Hyperloop One når ny milepæl efter test
For nylig kunne den amerikanske virksomhed Hyperloop One endnu engang stikke en tommelfinger i vejret efter et godkendt testforløb af transportkapslen Hyperloop XP-1, der foregik i Nevadas ørken.
Virksomheden Hyperloop One tester på livet løs deres nye højhastighedsprojekt, der skal kunne transportere både gods og folk, i Nevadas ørken.
Læs også: Den amerikanske hærs forsyningskæde skal være amerikansk
Og nu lader det til, at virksomheden har taget endnu et skridt i bestræbelserne på at realisere en vision om at sende en transportkapsel med omkring lydens hast gennem et rør, der er næsten lufttomt.
Selvom det er et stort skridt, var testen endnu ikke af de helt store dimensioner. Således kørte Hyperloop Ones XP-1-prototype 300 meter, inden den igen blev stoppet. Men selvom den ikke kørte samtlige af testanlæggets 500 meter, var testen stadig succesfuld, vurderer Hyperloop One.
Ifølge Rob Lloyd, der er CEO hos Hyperloop One, har virksomheden med den nylige test bevist, at deres teknologi virker. Samtidig mener han, at der nu er blevet åbnet op for diskussioner med partnere, kunder og regeringer rundt om i verden, af den fulde kommercialisering af virksomhedens hyperloop-teknologi, skriver Air Cargo World.
Sitet oplyser samtidig, at en repræsentant for Hyperloop One har fortalt dem, at det første Hyperloop-system vil være operationelt i 2021.
Hvad skal det koste?
Selvom testen imidlertid udgør endnu en milepæl i Hyperloop Ones projekt, er det store spørgsmål nærmere, hvordan man skal finansiere systemet.
Hos Forbes har man haft adgang til lækkede dokumenter fra Hyperloop One, der viser, at omkostningerne ved en tunnelbane i San Fransisco kan nå op på mellem 326 og 470 millioner kroner pr. kilometer, skriver Air Cargo World.
Og med omkostninger som disse kan Hyperloop One nok regne med, at potentielle investorer i fremtiden vil følge testene i Nevada nøje.
Læs også: Hyperloop One afslører fremtidige visioner for USA
Selvom Rob Lloyds positive udsigter for Hyperloop-prototypen støttes af succesen med fase 2-testen, er det dog lettere at opretholde et 500 langt spor under sikrede test-betingelser frem for at sikre og opretholde flere hundrede kilometer af lavtryksrørerne.
Det kan muligvis også være for at modgå den usikkerhed, at Elon Musk, der er en af opfinderne bag Hyperloop, i sidste måned tweetede, at hans Boring Company tunnel-projekt har modtaget en "mundtlig godkendelse" til at bygge en Hyperloop, der kan forbinde New York City, Philadelphia, Baltimore og Washington, D.C.
- EL