Forandringsledelse og involvering er nøglen til succes med splinternyt DC

Elektroskandia investerer i nyt supermoderne distributionscenter. Det sker for at være på forkant med vækst og markedets behov for hurtigere leveringer samt avancererede logistikservices. Elgrossisten prioriterer forandringsledelse samt træning og satser på at fastholde den rutinerede leder- og medarbejderstab.

Elektroskandias nye DC i uden for Örebro giver bedre muligheder for at tilbyde kunderne hurtigere leveringer og flere value added services Foto: Elektroskandia..

04.07.2016

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Sveriges førende elgrossist Elektroskandia går benhårdt efter at styrke lønsomhed og effektivitet i kundernes indkøbs- og salgsorganisationer, og det kræver logistik i verdensklasse. Derfor gravede entreprenøren mandag den 30. november 2015 de første huller i jorden til det, der i løbet af 2016 bliver til Elektroskandias splinternye og moderne distributionscenter (DC) i Örebro.

Det nye topmoderne DC skal afløse det eksisterende DC, som efter mange års tro tjeneste har udtjent sin værnepligt. Elektroskandia har allieret sig med Langebæk A/S som rådgiver på hele projektet, der omfatter alt fra forstudier i 2013, leverandørkontrakter, bygninger, lagerdesign, teknologi, it, uddannelse og processer til flytteprocessen i 2017.

”Det er væsentligt for os at have en rådgiver med, der kan tilføre kompetence, sikkerhed og tryghed til etablerings- og flytteprocessen”, fortæller Peter Landenberg om valget af Langebæk A/S som rådgiver. Foto: Therese Andersson..

Det nye DC bliver placeret på en grund uden for Örebro med mindre end 20 kilometers afstand til det eksisterende DC, og det er en helt bevidst beslutning. ”Det begyndte at være vanskeligt at opretholde den høje effektivitet, vi stræber efter, i vores gamle DC, fordi de fysiske rammer er utilstrækkelige. Men vi har en stærk og rutineret medarbejderstab på cirka 250 funktionærer og lagermedarbejdere, som vi meget gerne vil fastholde. Vi er derfor glade for, at det kan lade sig gøre at bygge nyt DC så tæt på det gamle DC, og vi prioriterer højt at involvere medarbejderne i alle faser af flytteprocessen”, fortæller logistikdirektør Peter Landenberg.

Supply chain innovation
Elektroskandia er ligesom alle grossistled i stort set hele verden presset af digitaliseringen og de ændringer i markedsdynamik, som bliver skabt af internettet og den øgede transparens. ”Vores kunder forventer hurtigere leveringer, og vi leverer derfor i dag ordrer, der er bestilt inden kl. 18 senest kl. 12 dagen efter i hele Sverige bortset fra den allernordligste del af landet. Vi udvikler også hele tiden nye value added services som projektpakning og specialmærkning af produkter, ligesom vi arbejder med lagerkoncepter som vendor managed inventory og consignment stock for vores store kunder. Logistikservices er en hjørnesten i vores værditilbud til markedet, og vi investerer derfor mange udviklingsressourcer i supply chain innovation”, fortæller Peter Landenberg.

Elektroskandia glæder sig over, at lokationen for det nye DC er så tæt på det gamle, at medarbejderne let kan flytte med. Foto: Elektroskandia..

Det nye DC får et foot print på 38.000 m2. Det meste af lageret bliver med 12 meter til loftet, og det bliver suppleret af et højlager med 30 meter til loftet. Højlageret bliver et højautomatiseret og kranbetjent helpallelager. Det nye DC kommer også til at indeholde et avanceret OSR Shuttle-anlæg leveret af Knapp og vil generelt i høj grad være baseret på goods-to-man frem for man-to-goods. Det vil spare mange skridt, kørte truckkilometre og plukkertid spenderet på transport på lagergangene. Elektroskandia vil også tage et nyt WMS i brug på det nye DC. Her er valget faldet på Astro WMS fra Consafe Logistics.

Stor forandringsopgave
”Det er på alle måder en kæmpestor forandringsopgave, vi har taget hul på. Vi forandrer både de fysiske rammer, teknologien, it-styringen og processer, så forandringen kan næsten ikke blive mere omfattende. Det har naturligvis skabt uro og bekymring blandt ledere og medarbejdere, og vi har fra dag ét fokuseret massivt på at kommunikere åbent og ærligt om alle planer”, fortæller Peter Landenberg.

Elektroskandia har nedsat en change management-gruppe på fire specialister, der skal sikre, at forandringen kommer til at foregå så smertefrit som muligt. Gruppen består af en HR-konsulent, en kommunikationskonsulent og to såkaldte kulturbærere, der er erfarne medarbejdere, som har god kontakt til organisationen.

Om Elektroskandia

Elektroskandia er Sveriges førende elgrossist med mere end 100 års erfaring. Virksomheden markedsfører og sælger elmateriel og systemer inden for kraft/automation, tele/data/sikkerhed, belysning, hårde hvidevarer og elteknik til industrien. Virksomheden omsætter for 5.914 MSEK og beskæftiger 770 medarbejdere på 48 lokationer i Sverige. Elektroskandia er en del af Sonepar-koncernen, som er en af verdens største elgrossister.

”90 procent af forandringsopgaven består i at indgå i dialog med organisationen. Vi har fra starten af sørget for et omfattende informationsflow og for at tage alle parter med på råd. Vores mål er, at alle kan føle sig så involverede og trygge som muligt”, fortæller han.

Virksomheden planlægger et grundigt træningsprogram i både systemer og processer for udvalgte superbrugere, der så igen skal træne og støtte resten af organisationen.

Flytter kun én gang
Hele projektet med at planlægge, bygge og flytte til det nye DC vil efter planen tage sammenlagt tre år, og de nye bygninger vil stå klar ved årsskiftet 2016/17. Varelageret på pt. 42.000 lagervarer og i alt 250.000 skaffevarer vil efter planen blive flyttet i efteråret 2017.

”Virksomheden flytter kun DC én gang i en overskuelig tidshorisont, så for organisationen er flytteprocessen en helt ny oplevelse. Langebæk A/S udfører denne slags flytninger om ikke dagligt så i hvert fald regelmæssigt og har derfor naturligvis en helt anden ekspertise i, hvad der skal til”, fortæller Peter Landenberg og supplerer:

”Det er væsentligt for os at have en rådgiver med, der kan tilføre kompetence, sikkerhed og tryghed til etablerings- og flytteprocessen. Det gælder hele vejen rundt fra økonomi og kontrakter til bygninger, teknologi, processer og uddannelse”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

26.04.2024SCM.dk

Forskere vil have øget fokus på unødvendig plastik

26.04.2024SCM.dk

Dansk startup vil tilbyde lagerautomatisering til mindre virksomheder

22.04.2024SCM.dk

Autonome robotter er effektive hjælpere på lageret

22.04.2024SCM.dk

Kæmpelager er toptunet med sax- og bomlifte

19.04.2024WITRON Group

Sponseret

“Flexibility is the match-winner”

10.04.2024Tasklet Factory

Sponseret

Få styr på dit lager: Lagerchefens (gen)vej til succes

08.04.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Ny plukketruck er længe ventet

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle