Forbrugere betaler gerne ekstra for klimavenlig levering

Selvom netbutikker anser klimavenlig levering og emballage som et voksende konkurrenceparameter, mener færre, at forbrugerne gider at betale ekstra for det. Men det er forkert, ifølge Dansk Erhvervs seneste e-handelsanalyse fra juli i år.

Forbrugerne vil gerne have deres varer leveret bæredygtigt og pakket grønt ind - og flere vil også gerne betale for det. Foto: sellingpix / 123RF.

01.10.2021

SCM.dk

Hvad er størst hos de yngste og mindst hos de ældste?

Det kan selvfølgelig være mange ting, men en ting, som det i hvert fald er, er lysten til at betale ekstra for virksomheders grønne tiltag. Det viser en e-handelsanalyse fra juli måned foretaget af Dansk Erhverv.

Blandt de unge angiver 59 procent, at de er villige til at betale ekstra for klimavenlig levering. Det gælder kun 24 procent blandt pensionister.

Læs også: Regeringen vil have mere bæredygtig emballage i e-handlen

Samlet set ønsker hver tredje kunde, der handler hos en netbutik, at betale for en mere klimavenlig service. Det går imod forventningerne hos virksomheder, hvor det faktisk kun er 13 procent, som tror på, at kunder vil betale ekstra.

Andreas Børresen er chefkonsulent i Dansk Erhverv, og han håber, at tallene giver virksomhederne noget at tænke over.   

”Vores tal viser, at netbutikkerne i en vis grad kan regne med kundernes opbakning, hvis de introducerer grønne tiltag, der koster lidt ekstra. Det kan måske få nogle af virksomhederne, som er bekymrede for finansieringen, til at arbejde med at introducere nogle grønne tiltag”, siger han i en pressemeddelelse.  

De symbolske beløb

Selvom danskerne gerne vil bakke op om den grønne omstilling hos netbutikker, er det ikke de helt store beløb, som de ønsker at kaste efter det.

På tværs af aldersgrupperne svarer omkring hver anden, der gerne vil betale yderligere for klimavenlig levering, nemlig, at de vil nøjes med at give fem kroner. Tæller man de, der maksimalt vil give ti kroner, oveni, udgør det 75 til 90 procent. Det er altså langt fra flertallet af forbrugerne, der ønsker at betaler mere end ti kroner for klimavenlig levering.

Langt fra tanke til handling? 

Mens mere end hver tredje vurderer, at de vil betale for klimavenlig levering, så er det blot 7 procent, der har gjort det. Det kan forklares med, at der er langt fra tanke til handling (især hvis handlingen koster penge), men det er ikke hele forklaringen, vurderer Andreas Børresen. 

”Muligheden er ikke specielt udbredt, så det kan også tænkes, at mange simpelthen ikke har haft muligheden endnu”. 

Læs også: Pap tager over for plast i Zalandos emballage

Det betyder dog ikke, at klimavenlig levering ikke er en mulighed, uddyber han:  

”Rigtig mange netbutikker bruger eksempelvis elbiler og cykler, når de leverer, uden at koster ekstra for forbrugerne. Så selvom muligheden for at betale ekstra for klimavenlig levering ikke er så udbredt, betyder det ikke, at virksomhederne ikke tænker grønt, når det handler om emballage og levering”.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025AGR

Sponseret

Økonomi i forsyningskæden kræver mere end omkostningskontrol

11.12.2025SCM.dk

Der er stadig langt mellem kvinderne i toppen af dansk erhvervsliv

11.12.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vores forsyningskæde skal kunne tilfredsstille mange forskellige behov

11.12.2025Inact ApS

Sponseret

Hvordan en kommerciel tilgang optimerede hele Frederiksen Scientific

08.12.2025Inact ApS

Sponseret

Wicked problems i supply chain

06.12.2025SCM.dk

Stort potentiale for håndtering af risikostyring og compliancekrav

05.12.2025SCM.dk

Danske familievirksomheder mærker voksende pres på omsætningen

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle