Fra idé til stykliste på 20 minutter
Produktkonfigurering har fundamentalt ændret salgscyklusen hos APC. Fra det øjeblik, hvor kunden komer med en forespørgsel og til installationen hos kunden kan påbegyndes går der i dag kun fire dage. Den samme proces tog tidligere mere end et år. Selve tilpasningen tager få minutter.
APC har gennem en årrække været førende inden for udvikling og salg af nødstrømsanlæg. Gennem de seneste 20 år er virksomheden ekspanderet kraftigt, ikke mindst fordi man med stor succes har formået at udvikle nye produkter til markeder.
Et af disse har været udvikling af InfraStruXure, der er et altomfattende koncept til opbygning af den fysiske infrastruktur i datacentre med hensyn til strøm, køling, kabinetter og sikkerhed.
Mens den oprindelige produktion af nødstrømsanlæg i udpræget grad var baseret på masseproduktion, er datacentrene kendetegnet ved meget kundespecifikke løsninger.
Derfor har virksomheden valgt at opbygge og udvikle dynamiske konfigureringsystemer, så kundernes behov for skræddersyede løsninger kan imødekommes. 20 medarbejdere er i dag udelukkende beskæftiget med konfigureringsopgaver.
"Oprindeligt bestod vores produkter af hyldevarer, primært til mindre virksomheder. Markedsføringen af de kundespecifikke datacentre var imidlertid ensbetydende med at løsningerne - ikke mindst til de store kunder - blev teknisk meget komplicerede, hvilket i sig selv var en stor udfordring", fortæller Engineering Director, Mikkel Dalgas, som leder afdelingen for softwareudvikling. Fra tidligere at have arbejdet efter ETO (Engineering-To-Order), er hele værdikæden i dag baseret på CTO (Configure-To-Order).
"Den softwareplatform vi arbejder på i dag, skal kunne understøtte de processer, som gør det muligt at tilbyde kundetilpassede løsninger. Samtidig skal vores sælgere have et redskab, hvormed de kan anskueliggøre, hvordan løsningerne kan implementeres mest hensigtsmæssigt i kundens virksomhed. Derfor er produktkonfigurering i dag et helt nødvendigt redskab for os", siger Mikkel Dalgas.
Tegninger i 2 D og 3D
Kunderne kan selv søge megen information om anlæggene på APCs hjemmeside.
"På hjemmesiden har vi en såkaldt estimator - en helt simpel grundmodel af et datacenter. Kunden kan herefter besvare fem-ti spørgsmål, der gør det muligt at indkredse hans behov. Detaljerede løsninger får han ganske vist ikke, men dog en rimelig god indikation af, hvordan han opnår den bedst mulige funktionalitet og pris i forhold til sit behov.
Herefter kan vi kontakte kunden, hvorefter behov og forventninger bliver yderligere indkredset. Kundens specifikationer overføres herefter til vores konfigureringssystem, hvorefter yderligere justeringer kan aftales. På den måde kan vi i løbet af processen modellere anlægget, så det fungerer optimalt, der hvor det skal anvendes. Alle nødvendige data formidles elektronisk, og tegninger kan ses i plantegninger eller 3- dimensionalt via et CAD-program. Senere kan eventuelle yderligere modifikationer aftales i samarbejde med kunden", siger Mikkel Dalgas.
Dialog over fire dage
"Udvikling af datacentraler har traditionelt været klassisk ingeniørarbejde, som tog tid og som tillige havde nogle tekniske og anvendelsesmæssige begrænsninger: I dag kan vi imidlertid, takket være produktkonfigurering, udvikle helt nye modulopbyggede produkter på næsten ingen tid. Selve konfigureringen af et anlæg kan gennemføres på mellem 10 og 20 minutter, og den samlede tid, vi er i dialog med kunden, fra den første kontakt til anlægget er installeret, er i dag nedbragt til få uger og i enkelte tilfælde helt ned til fire dage. Tidligere tog den samme proces oftest mere end et år", siger han.
Uanede perspektiver
APC har også bygget videre på sine konfigurationssystemer.
"Der findes i forvejen en lang række standardiserede løsninger til konfigurering, som typisk er gode til at håndtere regler og kompleksitet. Ved at forbedre teknologien, har vi imidlertid været i stand til at gøre brugergrænsefladen nemmere og mere overskuelig at bruge", siger han.
Mikkel Dalgas er overbevist om, at perspektiverne på længere sigt er uanede.
"Naturligvis vil anvendeligheden af produktkonfigurering være meget afhængig af den branche, som systemet skal indgå i. At brugerne af et produkt - på en meget direkte måde kan være med til at forme det, illustreres af et eksempel fra sko-producenten Nike. Her har man lavet en konfigurator, så forbrugerne kan designe deres helt egen sko. Det kan man da kalde kundetilpasning. Hvis det er muligt at udvikle en sådan teknologi i en branche, som udpræget beskæftiger sig med massefremstilling, så vil det også være muligt at opnå endnu mere effektive i en branche som vores, der udvikler meget højt forædlet teknologi", siger Mikkel Dalgas.