28.11.2019 | Branchenyt
Grønt transportkoncept modtager endnu en pris
Schmitz Cargobulls transportkoncept EcoDuo vinder endnu en pris, denne gang på European Tranport Award for Sustainability i München. Køretøjskombinationen belønnes for både at være grøn og økonomisk ansvarlig.
Fra venstre Michaela Pech, Advertising Manager hos Huss-Verlag, Andreas Schmitz, CEO hos Schmitz Cargobull AG og Bert Brandenburg, Managing Director hos Huss-Verlag ved sidste uges prisoverrækkelse. Foto: Huss-Verlag
Schmitz Cargobull har med transportkonceptet ”EcoDuo” endnu engang sikret sig en af de eftertragtede bæredygtighedspriser fra Huss-Verlag. I denne omgang imponerede EcoDuo ekspertjuryen i kategorierne ”Koncept” og ”Initiativ”.
Læs også: Schmitz Cargobull vinder miljøpris for SmartTrailer
”Vi anser EcoDuo for at være en langsigtet effektiv transportløsning for hele Europa, både økologisk og økonomisk, hvilket er grunden til, at vi vil anbefale brugen af konceptet”, sagde Andreas Schmitz, bestyrelsesformand for Schmitz Cargobull AG, under prisuddelingen d. 21. november i München.
EcoDuo er to almindelige sættevogne, der er koblet sammen med en dolly og bugseres af en sættevognstrækker.
Den samlede bugservægt af sættevognstrækkeren og den første sættevogn er 40 tons, mens bugservægten for den anden sættevogn kan variere og nå op op 36 tons, hvilket i øjeblikket opfylder kravene i de skandinaviske regulativer.
Transportindustrien kan forblive uændret
”EcoDuo-kombinationen er et af de få koncepter, der reducerer CO2-udledningen med op til 25 procent og samtidig reducerer statens og forbrugernes økonomiske omkostninger. Ved at bruge denne form for transportkoncept kan vi forøge den tyske industris konkurrencedygtighed og gøre det værd for virksomheder fortsat at producere deres varer i Tyskland og at eksportere deres varer herfra til alle dele af verden", fortsatte Andreas Schmitz.
"Vi er overbeviste om styrken i konceptet, fordi det ikke kræver yderligere tilkøb for vognmændene, der kan falde tilbage på deres nuværende transportflåde.”
EcoDuo-køretøjet kan nemt opdeles, for eksempel ved grænser eller i bestemte områder, hvor det påkræves.
Ved at bruge to almindelige sættevogne får de allerede eksisterende dimensioner i transportindustrien lov til at forblive de samme. Al-infrastruktur kan stadig bruges uden yderligere dyre investeringer. Dette sikrer også, at jernbanetransporten kan fortsætte som hidtil, og at af- og pålæsning kan forblive uændret.
Læs også: Jysk rederi modtager klimapris
EcoDuo lever op til alle sikkerhedsstandarder med moderne køretøjer, der er state-of-the-art, når det kommer til teknologien, for eksempel ved aksel- og bremsesystemer.
-SMP
Strategi & ledelse

Kun hvert femte store transportselskab følger Parisaftalens mål
Blot 19 procent af virksomhederne i en analyse af bilindustrien, luftfarten og shippingsektoren har reduktionsplaner for sine udledninger, der er i tråd med Parisaftalens temperaturmål. Generelt går udviklingen for langsomt, og specielt luftfarten halter bagud.
Branchenyt

EU-enighed om Vejpakke for transporterhvervet
Efter længere tids forhandlinger er EU-institutionerne i dag nået til enighed om indholdet af EU’s Vejpakke, der skal sikre mere ensartede regler mod fx social dumping, bedre håndhævelse og mere ensartede konkurrencevilkår.
Strategi & ledelse

Landstrømsekspert: ”Danmark er bagud, men vi har ikke tabt”
Danske PowerCon har inden længe 10 store landstrømsanlæg i drift, men ingen af dem er i Danmark. ”Der mangler måske noget medfinansiering”, siger medstifter Peter C. Knudsen om investeringerne i de fleksible anlæg, som kan gøre en stor forskel for ikke mindst krydstogtindustrien.
Strategi & ledelse

Nyt partnerskab skal resultere i CO2-neutrale lastbiler
En samarbejdsaftale mellem Iveco, FPT Industrial og Nikola skal gøre alle partere klogere på udviklingen af brændselscelle- og batteridrevne lastbiler. Samtidig skal det hjælpe Nikola med at klemme sig ind på det europæiske marked.
Lager & distribution

BMW Group melder sig ind i grønt samarbejde
BMW Group ønsker at gøre deres maritime transport mere bæredygtig, og i 2030 er målet udelukkende at gøre brug af nuludledningsfragtskibe. Derfor har selskabet netop meldt sig ind i alliancen "Getting to Zero Coalition".
Branchenyt

PFA investerer i milliardstor logistikportefølje
I samarbejde med den sydkoreanske pensionskasse POBA og den paneuropæiske ejendomsinvestor Patrizia, foretager PFA en milliardinvestering i en portefølje af logistikejendomme i Europa.