Førerløs fremtid for transporten i USA
Den amerikanske transportminister Anthony Foxx har store forventninger til automatiseringen af transportsektoren i landet. Samtidig er spekulationerne om hans afløser, når Donald Trump overtager Det Hvide Hus, i fuld gang.
I 2021 vil vi se selvkørende biler i drift på tværs af landet i et omfang vi kun kan drømme om i dag. ( ) Og det er ikke kun autonomi, der vil gøre sig gældende. Vi vil også se lastbiler, der kører tættere på hinanden, hvilket vil betyde brændstofbesparelser og en positiv klimaeffekt. Vi vil se virksomheder, der vil begynde at bruge ubemandede luftfartøjer til at levere produkter til os.
Sådan siger den amerikanske transportminister Anthony Foxx indledningsvist i et længere interview med mediet The Verge. Her lufter han sine tanker om fremtidens transportformer og de kommende tendenser for sektoren, og hvordan USA kan omstille sig og gøre sig klar til den selvkørende disruption.
Integrationen af diverse automatiske køretøjer handler i høj grad om lovgivning, sikkerhedsregler og regulativer, og rollefordelingen mellem regeringen i Washington, delstaterne, den private sektor og den enkelte forbruger. I den forbindelse udgav Transportministeriet for nylig et omfattende politisk udspil, Federal Automated Vehicles Policy, der skal udstikke retningslinjerne, også på langt sigt.
Deling af big data
En af udfordringerne, udover generelt at skulle vænne folk til tanken om og synet af de autonome køretøjer, handler datadeling. Et velfungerende, autonomt transportsystem er i høj grad afhængig af ikke alene big data i stor stil, men også at al denne viden bliver delt på tværs af industri og producenter.
Hvad nu hvis en selvkørende bil undgår et hul i vejen, kan den så dele den information med andre autonome køretøjer, ikke bare af samme type eller mærke, men også fra andre fabrikanter? Det spørgsmål tror jeg, industrien skal stille sig selv ( ). Vi ser det fungere i luftfarten, hvor data bliver delt anonymt hele tiden; informationen identificerer ikke den enkelte operatør, men derimod en situation og giver mulighed for at tackle sikkerhedsrisici langt hurtigere, siger Foxx.
De kommende år og årtiers udvikling handler ifølge Anthony Foxx også meget om, hvordan USAs enorme motorvejsnet kan blive sat i stand, bl.a. for at skabe bedre forbindelser mellem producenter og leverandører i de landlige egne, og forbrugerne i de voksende byer. Det skal så suppleres med bedre jernbaneforbindelser, også til gods, der alt sammen skal være med til at binde det amerikanske samfund bedre sammen.
Stor opgave i vente for ny minister
Det er i øvrigt værd at bemærke, at interviewet er foretaget inden præsidentvalget, der som bekendt endte med at sende Donald Trump i retning af topembedet. Havde Hillary Clinton trukket det længste strå, så er det bestemt ikke utænkeligt, at Foxx, der kun har været transportminister i godt tre år, kunne have fortsat på posten.
Læs også: Trump kan være dårligt nyt for Maersk
Infrastrukturinvesteringer i multimilliard-klassen er en af Trumps mærkesager, og bl.a. derfor er spekulationerne om, hvem der skal afløse Foxx som transportminister også allerede i fuld gang. SupplyChain 24/7 peger på seks mulige kandidater til stillingen, hvoraf flere taler for eksempelvis en privatisering af både Amtrak (det amerikanske DSB) og kontrollen med lufttrafikken.
Med 55.000 ansatte i ministeriet og Trumps løfte om investeringer på 1 billion dollars (omkring 7.000 mia. kr.) i baghånden, så bliver der i hvert fald nok at lave for den kommende minister.
-AK