Frode Laursen investerer i nye biogaslastbiler
Med tilføjelsen af en række nye naturgaslastbiler til vognparken understreger transport- og logistikvirksomheden Frode Laursen sine grønne ambitioner. Brugen af flydende biogas reducerer CO2-udledningen, og det er samtidig en effektiv transportløsning.
Midt i juni tog Frode Laursen endnu et skridt på vejen mod at styrke sin grønne profil. Transport- og logistikvirksomheden har nemlig investeret i fem helt nye Iveco S-WAY-lastbiler med gas som drivmiddel.
Læs også: PostNord tester ny biogaslastbil
De føjer sig til en vognpark, som løbende opgraderes ud fra ambitionen om at levere fremtidens grønne logistik- og transportløsninger.
”Som en del af transportindustrien står vi i Frode Laursen for en stor del af CO2-udledningen, og har derfor også et stort ansvar, når det gælder nedbringelse af forbruget af fossile brændstoffer”, siger Jan Skov Pedersen, teknisk chef i Frode Laursen og fortsætter:
”Derfor har vi i Frode Laursen en klar målsætning om, at vi hvert år udleder mindre CO2. En af de vigtigste ting, vi i den forbindelse kan regulere på, er vores lastbiler og det brændstof, de kører på. Derfor har vi valgt at investere i nye gaslastbiler”.
De nye lastbiler er udover den renere kørsel kendetegnet ved at være meget lydsvage sammenlignet med dieselmodeller.
En god investering
Lastbilerne er det en investering, der giver god økonomisk mening: Beregninger fra Iveco viser således, at de totale ejeromkostninger over fire år bliver cirka 600.000 kroner lavere per køretøj end for tilsvarende dieselmodeller.
Det gælder, når der også tages højde for det forventede kørselsmønster og mulighederne for støtte, herunder fritagelsen for den tyske MAUT-afgift, der lige er blevet forlænget yderligere tre år til udgangen af 2023.
”For Frode Laursen giver det derfor ekstra god mening at bruge lastbilerne, når vi kører i Tyskland, fordi det ikke kun er godt for miljøet, men også giver mening rent økonomisk”, forklarer Jan Skov Pedersen.
Han suppleres af Kåre Neergaard, der er Business Line Manager for Medium/Heavy Trucks hos Iveco:
”Gas er et grønnere drivmiddel end diesel og kan bidrage med markante CO2-reduktioner, og det er der efterhånden kommet en bredere forståelse af ude i Europa. Støttemulighederne skaber incitament til at konvertere fra diesel til gas, og samtidig bliver infrastrukturen løbende udvidet og mere finmasket med flere og flere optankningsmuligheder”.
Læs også: Klimarådet: Høj CO2-afgift skal drive grøn omstilling af transporten
Hos Iveco har man de seneste 20 år satset på gas som fremtidens drivmiddel inden for tung transport, og virksomheden er i dag markedsledende med over 30.000 tunge køretøjer på gas på de europæiske veje.
- SMF