Trump kan være dårligt nyt for Maersk

Med valget af Donald Trump som USA’s kommende præsident følger en øget protektionisme, og det kan være skidt for en række europæiske transportselskaber. Investeringsbank peger på Maersk som de mest udsatte.

Det internationale containermarked er presset, og valget af Donald Trump i USA vil ikke hjælpe. Maersk kan blive blandt de hårdets ramte, vurderer investeringsbank. Foto: Maersk Line.

11.11.2016

SCM.dk

Internationale frihandelsaftaler skal revurderes eller helt droppes, der skal produceres mere på hjemmemarkedet og importafgifterne skal øges.

Læs også: Maersk afviser opkøbsrygter

Sådan lyder i grove træk hovedlinjerne i den kommende amerikanske præsident, Donald Trumps, handelspolitik, og det er skidt nyt for stribevis af transportfirmaer, bl.a. i Europa, der baserer en stor del af sin forretning på at fragte varer til og fra USA.

Ovenpå valget har den amerikanske investeringsbank Jefferies udpeget Maersk som det mest udsatte europæiske transportselskab i den voksende trussel fra øget protektionisme, der ifølge banken vil svække væksten i verdenshandlen, skriver Shippingwatch.

Med Trump som president elect vil usikkerheden på verdensmarkedet blive større, vurderer Jefferies, med den konsekvens, at de allerede ekstremt alvorlige markedsforhold for containerrederierne formentlig bliver yderligere forværret.

Hård fremtid uanset vinder
"Risikoen for voksende protektionisme vil formentlige svække et opsving i verdenshandlen. De mest udsatte selskaber i den europæiske transport- og logistiksektor inkluderer Maersk på grund af lave fragtrater på containertransport og som lider under en forværret balance i markedet, og det samme gør Deutsche Post og andre logistikvirksomheder," skriver Jefferies ifølge Shippingwatch.

Som omtalt flere gange her på SCM.dk, så er det internationale containershippingmarked præget af en massiv overkapacitet, og det forhold kommer valget af Trump ikke til at ændre på. Det havde Hillary Clinton som præsident dog heller ikke gjort, ifølge konsulentfirmaet Drewry Shipping Consultants, der allerede inden valget vurderede de to kandidaters udmeldinger på området.

"Både containerimporten og eksporten vil blive ramt uanset hvilken af de to kandidater, de amerikanske vælgere peger på. Begge kandidater har været konsekvente i deres støtte til, at hensynet til USA's interne handelsforhold vejer tungere end hensynet til international frihandel, hvilket ultimativt vil ramme containerruterne til Nordamerika", skrev Drewry.

Læs også: Nyudvidet Panamakanal vil optrappe øst-vestslaget i USA

Siden Trump blev udråbt som vinder natten til onsdag er A.P. Møller - Mærsk-aktien faldet over syv procent, klart det største fald på C20-indekset.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.06.2025SCM.dk

Vestlige lande udskyder klimahandling med kreative undskyldninger

11.06.2025SCM.dk

Dårligt arbejdsmiljø koster Danmark milliarder hvert år

10.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Et samarbejde der forenkler din pallehåndtering

07.06.2025SCM.dk

Eksport holder stand trods Trumps toldmure

06.06.2025SCM.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

05.06.2025SCM.dk

CEO Kasper Tranberg står nu i spidsen for brændstofforsyning til dansk luftfart

04.06.2025SCM.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

04.06.2025SCM.dk

Trump-politik får danske ingeniører til at overveje exit

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle