Indkøbere undgår udvikling af leverandørrelationer
En stor del af virksomheders indkøbsafdeling har ikke fokus på at pleje forholdet med underleverandørerne.
Kun 32 procent af indkøberne i større virksomheder bruger tid og ressourcer på at udvikle forholdet til deres leverandører.
Det viser den månedlige SM100 måling i januar, der er foretaget af branchemediet supplymanagement.com.
SM100 er det britiske medies panel bestående af 100 indkøbsprofessionelle fra forskellige virksomheder.
Læs også: Ni gode råd om leverandørstyring
At størstedelen af indkøberne ikke har fokus på leverandørrelationer, til trods for uheldige eksempler som hestekødsskandalen, kan skyldes flere ting.
Leverandørforhold styrker markedsforståelse
Supplymanagement.com har søgt forklaringen hos både Nic Porter, managing director hos Procuring, og hos Tony Morris, client side procurment consultant hos Integreon.
Supplier relationship management er karakteriseret af tovejsrelationer, mens kontraktmanagement er envejs. Håndteringen af kontrakter, så kontrakterne er af god kvalitet, er afgørende for at finde løsningen på skandaler som hestekødsskandalen, siger Nic Porter til supplymangement.com.
Læs også: Leverandørsikkerhed har førsteprioritet
Tony Morris fortæller, at han personligt har øget sit fokus på leverandørrelationer - men ikke på grund af en skandale.
Vi har øget vores fokus på supply management og forholder til vores leverandører. Det har vi gjort for at styrke vores forståelse for markedet og for at involvere nøglespillerne i vores branche. Vi ser vores leverandører som en udvidet del af virksomheden, og de kan skabe værdi for os, fortæller Tony Morris til mediet.
-TK