EU-enighed om CO2-mål for lastbiler

Med en ny aftale er Europa-Parlamentet og Rådet er blevet enige om de kommende standarder for nye lastbiler, der skal udlede 30 procent mindre CO2 i 2030. Men det skal kun være første skridt, lyder det fra Transport & Environment.

EU er klar til for første gang at sætte strikse udledningskrav til de europæiske lastbilproducenter..

19.02.2019

SCM.dk

Ifølge den nye aftale skal emissionerne fra nye lastbiler være 30 procent lavere i 2030 sammenlignet med i år. Parterne bag aftalen peger på, at den nye lovgivning vil ’hjælpe medlemsstaternes udledningsmål, understøtte innovation, promovere grønne mobilitetsløsninger, styrke konkurrencekraften for EU’s industri og stimulere beskæftigelsen, og samtidig reducere brændstofudgifterne for transportvirksomhederne og bidrage til bedre luftkvalitet’.

”Europa-Parlamentet og Rådet er nået frem til en ambitiøs og balanceret aftale. De nye mål og incitamenter vil hjælpe med at tackle udledninger og skabe brændstofbesparelser for transportoperatørerne og renere luft for alle europæere. For EU’s industri er det her en mulighed for at styrke innovationen i retning af nuludledningsmobilitet og befæste sin globale førerposition inden for grønne køretøjer”, siger klimakommissær Miguel Arias Cañete.

T&E: Højere mål i 2022
Hos miljøorganisationen Transport & Environment (T&E) hilser man aftalen velkommen, men understreger samtidig, at der skal bygges på med endnu mere ambitiøse mål, når den kommende lovgivning skal revideres i 2022.

”De nye CO2-standarder for lastbiler er fremragende nyt for branchen og miljøet. Efter 20 år med meget lidt fremskridt inden for brændstofeffektivitet er lastbilfabrikanterne nu nødt til at begynde at tilbyde prisvenlige, low-carbon-lastbiler, der kan give store brændstofbesparelser for Europas transportindustri. Men det her er kun en start, og standarderne skal gøre meget mere ambitiøse, når de bliver gennemgået i 2022”, siger cleaner trucks officer for T&E, Stef Cornelis.

T&E hæfter sig med tilfredshed også ved, at det såkaldte supercredits-regnskabstrick vil blive udfaset i 2025 og erstattet af et ikke-bindende salgsmål (benchmark), således at fabrikanter, der sælger mere end 2 procent elektriske eller brintdrevne lastbiler bliver belønnet med et lavere CO2-udledningsmål. Målet omfatter også en tilladelse til ekstra vægt på to ton for nuludledningslastbiler, og T&E peger på, at begge elementer vil ’kickstarte omstillingen væk fra diesel’.

”Indtil videre har Europas store lastbilfabrikanter gjort meget lidt for at skabe et marked for elektriske og brintdrevne lastbiler. Nu har de en unik mulighed for at tage førertrøjen på i kapløbet om at producere tilgængelig, pålidelige nuludledningslastbiler. Men de skal skynde sig, ellers kommer de til at halse efter folkene i Kina og Californien, ligesom de europæiske bilproducenter”, slutter Stef Cornelis.

Læs også: Virksomheder vil have salgsmål for udledningsfri lastbiler i EU

Aftalen mellem Europa-Parlamentet og Rådet skal formelt godkendes af de to parter inden for de næste par måneder, hvorefter den vil træde i kraft med øjeblikkelig virkning.

-AK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

05.12.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Hvorfor en AGV ofte er den mest effektive løsning – selv i en tid domineret af AMR-hype

04.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Få en robot i test uden at investere

04.12.2025SCM.dk

EU’s gasstop fra 2027 kræver turbo på elektrificeringen

02.12.2025SCM.dk

Kinas udledninger flader ud - og måske er det permanent

02.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Automatisering i sundhedssektoren

01.12.2025Combilift

Sponseret

Combilift Unveils the 2025 Christmas video “Twelve Days of Christmas” – with a Twist!

28.11.2025SCM.dk

SCM medie lukker og slukker

27.11.2025PALOMAT

Sponseret

Sidste chance: PALOMAT® ER GÅET HELT I SORT 🖤

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001:2015 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 14001:2015

Dato

08.12.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

09.12.2025

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at starte arbejdet med at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed, som passer til din virksomheds behov, med ISO 27001.

Dato

09.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
CE-mærkning af maskiner og anlæg - diplomkursus

Sådan udfører du CE-mærkning af maskiner, maskinlinjer og ombyggede maskiner – Diplomkursus – 2 dage

Dato

09.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Kemi Fokus 2025

Vi vil gerne invitere dig, der har interesse i området for kemikalier og kemikaliedokumentation, til Kemi Fokus 2025 den 9. december kl. 8.30-12.00 eller fra kl. 13.00-17.00 i Fredericia. Dagen indeholder forskellige relevante emner, og spænder fra det mere overordnede i forhold til markedsføring til det helt specifikke inden for klassificering – se mere i programmet nedenfor.

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online