Forbrugernes lyst til at handle direkte hos producenten stiger

En ny analyse fra DI e-commerce viser, at de danske forbrugere elsker at handle direkte hos producenterne og i 2024 er der endnu flere, der gør det. Så hvad er status, og hvad betyder det for producenterne? Få et overblik og fem gode råd her.

Direkte til forbruger-salg er ikke kun en megatrend, det er en afgørende strategi for mange producenter, som i et overvældende marked af muligheder skal finde nye veje til vækst. Foto: Dansk Industri

23.05.2024

SCM.dk

I 2024 er der ikke mange nye virksomheder, der kommer til verden uden at være udstyret med en digital salgskanal og forretningsmodel. Det er simpelthen fødselsvejen til markedet. og det er her, at nye produkter og mærker skal vise deres ”markedsfit” og ”proof of concept”, før de får deres første forhandler til at bide på, hvis altså producenten vil have det, for det er ikke længere en nødvendighed. 

Den digitale tidsalder giver nye muligheder for producenterne. En af de store trends som følge af det er, at producenterne aktiverer egne salgskanaler og sælger direkte til forbrugerne. Vi har set store veletablerede mærker som PepsiCo lancere deres Direct-To-Consumer webshop med salg af egne produkter. Tesla lærte os, at også biler kan handles direkte og digitalt. Vi har i årevis kunne handle direkte med Nike og nu kan vi næsten kun handle med Nike gennem deres egne salgskanaler. 

Direkte til forbruger-salg er ikke kun en megatrend, det er en afgørende strategi for mange producenter, som i et overvældende marked af muligheder skal finde nye veje til vækst. Og nye metoder til at skabe stærkere forbindelser med deres kunder, maksimere deres indtjening og bygge mere agile og konkurrencedygtige forretningsmodeller. 

Så i en tid med stigende digitalisering og skiftende forbrugeradfærd er D2C-salgsstrategien en nøglekomponent i mange producenters vækstplaner. 

Ved det sidste køb handlede 22 procent af de danske online forbrugere direkte ved producenten. Det er en stigning på fire procentpoint i forhold til sidste år. Det er alle forbrugergrupper, der handler direkte hos producenten - de yngre en anelse oftere. Forældre med hjemmeboende børn indtager førstepladsen med 23 procent sammen med de unge forbrugere. Men lige i halen på de unge er den ældste forbrugergruppe seniorerne, som i år øger deres andel af handel direkte med producenten med seks procentpoint. 

Eksklusivitet og følelser for mærket er blandt de tre vigtigste årsager til at forbrugerne handler direkte hos producenten. Pris spiller også en rolle, når forbrugerne vælger mono-butikker, men pris er en langt stærkere faktor hos forhandlerne, som vinder på, at prisen er bedre og udvalget bredere. 

Læs også: Månedens udfordring: 4 KPI’er skal skabe succes for COOP’s drift

Til gengæld har mono-butikken den fordel, at forbrugeren kan tilgå favoritmærkets fulde sortiment, og derfor er ”udvalget er større” også i top fem over de mest valgte årsager til, at forbrugerne vælger at handle direkte hos producenten. Der er altså flere faktorer, der bidrager til den voksende popularitet af DTC onlinesalg, hvor relationer og den gode kundeoplevelse er primære årsager til det. 

Her er fem gode råd til at lykkes med DTC-salg 

Digital salgskanal: Du behøver en digital salgskanal, der er den hurtigste og mest effektive vej for dig. En digital salgskanal bør være brugervenlig og responsiv. Du kan bygge din egen webshop eller du kan sælge gennem onlinemarkedspladser som Zalando, Amazon, Faire og andet. Her sætter du selv din butik op og lister dine produkter og driver salget. 

Kundeservice: Direkte kontakt med kunderne kræver en effektiv kundeservicestrategi for at håndtere spørgsmål, problemer og returneringer. Du bør have både telefon, e-mail og chat for at have det optimale set up i forhold til at møde alle kundepræferencer for, hvordan de ønsker at kunne henvende sig. Er ressourcerne knappe, kan man også nøjes med en kontaktform, men det er vigtigt at prioritere, at kunderne kan komme i kontakt med jer. 

Data og analyse: Indsamling og analyse af kundedata er afgørende for at forstå kundebehov, optimere tilbud og lave opsalg ved for eksempel at kunne sammensætte ”bundles” altså pakkeløsninger, hvor flere produkter indgår i salget. 

Logistik og levering: Effektiv logistik er afgørende for at sikre hurtig og pålidelig levering af produkter til kunderne. Sørg for at have gode pålidelige samarbejdspartnere, da leveringen er et af de vigtigste konkurrenceparametre for dig, der sælger online. Det kan du læse meget mere om i Årsanalysen Danskernes e-commerce tracker her.

Markedsføring og branding: Investering i digital markedsføring og opbygning af en stærk brandidentitet er nøglen til at tiltrække og fastholde kunder. Derfor skal du sørge for, at din webshop bliver aktiveret på både sociale medier og bliver fundet i Google. 

Kilde: Dansk Industri

/ PiB

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

14.11.2024SCM.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

11.11.2024SCM.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

11.11.2024SCM.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

07.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online