne. Det gør man selvsagt alt, hvad man kan for at blive ved med at være, ikke mindst ved at afsætte midler til udvikling af nye produkter, bl.a. med en R&D-afdeling i Danmark, så man kan være på forkant af markedet.
”Først og fremmest skal vi levere robuste produkter, der virker. Derudover er service et vigtigt område, som vi også vokser på for tiden. Og så er der specifikke opgaver som eksempelvis batteriskift i fælder osv., som er en stor nød, der skal knækkes”, siger Jussi Ylinen.
Først og fremmest skal vi levere robuste produkter, der virker. Derudover er service et vigtigt område, som vi også vokser på for tiden.
Jussi Ylinen
”Endelig er der også en bevægelse væk fra gift og kemikalier, dels på grund af lovgivning fra EU, og dels fordi de private forbrugere ikke har lyst til at bruge det, hvilket får virksomhederne til at følge efter”, tilføjer han.
Fortsat føring kræver mere IoT
På den korte bane regner Anticimex med at kunne holde sig forrest inden for skadedyrskontrol – en branche, der vokser globalt – i de næste to-tre år, ikke mindst i Norden, hvor man sidder på 50 procent af markedet hjemme i Finland og 85-90 procent i Sverige.
Læs også: Ny global service skal forbedre shopping-oplevelsen online
Det kræver mere udvikling af brugen af tingenes internet, for som Jussi Ylinen siger:
”Vi er blevet meget afhængige af de her systemer, men der er no turning back; fremtiden er digital og alle vil have smarte produkter”.
Denne artikel er del af et tema:
I fokus: IFS World Conference