FDIH: Dyr fragt hindrende for e-handel
For store fragtomkostninger er den største årsag til afbrudte handler online, viser undersøgelse fra FDIH, der derfor opfordrer logistikvirksomhederne til at prioritere nethandlen.
Hver femte gang en kunde afbryder et køb på nettet, har fragtomkostninger ansvaret, konkluderer en ny analyse fra FDIH (Foreningen for Dansk Internet Handel). Det er et stort problem for danske webbutikker, der taber markedsandele til deres udenlandske konkurrenter, og opfordringen fra FDIH er derfor klar.
Læs også: FDIH: God kundeservice gør livet svært for små net-butikker
Vi så gerne, at de store logistikvirksomheder i højere grad anerkender, at deres vækst er bundet op på den stigende nethandel. Hvis de kan sænke priserne, vil flere handle på nettet, og dermed vil logistikvirksomhederne også få flere kunder i butikken, siger adm. direktør Niels Ralund.
En af de onlinevirksomheder, der tydeligt kan mærke problemstillingen på egen krop, er netbutikken Kaffekapslen.dk, hvor man ofte oplever fragt-afbrydelserne og ikke er i tvivl om alvoren.
For både kunder og netbutikker betyder fragtomkostninger alt. Der er ingen tvivl om, at det er den absolut væsentligste grund til, at kunderne afbryder deres køb. Vi har kørt kampagner med fri fragt, og i de perioder fordobler vi vores konverteringsrate. Det siger alt, forklarer indehaver Morten Ravn.
Hans koncept er tilstede på fem udenlandske markeder, men ifølge Morten Ravn er det en daglig kamp at skabe profit på grund af de høje danske fragtpriser.
I Tyskland kæmper vi imod konkurrenter, der betaler halvt så høje fragtpriser, som vi gør i Danmark. I andre lande er det endnu billigere. Samtidig bliver vi presset på det hjemlige marked, fordi danske forbrugere kan købe produktet i udlandet og få det leveret billigere, end hvis de købte det i Danmark.
Også udfordringer politisk og internationalt
Udfordringen ligger dog ikke kun hos fragtfirmaerne. Også på lovgivningsfronten er fragtpriserne et emne, som de danske politikere må forholde sig til. Udsigterne er dog ikke de bedste, siger Niels Ralund.
Desværre viste forårets Postforlig, at politikerne mangler forståelse for netbutikkernes udfordringer, og at e-handel og detailhandel er smeltet sammen. [Og] hvis man fra politisk hold skader e-handlerne, så skader man altså også dansk detailhandel og dermed dansk økonomi.
Endelig spiller de internationale postaftaler også ind. Reglerne, der skal sikre at der kan sendes breve og pakker på tværs af landegrænser verden over, giver fattige lande rabat på forsendelser til de dyrere lande. Trods landets massive vækst omfatter rabatordningen stadig Kina, som er verdens største e-handelsmarked, men alligevel med mange år med status som u-land fortsat nyder godt af en rabat på betalingen i modtagerlandet, hvor det lokale postvæsen bringer pakken eller brevet det sidste stykke vej.
Det er helt skørt, at det danske postvæsen skal have penge op af lommen for at fragte en pakke fra Kina til den danske modtager. Prisen ligger under det, som en dansk netbutik skal betale for den samme befordring bare i Danmark. Det presser Post Danmark, som forsøger at hente nogle af pengene ind med høje fragtpriser. Det er en ond cirkel, siger Niels Ralund.
Læs også: Voksende kundekrav vil definere fremtidens e-handel
Dansk Erhverv skrev, sammen med sine søsterorganisationer i Norge, Sverige, Finland og Island, i sidste måned et åbent brev til EU-Kommissionen og de nordiske regeringer med henblik på at stoppe den urimelige indirekte støtte til e-handel fra lande udenfor EU.
-AK