IKEA investerer milliarder i nyt logistikcenter

IKEA har købt det næststørste logistikcenter i Danmark. Det store center skal både servicere kunderne og varehusene på det danske marked og er en del af IKEAs strategi om øget digitalisering og tilgængelighed for kunderne i Danmark.

”Vi oplever en ændret adfærd hos vores kunder, der stiller krav til øget tilgængelighed, mere fleksibilitet og hurtigere levering. Vores logistik er hele rygraden i vores bestræbelser på at kunne servicere kunderne nu og i fremtiden”, siger Peter Langskov.. Foto: IKEA

17.11.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

I efteråret 2022 flyttede IKEA ind i logistikcentret CDC København i Hedehusene, der med sine 133.000 kvadratmeter er Danmarks næststørste logistikcenter.

Indtil nu har IKEA lejet sig ind på en mindre del af ejendommen, men nu har Ingka Investments under IKEA Group, der ejer IKEA Danmark, købt ejendommen for et milliardbeløb. Lageret håndterer årligt mere end 250.000 ordrer til kunder i hele Danmark, ligesom det servicerer varehusene på det danske marked.

Forbrugeradfærden skifter

Opkøbet er en langsigtet investering, der skal imødekomme de hurtigskiftende forbrugsmønstre, som stiller krav til effektivitet, fleksibilitet og kontrol. Opkøbet er desuden i tråd med Ingka Investments strategi om at investere i distributions- og logistikejendomme i større byer, hvor Ingka Group opererer for at øge vækst og understøtte IKEAs digitale transformation.

Læs også: Nye vertikale pluk- og lagerautomater kommer til Danmark

”Vi oplever en ændret adfærd hos vores kunder, der stiller krav til øget tilgængelighed, mere fleksibilitet og hurtigere levering. Vores logistik er hele rygraden i vores bestræbelser på at kunne servicere kunderne nu og i fremtiden. Åbningen af vores nye varehus i København vil desuden betyde, at vi får behov for at kunne øge vores volumen og inkorporere flere automatiseringsløsninger, så vi sikrer en effektiv og fleksibel servicering af kunderne”, siger Peter Langskov, Country Customer Fulfilment Manager hos IKEA Danmark.

I Danmark ejer Ingka Group fem IKEA varehuse, og i august i år slog landets sjette af slagsen dørene op med åbningen af et nyt cityvarehus i København. IKEA Danmark har over de seneste år accelereret sit digitale salg med en vækst på 252,7 procent i online salg fra september 2018 til juni 2023, og det stiller ifølge Peter Langskov krav til logistikken.

Lagerrobotterne er på vej

Over de kommende år forventer IKEA at implementere en række permanente automatiserede løsninger, der skal optimere IKEA Danmarks lagerstyring. Disse inkluderer blandt andet lagerrobotter, der kan plukke produkter til lagerarbejderne og reducere mængden af manuelt arbejde, som vil sikre kortere leveringstider for kunderne og samtidig skabe et godt ergonomisk arbejdsmiljø for medarbejderne.

Læs også: 4 udfordringer og 5 løftestænger for hospitalslogistik

”Hos IKEA Danmark har vi en ambition om, at vi skal være tilgængelige for vores kunder og møde dem, hvor de er. Med CDC København tager vi et stort skridt mod dette og optimerer vores logistiske setup, så vi i fremtiden kan give kunderne endnu flere muligheder for at handle hos IKEA, når og hvor de vil og stadig få den gode IKEA oplevelse, der bygger på ’convenience’”, siger Peter Langskov.

Lokationen i Hedehusene giver god adgang til Københavns Lufthavn, Øresundsbroen og de mange indbyggere i Storkøbenhavn. Ejendommen er bygget efter bæredygtige konstruktionsprincipper og drives af den energi, der produceres af solpanelerne på taget.

Lagerflytningen ventes også at bidrage til IKEAs ambition om at opnå nul-emissions-levering inden 2025, som er en vigtig komponent i Ingka Groups bæredygtighedsstrategi.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Den moderne logistikterminal

En moderne logistikterminal er et komplekst anlæg, som spiller en stor rolle i effektiv styring, lagring og distribution af varer. Den fungerer som en central ‘hub’ for forskellige logistikaktiviteter, der samlet skal optimere forsyningskæden. Læs forskellige vinkler på, hvilke krav den moderne logistikterminal skal leve op til i form af for eksempel bygning, yard, software, hardware, bæredygtighed, arbejdsmiljø med mere.

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

12.11.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online