Jysk rederi modtager klimapris
Jyske Terntank Rederi A/S modtog i sidste uge tysk pris for den mest miljøvenlige flåde. Rederiet har introduceret flere klimatiltag, og i dag sejler en del af flåden på flydende naturgas.
Den 26. september modtog skagenske Terntank Rederi A/S miljøprisen Greenports Awards for sin klima- og miljøvenlige flåde.
Læs også: Klimaforhandlinger for skibsfarten er i gang - Danske Rederier håber på ambitiøs plan
Af alle skibe, der i 2018 anløb de store havne i Bremen og i Bremerhaven, gjorde Terntanks skibe, der alle sejler under dansk flag, sig bemærket, da de udledte færrest skadelige stoffer. Det oplyser den tyske havn i en pressemeddelelse.
"Terntank er et skridt foran lovgiverne og arbejder kontinuerligt og med bevist succes for at forbedre flådens klima- og miljømæssige aftryk. Terntank er en rollemodel, når det kommer til at gøre skibsfarten mere ren”, sagde Bremenports adm. direktør Robert Howe om prisuddelingen ved en konferencen for bæredygtig shipping.
Flerårig indsats for bæredygtig omstilling
Terntank begrunder selv prismodtagelsen med en bevidst klimaindsats, der begyndte tilbage i 2011. Her implementerede rederiet en plan for energieffektiv styring af deres flåde, som skulle mindske det maritime klimaaftryk. Det indebar blandt andet reduktion af brændstofforbrug, håndtering af kemikalietung last samt fokus på affald og vandspild.
I 2016 søsatte rederiet fire nye tankskibe, der sejler på LNG (flydende naturgas). Det har været med til at reducere Terntanks skibes udledningen af skadelige stoffer markant.
”Vi har nu i flere år arbejdet målrettet på at gøre vores flåde af tankskibe så klima- og miljøvenlige som muligt. Derfor ser jeg det som et skulderklap og en opfordring til at fortsætte i den retning”, siger Jens P. Buchhave, der er administrerende direktør i Terntank Rederi A/S, til Danske Rederier, og fortsætter:
”Det giver god mening at omstille til en grønne skibsfart. Vi kan se, at flere af vores kunder efterspørger det, og samtidig giver flere havne nu rabat, hvis vi anløber med et skib, der sejler på LNG”.
Læs også: Schmitz Cargobull vinder miljøpris for SmartTrailer
De fire tankskibe blev søsat i 2016/17 og er delvist støttet af EU, mens finansieringen bl.a. er blevet sikret gennem et samarbejde med Danmarks Grønne Investeringsfond.
- MGC