Bred opbakning til renere lastbiler i USA

De kommende, strammere regler for CO2-udslip fra de amerikanske lastbiler møder opbakning ikke bare fra miljøinteressenter, men også fra lastbilbranchen og transportfirmaerne. Flere fremskridt er dog nødvendige, påpeger miljøorganisation.

Der er bred opbakning til de kommende, strammere udledningsregler i USA - også fra branchen. Foto: Flickr/Elizabeth McClay.

11.10.2016

SCM.dk

Med start næste år bliver reglerne for udledningen af drivhusgasser, primært CO2, fra lastbiler i USA strammet væsentligt op, som tidligere berettet her på sitet. Det er fase 2 i Obama-administrationens drivhusgasprogram, der frem mod 2027 gradvist vil se de nye standarder blive indfaset med, ifølge planerne, massive gevinster for både miljø og økonomi i vente.

Læs også: Fremtidens lastbiler skal vinke farvel til diesel

Ikke overraskende, så har strategien udløst glæde hos miljøorganisationer landet over, skriver SupplyChainBrain. I en udtalelse fra Environmental Defense Fund (EDF), udtaler organisationens direktør, Fred Krupp, at standarderne ”… vil reducere klimaforurening, beskytte folkesundheden, gøre os mere energiuafhængige og spare penge for både vognmænd og kunder.”

Måske knap så ventet, så er der også støtte at hente til reglerne fra både lastbilproducenter, speditører, shippingvirksomheder og flere store selskaber i fremstillingssektoren. Ifølge EDF har mere end 300 virksomheder, herunder PepsiCo, Wal-Mart, General Mills og Campbell Soup Co., vendt tommelfingeren op for de kommende standarder.

For selve trucking-industrien er det i høj grad de lovede besparelser til brændstof – notorisk en af de største udgiftsposter for virksomhederne – der lokker. Mere brændstofeffektive lastbiler vil derfor være godt for både forretningen og miljøet.

Yderligere forbedringer er nødvendige
Alligevel skal man dog ikke se frem til store reduktioner i CO2-udledningen fra sektoren. Den forventede vækst i antallet af kørte kilometer vil derimod betyde, at udslippet kommer til at ligge nogenlunde konstant, siger chef for supply chain-partnerskaber i EDF, Jason Mathers, og understreger, at der skal og vil ske endnu flere forbedringer på området efter 2030.

Interessant er det, påpeger Mathers, at trucking-industrien ikke har kopieret den modstand overfor myndighedernes bestræbelser på at forbedre brændstofeffektiviteten, som man har set fra personbilproducenternes side. I stedet forholder producenterne sig til kundernes krav om grønnere køretøjer og bakker op om de nye, ”commonsense”-standarder via proaktivt engagement.

Læs også: Kommende ellastbil bliver nu helt CO2-fri

Alt i alt kalder han de nye standarder for ”et godt solidt skridt”, men peger samtidig på, at de føderale myndigheder godt kan gå endnu længere i deres bestræbelser på at skære i CO2-udledningerne fra industrien. Som inspiration arbejder EDF selv med at forbedre brændstofforbruget i den enkelte lastbil via en række praktiske tiltag omkring kørevaner og ny teknologi.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

14.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

10.04.2024SCM.dk

Et væld af nye emballageformer står på spring i Danmark

09.04.2024Industriens Fond

Sponseret

Kan vi klare os uden Kina?

05.04.2024Global AGV

Sponseret

5 fordele ved at skalere din produktion med AGV

03.04.2024WITRON Group

Sponseret

20 years of successful partnership

02.04.2024SCM.dk

Cybersikkerhed giver nye karriereveje for unge

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle