Forbrugere betaler gerne ekstra for klimavenlig levering

Selvom netbutikker anser klimavenlig levering og emballage som et voksende konkurrenceparameter, mener færre, at forbrugerne gider at betale ekstra for det. Men det er forkert, ifølge Dansk Erhvervs seneste e-handelsanalyse fra juli i år.

Forbrugerne vil gerne have deres varer leveret bæredygtigt og pakket grønt ind - og flere vil også gerne betale for det. Foto: sellingpix / 123RF.

01.10.2021

SCM.dk

Hvad er størst hos de yngste og mindst hos de ældste?

Det kan selvfølgelig være mange ting, men en ting, som det i hvert fald er, er lysten til at betale ekstra for virksomheders grønne tiltag. Det viser en e-handelsanalyse fra juli måned foretaget af Dansk Erhverv.

Blandt de unge angiver 59 procent, at de er villige til at betale ekstra for klimavenlig levering. Det gælder kun 24 procent blandt pensionister.

Læs også: Regeringen vil have mere bæredygtig emballage i e-handlen

Samlet set ønsker hver tredje kunde, der handler hos en netbutik, at betale for en mere klimavenlig service. Det går imod forventningerne hos virksomheder, hvor det faktisk kun er 13 procent, som tror på, at kunder vil betale ekstra.

Andreas Børresen er chefkonsulent i Dansk Erhverv, og han håber, at tallene giver virksomhederne noget at tænke over.   

”Vores tal viser, at netbutikkerne i en vis grad kan regne med kundernes opbakning, hvis de introducerer grønne tiltag, der koster lidt ekstra. Det kan måske få nogle af virksomhederne, som er bekymrede for finansieringen, til at arbejde med at introducere nogle grønne tiltag”, siger han i en pressemeddelelse.  

De symbolske beløb

Selvom danskerne gerne vil bakke op om den grønne omstilling hos netbutikker, er det ikke de helt store beløb, som de ønsker at kaste efter det.

På tværs af aldersgrupperne svarer omkring hver anden, der gerne vil betale yderligere for klimavenlig levering, nemlig, at de vil nøjes med at give fem kroner. Tæller man de, der maksimalt vil give ti kroner, oveni, udgør det 75 til 90 procent. Det er altså langt fra flertallet af forbrugerne, der ønsker at betaler mere end ti kroner for klimavenlig levering.

Langt fra tanke til handling? 

Mens mere end hver tredje vurderer, at de vil betale for klimavenlig levering, så er det blot 7 procent, der har gjort det. Det kan forklares med, at der er langt fra tanke til handling (især hvis handlingen koster penge), men det er ikke hele forklaringen, vurderer Andreas Børresen. 

”Muligheden er ikke specielt udbredt, så det kan også tænkes, at mange simpelthen ikke har haft muligheden endnu”. 

Læs også: Pap tager over for plast i Zalandos emballage

Det betyder dog ikke, at klimavenlig levering ikke er en mulighed, uddyber han:  

”Rigtig mange netbutikker bruger eksempelvis elbiler og cykler, når de leverer, uden at koster ekstra for forbrugerne. Så selvom muligheden for at betale ekstra for klimavenlig levering ikke er så udbredt, betyder det ikke, at virksomhederne ikke tænker grønt, når det handler om emballage og levering”.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

10.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

04.09.2025SCM.dk

Billigere dagligvarer og mere inspiration online

04.09.2025SCM.dk

Sådan forbedrer I resiliens i forsyningskæden i en forstyrret verden

02.09.2025Descartes

Sponseret

Descartes lancerer AI-løsning til mere effektiv screening af handelspartnere

28.08.2025SCM.dk

Kunsten at navigere i told-befængt farvand

27.08.2025SCM.dk

Analyse: Diversiteten i toppen af dansk erhvervsliv står næsten stille

21.08.2025SCM.dk

Indspark: Fra tilfredshed til forståelse - brug kundernes stemme som strategisk kompas

21.08.2025SCM.dk

Forsyningskæder skal være agile – men hvad vil det egentlig sige?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles