Grundfos på digital omstillingsrejse
Pumpegiganten Grundfos har startet sin omstilling i retning af den digitale tidsalder - nu skal virksomheden gøre brug af big data og IoT i sin produktudvikling.
Hos Grundfos er man bekendt med, at man har en "virkelig velsmurt organisation i den gamle verden", men at man samtidig er udfordret i den nye.
Læs også: Industriens IoT er på vej - men virksomhederne er ikke klar
Udviklingen går nemlig mod brugen af big data og IoT (Internet of Things), og derfor er virksomheden "nødt til at melde sig på banen", siger Lejf Fomsgaard, der er senior manager hos Grundfos, til Randers Amtsavis,
Grundfos version 4.0
Hos Grundfos er man derfor ved at transformere sig over mod en ny og 'fjerde version' af pumpevirksomheden.
Hvor det på fabrikken i Bjerringbro tidligere handlede om at optimere pumperne med motorer, handler det i dag om intelligente enheder, der kan indsamle og anvende big data til blandt andet monitorering.
I dag indeholder den moderne pumpe allerede nok software til at kommunikere med en datacentral via kabel eller bluetooth, og i fremtiden vil den være online hele tiden via det mobile 4G-netværk. Samtidig vil den kunne sende informationer til clouden.
IoT som ny forretningsplatform
I forbindelse med virksomhedens transformation har Grundfos blandt andet allieret sig med projektlederhuset Kaastrup Andersen. Sammen er de ved at opbygge en ny forretningsplatform, der skal arbejde med IoT.
I den gamle verden gik udgangspunktet fra produktet og ud til kunden, men nu er det omvendt. I den digitale verden går udviklingen i stedet fra kunde til produkt. Hvad har værdi for kunden? Det mål er ikke altid kendt, og teknologien er ikke problemet. Det er selve det at finde sin forretningsmodel, der er udfordringen, udtaler Lejf Fomsgaard om samarbejdet.
Læs også: IoT forudser servicebehov - virksomhed sparer stort
Derudover påpeger Lejf Fomsgaard, at udviklingen er anderledes, end hvad Grundfos-organisationen er vant til, og at det er et følsomt forretningsområde. Her skal man nemlig være parate til at tage sig af kunderne døgnet rundt.
De første produkter fra Grundfos, som både opsamler og anvender big data, er tæt på at være klar til markedet. Det drejer sig bl.a. om et pilotprojekt i form af et pumpesystem til brand-sprinkleranlæg, der er installeret i 12 store lagerbygninger i USA.
- EL