I Ishavet knokler danske robotter på gyngende skibsdæk
Blandt høje bølger og barske omgivelser i Ishavet palleterer danske robotter stabilt og effektivt rejer på gyngende skibsdæk. Det er RoboTool fra Vejen, som er ekspert i at automatisere komplicerede arbejdsgange, der har leveret robotterne til verdens største leverandører af MSC-mærkede rejer og hellefisk, Ocean Prawns.
”Da vi begyndte at udvikle en robotdrevet palletering ombord på et skib sammen med RoboTool, var det, så vidt jeg ved, aldrig set før. Og slet ikke på skibe, som sejler i så ekstreme omgivelser, som vores med bølger på op til 15 meter, saltfyldt luft og ned til minus 30 grader udenfor. Men de specialdesignede palleteringsrobotter er nu så stor en succes om bord, at vi netop har bestilt nummer tre. Den skal bygges ind fra start i vores næste trawler og spænde over to dæk”, fortæller en tilfreds teknisk chef fra Ocean Prawns, Per Svenningsen.
”Med den nye løsning ombord slipper vi for det virkeligt tunge arbejde i pakkeriet langt nede i trawlerens skrog. Det forbedrer vores arbejdsmiljø kraftigt. Samtidig sparer vi to mand om bord og hæver kvaliteten af palleteringen. Robotten klarer hele processen fra pakkesortering over stabling og wrapping til levering til fryselageret i bunden af skibet. Det hele klares elegant og effektivt på trods af de meget små indbygningsmål. Robotten kan køre 24/7 og behøver ikke en gang kaffepauser”, fortsætter han.
Læs også: Robot-CEO tilfreds med opkøb: ”Vi er en styrket virksomhed”
For at få optimalt flow palleterer Ocean Prawns nye robot ved at række ned gennem en tragt til frostrummet på dækket under pakkeriet. Her stables pallerne i et system, så skibets balance ikke forrykkes.
”I RoboTool har vi stor erfaring med at finde løsninger på komplekse udfordringer. Det kan være trange og udfordrende omgivelser på skibe. Men det kan også være produktioner med mange størrelser æsker og paller. Eller håndtering af poser med flydende suppe, som vi har løst for Danish Crown. Vi brænder for svære produktionsudfordringer. Dem er vi gode til at løse”, siger Leif Thomsen, CEO i RoboTool.
Bagagebånd og melklister
RoboTool har udviklet en særlig teknik, for at undgå, at æskerne med rejer eller fisk bliver stoppet, mens der skiftes palle i pakkeriet. Løsningen er en mindre udgave af de bagagebånd, der står i lufthavne. Her kan æskerne køre rundt, indtil robotten automatisk får besked om, at pallen er skiftet og der igen er plads til formatet.
Et andet eksempel på RoboTools evne til at tænke ud af boksen er udfordringen med at undgå at stabler af æsker på pallerne vælter i høj søgang. Små bitte klatter af melklister holder stablerne på plads, indtil de bliver wrappet. Samtidig er æskerne lette at skille ad igen, og melklisteret skader ikke emballagen.
Læs også: Samlelinje til tunge komponenter har max sporbarhed
Derefter læser palleteringsrobotten æskernes stregkode og stabler i forbandt på de rette paller.
Mindre vedligehold og høj fleksibilitet
En robotcelle har mange fordele på et skib frem for de gængse store mekaniske løsninger. Først og fremmest er cellen med en seks-akslet robot fra AAB langt mere vedligeholdelsesvenlig. Den skal blot have et årligt eftersyn og kører så i døgndrift de tre år, der går mellem, at skibene kommer til kontrol. I modsætning hertil har de mekaniske løsninger mange bevægelige dele, som hurtigt bliver slidt. Når de skal skiftes, må produktionen stoppe så længe.
Robotløsningen er desuden fremtidssikker, fordi den hurtigt kan programmeres om, når der kommer nye formater emballage.
- KCP