Hurtig it-udvikling skaber stor vækst
Virksomheder, der er hurtige til at tage nye teknologier i brug, skaber større vækst, viser en undersøgelse fra Harvard.
It-Frontløberne kan oftest høste en større vækst. Det viser en ny undersøgelse fra Harvard Business Review Analytic Services.
Undersøgelsen "Det digitale udbytte fordele ved at være first mover peger på, at virksomheder, der er først til at udnytte nye teknologier så som mobility, maskine-til-maskine og cloud-computing, kan blive mere effektive og opnå øgede konkurrencefordele. På den måde kan de skabe hurtigere vækst end konkurrenterne.
Tyve procent af first-moverne har oplevet øget omsætning på mere end 30 procent. Det er over dobbelt så meget sammenlignet med gruppen af Følgere altså de virksomheder, som følger udviklingen og først slår til, når der er dokumenterede gevinster ved teknologien. Og det er over tre gange så meget vækst sammenlignet med gruppen af forsigtige virksomheder, der venter med at investere, til teknologien er veletableret.
<p>Organisationer har brug for at være konstant innovative, og undersøgelsen fra Harvard Business Review viser, at teknologien er en vigtig katalysator for virksomhedernes vækst," siger </p>
Tony Recine, chief marketing officer hos Verizon Enterprise Solutions.
672 virksomhedsledere og it-chefer fra hele verden har medvirket i Harvard Business Reviews undersøgelse. Undersøgelsen har fokus på, hvordan fem overordnede teknologiområder mobile, social, cloud computing, avanceret dataanalyse og maskine til maskine-kommunikation kan udvikle organisationer og styrke innovation og værdiskabelse.
"Organisationer har brug for at være konstant innovative, og undersøgelsen fra Harvard Business Review viser, at teknologien er en vigtig katalysator for virksomhedernes vækst", siger Tony Recine, chief marketing officer hos Verizon Enterprise Solutions, der har sponsoreret undersøgelsen.
First-mover-fordele
Undersøgelsen arbejder med tre kategorier af virksomheder og deres holdninger til anvendelse af ny teknologi: It-pionererne, it-følgerne samt de mere forsigtige virksomheder. De adspurgte i undersøgelsen ligger meget lige fordelt i de tre kategorier.
Undersøgelsen i tal
- 73 procent anvender cloud computing.
- 61 procent bruger mobility-teknologi.
- 83 procent anvender sociale medier og samarbejdsværktøjer i forretningen.
- 20 procent gør brug af maskine til maskine-teknologi.
57 procent af alle de adspurgte betragter it som en investering, der skaber innovation og vækst. 54 procent af it-pionererne ser it som et middel, der i høj grad kan udvikle virksomhedens forretningsmodel, mens 52 procent peger på, at it baner vejen for væsentlige ændringer i virksomhedens produkter og serviceydelser. Til sammenligning oplever kun 29 procent af virksomhederne i kategorien følgere og 10 procent i gruppen af forsigtige virksomheder, at it fører til ændringer i forretningsmodellen.
Trods de forskellige holdninger benyttes it i høj grad af alle virksomheder. 73 procent anvender cloud computing, mens 61 procent bruger mobility-teknologi. 83 procent anvender sociale medier og samarbejdsværktøjer i forretningen, mens 20 procent gør brug af maskine til maskine-teknologi.
Læs også: Big data-specialister i en ud af fire virksomheder
"Ny teknologi kan give reelle konkurrencefordele, men det er nødvendigt, at organisationen er fast besluttet på at bruge teknologien til at bygge nye processer og forretningsmodeller", siger Angelia Herrin, der redaktør for forskning og særlige projekter hos Harvard Business Review. Hun peger på, at virksomheder skal være mere fleksible, når det kommer til inplementering af ny teknologi.
-SSM