26.04.2017 | Produktion
Ikea vil fordoble sourcing i Indien inden 2020
For fem år siden fik Ikea lov til at åbne nye butikker i Indien, og i løbet af 2018 åbner de to første. I den forbindelse har virksomheden meddelt, at den ønsker at fordoble sin sourcing i landet inden 2020.
Hos Ikea har man store ambitioner i Indien. Inden år 2025 planlægger virksomheden at åbne i alt 25 butikker, der skal have 500-700 ansatte per butik. Arkivfoto.
Verdens største møbelforhandler Ikea har for nylig meddelt, at man ønsker at fordoble sine sourcing i Indien inden 2020. Heraf har virksomheden forpligtet sig til at efterkomme Indiens krav om, at 30 procent af alt sourcing skal komme fra Indien, skriver The Economic Times.
Hos Ikea har man en målsætning om at øge sin sourcing i Indien fra 318 millioner euro til 600 millioner euro (cirka 4,5 milliarder kroner).
Læs også: Ikea vil bruge 1 mia. euro på bæredygtighed i forsyningskæden
Ifølge Jesper Brodin, der er administrerende direktør i Ikea, er Ikea en produktionsbaseret forhandler, hvilket indebærer et engagement i den lokale sourcing, der er en forudsætning for Indien:
Asien er vores næststørste region for indkøb: Mens Kina tilbyder de billigste leverancer, ser vi en masse indkøbsmuligheder fra andre markeder i Asien, Afrika og Sydamerika, siger han til The Economic Times.
Ifølge Indiens detailpolitik skal oversøiske virksomheder opfylde 30-procentskravet om lokal sourcing, som fortrinsvis skal komme fra mindre leverandører.
Flere butikker i Indien
Det svenske selskabs to første butikker i Indien kommer til at ligge i byerne Hyderabad og Maharashtra og forventes at åbne i 2018.
Derudover har Ikea yderligere planer om at åbne i alt 25 butikker i hele landet inden 2025. I den forbindelse vil virksomheden ansætte 500-700 medarbejdere til hver enkelt butik.
Ifølge Sandeep Sanan, der er forretningsudvikler for Ikea Sydasien, vil Ikea forsøge at tilføje leverandører til allerede eksisterende kategorier som tekstiler og tæpper, men samtidig også til nye kategorier som plast og metal.
Læs også: Sourcing skal erstatte indkøb
Ikea fik for fem år siden en godkendelse fra Indien om at åbne nye butikker som en del af den indiske regerings single-brad-detailpolitik. Ikea vil blandt andet bidrage til landets bæredygtige forsyningskæde, der omfatter sourcing af genanvendeligt råmateriale.
I dag har Ikea 389 varehuse i 40 forskellige lande og har en omsætning på 34,2 milliarder euro, hvilket svarer til cirka 250 milliarder danske kroner.
- EL
Strategi & ledelse

Landstrømsekspert: ”Danmark er bagud, men vi har ikke tabt”
Danske PowerCon har inden længe 10 store landstrømsanlæg i drift, men ingen af dem er i Danmark. ”Der mangler måske noget medfinansiering”, siger medstifter Peter C. Knudsen om investeringerne i de fleksible anlæg, som kan gøre en stor forskel for ikke mindst krydstogtindustrien.
Strategi & ledelse

Nyt partnerskab skal resultere i CO2-neutrale lastbiler
En samarbejdsaftale mellem Iveco, FPT Industrial og Nikola skal gøre alle partere klogere på udviklingen af brændselscelle- og batteridrevne lastbiler. Samtidig skal det hjælpe Nikola med at klemme sig ind på det europæiske marked.
Lager & distribution

BMW Group melder sig ind i grønt samarbejde
BMW Group ønsker at gøre deres maritime transport mere bæredygtig, og i 2030 er målet udelukkende at gøre brug af nuludledningsfragtskibe. Derfor har selskabet netop meldt sig ind i alliancen "Getting to Zero Coalition".
Branchenyt

PFA investerer i milliardstor logistikportefølje
I samarbejde med den sydkoreanske pensionskasse POBA og den paneuropæiske ejendomsinvestor Patrizia, foretager PFA en milliardinvestering i en portefølje af logistikejendomme i Europa.
Branchenyt

EU-enighed om Vejpakke for transporterhvervet
Efter længere tids forhandlinger er EU-institutionerne i dag nået til enighed om indholdet af EU’s Vejpakke, der skal sikre mere ensartede regler mod fx social dumping, bedre håndhævelse og mere ensartede konkurrencevilkår.
Strategi & ledelse

Fragtgiganter tester ladcykler i New York
Amazon, DHL og UPS tester sammen med New Yorks departement for transport leveringer på ladcykler i stedet for varevogne og lastbiler. Mindre trængsel og en grønnere by er hovedmålene.