Klimaforhandlinger for skibsfarten er i gang - Danske Rederier håber på ambitiøs plan

IMO er i fuld gang med at forhandle om en klimastrategi for skibsfarten. Danske Rederier håber på en konkret og ambitiøs plan, der kan "fastsætte klare mål for erhvervets CO2-udledninger".

FN’s søfartsorganisation IMO er netop nu samlet i London for at forhandle indholdet til en foreløbig klimastrategi for skibsfarten. .

24.10.2017

SCM.dk

IMO er FN’s søfartsorganisation, der består af medlemslande samt industri- og interesseorganisationer, og netop nu er alle samlet til stormøde i hovedkvarteret i London for at forhandle videre på den klimastrategi, der blev skitseret ved første møderunde i juli i år. Her blev en syvpunktsplan for klimastrategien vedtaget, og målet for denne uge er at fylde punkterne ud med konkret indhold.

Danske Rederier kalder syvpunktsplanen ’et væsentligt skridt på vejen’, men understreger samtidig, at der er behov for langt mere konkrete underpunkter, hvis strategien skal kunne realiseres og dermed have en klimamæssig effekt:

”Danske Rederier ønsker, at skibenes CO2-reduktioner skal ske i takt med resten af verden, og at branchen dermed kommer til at levere reduktioner på lige vilkår i forhold til andre industrier”, siger Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danske Rederier. Foto: Danske Rederier. .

”Nu er det helt afgørende, at medlemslandene trækker i arbejdstøjet og bliver langt mere konkrete, så klare mål for erhvervets CO2-udledninger kan fastsættes”, siger Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danske Rederier. Hun tilføjer:

”Danske Rederier ønsker, at skibenes CO2-reduktioner skal ske i takt med resten af verden, og at branchen dermed kommer til at levere reduktioner på lige vilkår i forhold til andre industrier. Det er vigtigt, at IMO tager teten her, så vi kan undgå regional EU-regulering”.

Splittede medlemslande
IMO består i alt af 172 medlemslande, som skal træffe beslutninger ved konsensus. Derudover kan NGO’er og erhvervsorganisationer som Danske Rederier deltage i og bidrage til møderne som observatører.

I forhold til klimastrategien har medlemslandene overordnet delt sig i to lejre. Sammen med Danmark står en stribe andre europæiske lande samt New Zealand, Australien og Canada. Den gruppe er fortaler for at sætte ambitiøse mål og retningslinjer for at kunne bidrage til Paris-aftalens målsætninger om CO2-reduktioner.

Den anden gruppe består af Brasilien, Indien, Argentina og Saudi Arabien, og den gruppe lægger mere vægt på bekymringer, ift. de omkostninger CO2-reduktioner vil medføre.

”Danske Rederier ser frem til en produktiv uge, hvor vi vil gøre vores til at skubbe forhandlingerne i en ambitiøs retning. Der er ingen tvivl om, at der er stor uenighed blandt IMO-medlemmerne om vejen frem, og derfor er det afgørende, at vi i industrien bidrager konstruktivt og skubber til ambitionsniveauet, og så vi sikrer, at tidsplanen overholdes, og at den foreløbige klimastrategi kan vedtages i foråret næste år”, siger Maria Bruun Skipper.

Læs også: Norsk rapport: Hybrid-fiskerbåde kan halvere CO2-udslip

Den foreløbige klimastrategi skal ifølge planen vedtages til april 2018 i forbindelse med IMO’s miljøkomitémøde (MEPC 72). Den endelige klimastrategi forventes vedtaget af miljøkomitéen i 2023.

-CHM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

15.09.2025SCM.dk

EU udsætter klimamål: Uenigheder spænder ben for 2035- og 2040-mål

12.09.2025SCM.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025SCM.dk

Metalformand fortsætter som formand for Nordic IN

10.09.2025SCM.dk

Arbejdskraft er virksomhedernes vigtigste krav til kommunerne

09.09.2025SCM.dk

Dyrere elmaterialer forhaler tempoet i den grønne omstilling

08.09.2025SCM.dk

Virksomheder misser at udnytte uddannelsesmuligheder trods stor mangel på faglærte

08.09.2025SCM.dk

ESG-mål bliver styringsværktøj i lederaflønning

05.09.2025SCM.dk

Analyse afslører store forskelle i kommunale erhvervsklima

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Implement Consulting Group
Webinar
Boost production scheduling efficiency with SAP PP/DS Boost production scheduling efficiency with SAP PP/DS

Effective PP/DS integration and advanced workload management

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

22.09.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Sæt dit ledelsessystem i drift

Med dette to-dages kursus bliver du klar til at udvikle, implementere og drive et effektivt ledelsessystem i din virksomhed

Dato

22.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense