Fremtidens transport har flere udfordringer end blot elektrificering

Der er stort potentiale i en mere elektrificeret transportindustri, men mange drivliner vil spille en nøglerolle i transportbranchens rejse mod nul emissioner. Det mener Allison Transmission.

Det er vigtigt at balancere ambitionsniveauet for fremtiden med håndteringen af de praktiske udfordringer ved elektrificering. Derudover er der en række vigtige aspekter, der skal tages i betragtning for at imødekomme både nuværende og fremtidige behov hos transportvirksomheder, mener Mats Hallgren, Area Sales Manager for Allison Transmission i Norden. Foto: Allison Transmission

11.07.2024

SCM.dk

Elektrificeringens indtog i transportbranchen er lovende og viser potentiale til at reducere CO2-udledninger og forbedre luftkvaliteten. Det er dog vigtigt at balancere ambitionsniveauet for fremtiden med håndteringen af de praktiske udfordringer ved elektrificering. Derudover er der en række vigtige aspekter, der skal tages i betragtning for at imødekomme både nuværende og fremtidige behov hos transportvirksomheder. Det mener Mats Hallgren, Area Sales Manager for Allison Transmission i Norden.

I anerkendelse af den vigtige rolle, som elektrificering kommer til at spille i branchens transformation, har Allison Transmission de seneste 5 år investeret over 550 millioner dollars (svarende til knap fire milliarder danske kroner) i at fremme elektriske drivløsningsteknologier. 

For nylig præsenterede Allison lanceringen af sin nye elektriske e-aksel, eGenPower® 85S, der er integreret i Isuzus nye Novo VOLT elektriske bus. På trods af disse investeringer i teknologien til el til fremtidige transportløsninger, er det stadig vigtigt at overveje, hvordan konventionelle gearkasseløsninger tilbyder fremskridt mod bæredygtighedsmål i dag.

”Allison tilstræber at bevare en førende rolle inden for brændstof- og energieffektive drivløsninger, der støtter op om bæredygtigheds- og miljøinitiativer. Vi har effektive konventionelle løsninger, elektriske hybrider og fuldelektriske drivløsninger, og vi tilpasser os altid efter markedets og kundernes behov”, siger Mats Hallgren og fortsætter:

”Udover vores eGen Power e-aksler matcher vores fuldautomatiske transmissioner perfekt mange forskellige motorer, hvad enten det er de nyeste diesel EU6-motorer kombineret med Allison xFE-teknologi, naturgasdrevne motorer eller en elmotor. Der er allerede el- og brintlastbiler på vejene udstyret med vores konventionelle gearkasser, som er koblet til en elmotor og tilfører værdi”.

Men selvom elektrificering er det hotteste emne i branchen lige nu, ser Mats Hallgren stadig et stort behov for at granske eksisterende produkter og teknologi, der fungerer for vognparker lige nu.

”Når industrien fortsætter sin rejse mod fuld elektrificering, skal vi erkende de udfordringer, der stadig findes – infrastruktur, energiforsyning, forbedret batteriteknologi og tilhørende omkostninger. Ingen kan virkelig forudsige, hvornår og hvordan den fremtid ser ud. Det er derfor, Allison forbliver engagerede i at levere optimale løsninger for at imødekomme vores kunder, uanset hvor de befinder sig på den rejse”, forklarer Mats Hallgren.

Ifølge Mats Hallgren er det vigtigt at fortsætte med at udvikle nye og renere brændstofteknologier, samtidig med, at man bevæger sig i det rette tempo for at sikre, at løsningerne matcher den pålidelighed, holdbarhed og køreoplevelse, som kunderne forventer. På samme måde er det afgørende at lægge lige så stor vægt på at højne transportfagets status i samfundet. Det vil være alfa og omega for, at branchen – og samfundet – kan overleve, mener han og forklarer:

”Flere analyser fra eksempelvis SNAP, den digitale markedsplads for transportbranchen, viser, at manglen på lastbilchauffører er på et uholdbart niveau. Efterspørgslen på lastbiltransporter falder dog ikke, hvilket skaber betydelige problemer. Vi har brug for lastbilchauffører for at vores samfund kan fungere. Køretøjerne skal derfor tilbyde andre kvaliteter, som tiltrækker flere til at blive chauffører, og det er noget, vi hos Allison stræber efter at bidrage til med alle vores produkter”.

Læs også: Det Blå Danmark vil være først på de nye grønne bølger

Mats Hallgren afslutter:

”Branchens status gør det udfordrende at finde ny talent, der kan præstere på det niveau, der kræves, hvilket kræver enorm kompetence, uddannelse og stærk arbejdsmoral. For at gøre kørsel mere attraktivt som karriere, kan vognmænd investere i løsninger, der gør køretøjet mere komfortabelt. Det er vigtigt, at alle komponenter i køretøjet arbejder sammen for at tilbyde god manøvredygtighed, effektivitet og kraft i alle situationer. Med de rette drivløsninger får man disse kvaliteter og kan dermed gøre erhvervet mere attraktivt ved at tilbyde en smidigere køreoplevelse for chaufførerne – hvilket jeg absolut mener, vi skal gøre mere af i dag”.

Kilde: Allison Transmission

/ PiB

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

19.12.2024Zetes

Sponseret

Galp adopts ZetesAres solution to improve delivery visibility and efficiency

19.12.2024SCM.dk

Skiftet fra -18 til -15 grader i den kolde forsyningskæde vinder opbakning

09.12.2024SCM.dk

Brancheorganisation: Staten skal hjælpe grønt flybrændstof i gang

06.12.2024SCM.dk

Store mængder af pakker er på vej til landets udleveringssteder

05.12.2024SCM.dk

Coops butikker håndterer millioner af pakker i december måned

05.12.2024SCM.dk

Nyt værktøj hjælper transportbranchen med ESG-rapportering

04.12.2024SCM.dk

Maersk overhalet på ruterne over Stillehavet

04.12.2024SCM.dk

Danskerne forbereder sig omhyggeligt til årets største shoppingdage

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Jorden under pres: “De Planetære Grænser”

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Jagten på at skabe en bedre fremtid

Sådan lyder én af mange spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en helt ny webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Mere sikkerhed - mindre aftryk

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup