24.03.2022 | Innovation
Investorer ser stort potentiale i ny propelpoleringsrobot
SubBlue Robotics automatiserer en farlig og monoton opgave for erhvervsdykkere med sin propelpoleringsrobot. Realiseringen den fjernstyrede robot får stor opbakning fra DFDS og økonomisk støtte fra Den Danske Maritime Fond, ligesom kendte robotinvestorer nu også satser på virksomheden.
Den færdige løsning fra SubBlue Robotics vil blive leaset til serviceselskaber i den maritime sektor, der også har engageret og bidraget med kravspecifikationer til den lovende robot. Foto: SubBlue Robotics
To danske investorer ville ikke gå glip af muligheden for at investere i verdens første undervandsrobot, som kan polere skibspropeller. Thomas Visti og Ralf Astrup har nu grebet muligheden for at blive medejere af SubBlue Robotics med en sjettedel af virksomheden hver især.
”SubBlue Robotics har angrebet en særdeles interessant niche for automatisering i shippingbranchen. Det er en højaktuel problemstilling, som SubBlue Robotics prøver at løse, hvor vi både kigger ind i store energibesparelser og sikkerhed. Og så må jeg sige, at stifterne besidder en helt ekstraordinær drivkraft. Jeg glæder mig til, at Ralf Astrup og jeg forhåbentlig kan bidrage til virksomhedens vækstrejse”, siger Thomas Visti, der er ejer af Visti Unlimited og tidligere medejer af danske robotsucceser som MiR og Universal Robots.
I dag bliver alle kommercielle skibspropeller poleret manuelt af erhvervsdykkere 1-2 gange årligt for at spare bunkers. Samtidig forbyder flere havne dykkerne at arbejde i havnene med det resultat, at skibene ofte må ligge for anker uden for havne under propelpolering og afvente gunstige vejrforhold.
Læs også: Dansk robotguru: I alle brancher gælder det om at komme ud af startboksen
”Når poleringer bliver automatiseret med robotter og menneskelige risici dermed elimineres, kan SubBlue Robotics bringe poleringen tilbage ind i de mest brugte havne verden over. Med robotten kan redere få poleret propellen, imens de losser/laster”, siger Don Fischer, der er stifter og CEO i SubBlue Robotics.
Den netop indskudte kapital skal finansiere de allersidste faser af produktudviklingen af en fjernstyret robot, der dykker ned og sætter sig fast på skibspropeller med helt op til 10 meter i diameter, hvorfra robotten polerer korrosion og begroninger væk.
Millioner i brændstofbesparelser
Inspirationen til SubBlue Robotics og propelpoleringsrobotten opstod, da firmaets ene stifter Don Fischer var elev i rederiet Torm og iagttog udfordringen med vedligeholdelse af energieffektive skibspropeller. Han besluttede at udvikle en robotløsning.
Efter at have uddannet sig i både mekanik, automation og finansiering var han klar til bogstaveligt talt at søsætte SubBlue Robotics i samarbejde med ingeniør Michael Blom Hermansen. Sideløbende med seks års produktudviklingsarbejde har stifterne været i tæt dialog med både erhvervsdykkere og rederier for at imødekomme deres ønsker til en sikrere, hurtigere og grønnere løsning på propelpolering med en god driftsøkonomi.
”Propelpolering skal gøres så enkelt og let tilgængeligt, at frekvensen af polering kan øges til et mere ideelt niveau på 3-5 gange årligt. Jo mere blank propellens overflade er, jo højere bliver energieffektiviteten. Et rederi vil med robotrensning af propeller kunne spare mellem en halv og halvanden million kroner årligt per skib på udgiften til bunkerolie samt eliminere 8-12 timers forlænget havnekald”, konstaterer Don Fischer.
Læs også: Kapitaltilførsel skal accelerere global ekspansion af fynske robotter
Den færdige løsning fra SubBlue Robotics vil blive leaset til serviceselskaber i den maritime sektor, der også har engageret og bidraget med kravspecifikationer til den lovende robot. Markedet for løsningen tæller på verdensplan cirka 60.000 kommercielle skibe.
Den netop indskudte kapital skal finansiere de allersidste faser af produktudviklingen af den fjernstyret robot.
”Vi har afsat hele det kommende år til videreudvikling og fintuning, for vi ved godt, at driftsstabilitet fra dag 1 er alfa og omega i den maritime sektor”, siger Michael Hermansen, som er CTO i virksomheden.
Den Danske Maritime Fond støttede allerede i 2019 og igen i 2020 iværksætterne med early stage seed funding, ligesom DFDS og andre rederier har mødt SubBlue Robotics med åbne arme i deres mission.
- KCP
IT

IFS stikker af fra konkurrenterne i ny Gartner-analyse
Analysefirmaet Gartner udpeger IFS som den stærkeste leverandør på Enterprise Asset Management-markedet. IFS har den største markedsandel og vækst sammenlignet med konkurrenterne SAP, IBM, Infor og Oracle.
Branchenyt

Logimatic fusionerer med Picca Automation
Logimatic bliver nu en del af Axcels nye nordiske automationsgruppe og fusionerer samtidig med gruppens andet danske selskab Picca Automation. Axcel styrker derved sin udviklingsstrategi om at skabe Nordens førende automationshus.
Lager & distribution

Ejendomsudviklere byder endnu en lejer velkommen i E20 Park Copenhagen
Aviva Investors og den internationale logistik- og ejendomsudvikler, Verdion, åbner dørene for lejer nummer to i den første færdigbyggede del af den nye logistikpark E20 Park Copenhagen.
Branchenyt

BILA køber konkursramt nordjysk automatikfirma
CF MATIC i Thisted fortsætter under nyt ejerskab. Det bliver Danmarks største automationshus BILA GROUP med hovedkontor i Nykøbing Mors, der pr. 20. maj 2022 overtager konkursboet og således sikrer en fortsættelse af aktiviteterne i virksomheden.
Lager & distribution

Med nye transportørsamarbejder vil nShift hjælpe virksomheder til vækst
nShifts transportørbibliotek runder nu 1.000 transportører, så kunderne kan tilbyde endnu flere leveringsmuligheder og øge deres geografiske rækkevidde.
Sourcing

Startup vil strukturere bæredygtigt indkøb
Responsibly er navnet på en dansk startup, som vil rydde op i den jungle af ustrukturerede udvekslinger af bæredygtighedsdata, der i dag foregår mellem virksomheder og leverandører. Opstartsvirksomheden vandt i maj måned prisen European Supply Chain Startup 2022.