IoT forudser servicebehov virksomhed sparer stort
En Internet of Things-løsning hjælper skadedyrsbekæmperen Anticimex med at forudse behov for vedligeholdelse af digitale fælder, hvilket både forbedrer service og sparer omkostninger. Den slags bliver kun større i fremtiden, siger CEO for selskabet bag løsningen, svenske IFS.
Internet of Things (IoT), og dets industrielle sidestykke Industrial IoT, har efterhånden længe været undervejs som en central del af den digitale transformation, som bl.a. logistikbranchen gennemgår. Et eksempel på en virksomhed, som har gjort konceptet til virkelighed, er Anticimex, der bekæmper skadedyr i 17 lande verden over.
Læs også: Kosan Crisplant bygger global forretning med effektiv udnyttelse af it
Selskabets fælder er i høj grad digitale, og derfor har man også implementeret en softwarebaseret løsning til at danne grundlaget for vedligeholdelsen af de mange enheder. Løsningen sørger således for at overvåge driften af de enkelte fælder, og sende serviceteknikere ud automatisk og prædikativt, når de digitale fælder behøver vedligeholdelse. Dette forbedrer servicen til kunden og sænker omkostningerne for Anticimex, der sparer masser af tid og kilometer på vejene.
"Det her er en ren digital transformation for Anticimex. Vi ser et stort potentiale i at bruge IoT og at tilbyde intelligente løsninger til skadedyrskontrol, der giver øget kundeværdi og samtidig sparer tid, penge og miljø. Ved at sende data fra sensorerne via softwaren, kan vi reagere meget hurtigere på servicebehovet og arbejde proaktivt for at forebygge problemer inden de opstår", siger CIO for Anticimex, Daniel Spahr.
Selskabet bag løsningen er svenske IFS, der har leveret sin IoT Business Connector til Anticimex. Softwaren indsamler data fra fælderne via analyser i skyen, Microsoft Azure og gør den tilgængelig i forretningssystemet IFS Applications. I den første fase af implementeringen har Anticimex forbundet knap 3.000 digitale fælder i Finland via IoT-løsningen. I alt har selskabet over 20.000 digitalt installerede fælder verden over.
Data giver nærhed
For IFS er arbejdet for Anticimex, ifølge CTO Dan Matthews, et meget godt eksempel på hvordan man sigter efter at hjælpe sine kunder med en IoT-løsning, som ikke kun indsamler, men også analyserer data og skaber automatiske handlinger, der hjælper med at etablere en mere serviceorienteret og omkostningseffektiv organisation.
På den måde ligger processen også meget godt i tråd med et af de centrale budskaber fra IFS verdenskongres i Göteborg i efteråret 2016, hvor direktøren for det hele var blandt talerne.
"Internet of Things er stort for os, og Industrial IoT er endnu større, netop fordi der er så mange muligheder i teknologien. Ved at analysere på grundlæggende datastrømme, kan vi komme meget tæt på vores kunder, til gavn for begge parter. Samtidig støtter det også op om en af vores centrale målsætninger for fremtiden, nemlig at vi gerne vil kunne tilbyde alle vores services på mobile platforme; vi vil være et applications company", sagde CEO Alistair Sorbie.
Kontrol med egne produkter og løsninger
Den vej går bl.a. via områder som IFS Labs, hvor man forsker i morgendagens løsninger hvoraf nogle forhåbentlig kan blive til virkelighed.
"Som virksomhed vil vi gerne have en høj innovationsgrad, vi vil gøre det nemmere at være partner med os, og vi vil have stor bredde. Derfor er det også vigtigt, at vi kommer fra Labs til apps og får skabt noget brugbart", sagde product director og ERP-ekspert for IFS, Martin Gunnarsson, på kongressen, og blev bakket op af selskabets skandinaviske direktør, Glenn Arnesen.
"Vi er i tung konkurrence med eksempelvis Microsoft som vi dog også samarbejder med og derfor prioriterer vi kontrol over vores egne produkter højt, det giver tryghed og nærhed for kunderne. Sådan noget som at outsource R&D, som vi ser det ske andre steder i branchen, det kommer vi ikke til", sagde han.
Læs også: Industriens IoT er på vej men virksomhederne er ikke klar
Ifølge Glenn Arnesen og marketing director for IFS Scandinavia, Tom Axel Smith, er planen på den baggrund at man vil fordoble produktindtægterne over de næste fem år, ligesom man vil gøre op med sin status som det, Alistair Sorbie kaldte 'hidden gem' og skaffe sig noget mere opmærksomhed, bl.a. via sponsorater som det, man har indgået med Saubers Formel 1-hold.