Forbrugere betaler gerne ekstra for klimavenlig levering

Selvom netbutikker anser klimavenlig levering og emballage som et voksende konkurrenceparameter, mener færre, at forbrugerne gider at betale ekstra for det. Men det er forkert, ifølge Dansk Erhvervs seneste e-handelsanalyse fra juli i år.

Forbrugerne vil gerne have deres varer leveret bæredygtigt og pakket grønt ind - og flere vil også gerne betale for det. Foto: sellingpix / 123RF.

01.10.2021

SCM.dk

Hvad er størst hos de yngste og mindst hos de ældste?

Det kan selvfølgelig være mange ting, men en ting, som det i hvert fald er, er lysten til at betale ekstra for virksomheders grønne tiltag. Det viser en e-handelsanalyse fra juli måned foretaget af Dansk Erhverv.

Blandt de unge angiver 59 procent, at de er villige til at betale ekstra for klimavenlig levering. Det gælder kun 24 procent blandt pensionister.

Læs også: Regeringen vil have mere bæredygtig emballage i e-handlen

Samlet set ønsker hver tredje kunde, der handler hos en netbutik, at betale for en mere klimavenlig service. Det går imod forventningerne hos virksomheder, hvor det faktisk kun er 13 procent, som tror på, at kunder vil betale ekstra.

Andreas Børresen er chefkonsulent i Dansk Erhverv, og han håber, at tallene giver virksomhederne noget at tænke over.   

”Vores tal viser, at netbutikkerne i en vis grad kan regne med kundernes opbakning, hvis de introducerer grønne tiltag, der koster lidt ekstra. Det kan måske få nogle af virksomhederne, som er bekymrede for finansieringen, til at arbejde med at introducere nogle grønne tiltag”, siger han i en pressemeddelelse.  

De symbolske beløb

Selvom danskerne gerne vil bakke op om den grønne omstilling hos netbutikker, er det ikke de helt store beløb, som de ønsker at kaste efter det.

På tværs af aldersgrupperne svarer omkring hver anden, der gerne vil betale yderligere for klimavenlig levering, nemlig, at de vil nøjes med at give fem kroner. Tæller man de, der maksimalt vil give ti kroner, oveni, udgør det 75 til 90 procent. Det er altså langt fra flertallet af forbrugerne, der ønsker at betaler mere end ti kroner for klimavenlig levering.

Langt fra tanke til handling? 

Mens mere end hver tredje vurderer, at de vil betale for klimavenlig levering, så er det blot 7 procent, der har gjort det. Det kan forklares med, at der er langt fra tanke til handling (især hvis handlingen koster penge), men det er ikke hele forklaringen, vurderer Andreas Børresen. 

”Muligheden er ikke specielt udbredt, så det kan også tænkes, at mange simpelthen ikke har haft muligheden endnu”. 

Læs også: Pap tager over for plast i Zalandos emballage

Det betyder dog ikke, at klimavenlig levering ikke er en mulighed, uddyber han:  

”Rigtig mange netbutikker bruger eksempelvis elbiler og cykler, når de leverer, uden at koster ekstra for forbrugerne. Så selvom muligheden for at betale ekstra for klimavenlig levering ikke er så udbredt, betyder det ikke, at virksomhederne ikke tænker grønt, når det handler om emballage og levering”.

- KCP

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

22.01.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Apport Systems er et Great Place To Work – bogstaveligt talt

21.01.2025Bureau Veritas

Sponseret

Root Cause Analysis (RCA): Find årsagen og undgå gentagelser

21.01.2025SCM.dk

5 største supply chain risici i 2025

17.01.2025SCM.dk

AI vil skabe 78 millioner nye jobs på verdensplan

17.01.2025SCM.dk

Ny beredskabsaftale er et vigtigt første skridt mener Dansk Industri

17.01.2025SCM.dk

Top 10 supply chain tendenser for 2025

16.01.2025SCM.dk

Læs og forstå: Omni hvad for en bus?

14.01.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Styrkede kompetencer og klare mål hos SCANLOX i 2025

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forretningsudvikling og ledelse

Vil du være med til at styrke din virksomheds beslutningsprocesser, planlægning, styring og drift? Så tilmeld dig kurset Forretningsudvikling og ledelse, som også er et diplommodul, og styrk dine kompetencer inden for organisering, ledelse og strategi.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup