EU vil bane vejen for ren, sikker og automatiseret mobilitet

Trafikken i Europa skal være sikrere, forurene mindre og hænge endnu bedre sammen, i høj grad understøttet af ny teknologi. For at sørge for det, præsenterede Europa-Kommissionen i går et nyt sæt målsætninger, bl.a. med unionens første CO2-standarder for tunge køretøjer.

Den europæiske transport skal være renere i fremtiden, mener EU..

18.05.2018

SCM.dk

Blandt de centrale elementer i gårsdagens pakke af foranstaltninger er den første standard for CO2-udslip fra tunge køretøjer, en strategisk handlingsplan for udvikling og bæredygtig produktion af batterier i Europa, og en fremsynet plan for forbundet og automatiseret mobilitet.

Det overordnede mål med den samlede dagsorden er at give alle europæere en mere sikker trafik, mindre forurenende køretøjer og mere avancerede teknologiske løsninger og samtidig støtte det europæiske erhvervslivs konkurrenceevne. Det kræver en bred indsats, lyder det fra Bruxelles.

"Alle sektorer skal bidrage til at opfylde vores klimaforpligtelser i henhold til Parisaftalen. Derfor fremsætter vi for første gang nogensinde forslag om EU-normer, der skal øge brændstofeffektiviteten og nedbringe emissionerne fra nye tunge køretøjer. Disse normer giver det europæiske erhvervsliv en mulighed for at styrke sin nuværende førerposition, når det kommer til innovative teknologier", siger EU’s klima- og energikommissær, Miguel Arias Cañete.

Kommissionen har fremlagt sine mobilitetsforslag i tre pakker siden maj 2017. Illustration: Europa-Kommisionen.

Virksomheder tilfredse med målsætninger
Konkret går CO2-normerne på, at de gennemsnitlige CO2-emissioner fra nye lastbiler i 2025 skal være 15 procent lavere end i 2019, og frem mod 2030 foreslår man et vejledende reduktionsmål på mindst 30 procent, igen med 2019 som udgangspunkt.

Målene stemmer ifølge Kommissionen overens med EU's forpligtelser i henhold til Parisaftalen. Derudover har man regnet sig frem til, at de vil spare de europæiske transportvirksomheder, hovedsageligt SMV’erne, for 25.000 euro (godt 186.000 kr.) over fem år.

For at fremme yderligere CO2-reduktioner vil Kommissionen også gøre det lettere at designe mere aerodynamiske lastbiler, ligesom man er i færd med at skabe forbedringer inden for mærkning af dæk. 

Målsætningerne bliver taget vel imod blandt nogle af kontinentets største transportkøbere, beretter interesseorganisationen Transport and Environment.

”Vi mener at klimaforandringerne er en af de største udfordringer, menneskeheden står over for. Vores ambition er at reducere drivhusgasudledningerne fra vores transport- og forsyningskæde markant. Vi har brug for en bred palet af løsninger for at tackle klimaforandringerne. Høje og ambitiøse brændstofeffektivitetsnormer er en vigtig del af puslespillet for at sætte skub i de nødvendige forandringer”, siger Sustainability Manager, Global Transport & Logistics Services for IKEA Supply, Elisabeth Munck af Rosenschöld, til T&E.

Den udmelding bliver bakket op af bl.a. forbrugsvaregiganten Unilever.

”Vi sikrer os, at vores transport- og distributionssystemer er så grønne, som muligt. Ambitiøse udledningsmål for lastbiler er essentielle for at skabe innovation og sætte fart på udbredelsen af nye, nulemissionsteknologier – det er godt for erhvervslivet, borgerne og planeten”, siger koncernens europæiske topchef, Hanneke Faber.

Regnskabstrick trækker ned
Transport and Environment er dog ikke udelt tilfredse med Kommissionens udspil. De såkaldte supercredits, som er en del af forslaget, kan nemlig give bagslag, vurderer organisationen. Kort fortalt handler det om, at elektriske lastbiler og busser, der bliver solgt før 2025, kan tælles flere gange i CO2-regnskabet, hvilket ifølge T&E kan reducere ambitionen for 2025 med omkring en femtedel.

”Supercredits-regnskabstricket vil underminere lastbilernes CO2-mål, snyde virksomheder for større besparelser på brændstof, og reducere, ikke øge, antallet af elektriske lastbiler, der bliver solgt. Parlamentet burde afskaffe supercredits og introducere et salgsmål for nulemissionskøretøjer i stedet”, siger cleaner trucks officer for T&E, Stef Cornelis.

Læs også: Store virksomheder sparer over 80 mia. kr. på mindre CO2 i forsyningskæderne

Hele listen over de forskellige initiativer i de tre mobilitetspakker kan ses her. De bliver desuden understøttet med en indkaldelse af forslag under Connecting Europe-faciliteten, hvor man har afsat 450 mio. euro (ca. 3,35 mia. kr.) til støtte for projekter i medlemsstaterne, der skal bidrage til vejsikkerheden, digitaliseringen og samspillet mellem forskellige transportformer. Indkaldelsen løber frem til den 24. oktober 2018.

-AK

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

11.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

ERP-projekt med stærk forandringsledelse

10.04.2025SCM.dk

ESG-opgør i Danmark: Amerikansk tendens kan sprede sig

07.04.2025SCM.dk

Sidste forhindring for udsættelse af CSRD ryddet af vejen

04.04.2025SCM.dk

Mini-undersøgelse: ESG er strategisk og ikke compliance

04.04.2025Descartes

Sponseret

Defense Trade Solutions forenkler forsvarsindustriens eksport med Descartes-løsning

03.04.2025SCM.dk

Hvad vi kan lære af de Jyske erfaringer med omstillingen af forsyningskæden

01.04.2025SCM.dk

Velux satser stort på den cirkulære model

01.04.2025SCM.dk

Verdion styrker nordisk team med tre strategiske forfremmelser

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
SCANLOX ApS
Messe
Innovationboard hos Mazak

Opdag, hvordan automation kan optimere jeres logistik, og mød eksperterne, der giver svar på alle jeres spørgsmål.

Dato

24.04.2025

Tid

09:30

Sted

Mazak Danmark, Stensgårdvej 7, B, 5500 Middelfart

Bureau Veritas
Webinar
Er din virksomhed underlagt Bekendtgørelse 761/2024? Vær sikker på, om du opfylder de nye krav

Den 1. juli 2024 udsendte Energistyrelsen Bekendtgørelse 761/2024 med opdaterede krav til obligatoriske energiledelsessystemer og energi- og klimasyn for visse virksomheder.

Dato

24.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001 Intern Auditor

Bliv ISO 9001 Intern Auditor

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

29.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

29.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online på MS Teams

Bredana Axcite A/S
Webinar
Warehouse Management Only Mode

Med Warehouse Management Only Mode får I mulighed for at implementere lagerstyring i verdensklasse – uanset ERP-system. Og/eller starte implementering af D365 med dette modul alene.

Dato

29.04.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus