En udfordrer ser fremad
IFS er ikke den største aktør på sit marked, men man vil gerne være den bedste for sine kunder, bl.a. ved at give dem de rigtige valg, hvilket skal skabe organisk vækst. Samtidig er man nået til enighed med Astea om et opkøb, der vil gøre IFS til en global leder på FSM.
2019-udgaven er IFS’ verdenskonference er i gang, og koncernens topchef, CEO Darren Roos, var naturligvis første taler til eventen i Boston. Han tog med det samme fat i konferencens tema, #forthechallengers, som i høj grad handler om hans eget selskab.
”Vi er ikke de største på vores marked, så vores udfordring handler ikke om at være nr. 1, men at blive det. Med vores størrelse er vi nødt til at fokusere på nogle bestemte industrier og blive de bedste der. Derfor investerer vi også dobbelt så meget i R&D i dag som for tre år siden”, fortalte han.
Ifølge Roos vil kunderne grundlæggende have tre ting: kortere time to value, mere ease of use og lavere total cost of ownership (TCO). Vejen til at opnå det går ikke mindst gennem teknologier som kunstig intelligens, augmented reality og internet of things, det hele selvfølgelig understøttet i skyen.
Men skyen er ikke for alle, påpegede han samtidig, og selvom cloud naturligvis er en prioritet for en virksomhed som IFS, så har man en anden tilgang på området end nogle af de store konkurrenter.
”SAP og Oracle skubber kunder op i skyen, selvom de ikke nødvendigvis er klar til det, men det er der, de tjener flest penge. Det er ikke vores tilgang. Vi mener at kunden skal have valget, og lige nu, så vælger tre ud af fire stadig at have deres service on premise”, fortalte han.
Alle typer virksomheder skal tænke i software
At IFS ser sig selv som en challenger understregede selskabets danske Chief Product Officer, Christian Pedersen. Men det er også noget man bruger aktivt, slog han fast. Og så er det digitale ellers i centrum.
”Vi skal være med til at skabe den integrerede og autonome forretning, og den digitale transformation er godt i gang, med automationen i bilindustrien som et godt eksempel. Alle typer virksomheder skal tænke i software og data, og på, hvordan de kan bruge den viden, de opnår”, sagde han.
I den forbindelse pegede han på IFS’ egen Aurena-løsning, som man præsenterede i forbindelse med sidste års event i Atlanta, som et hjælpemiddel, der kan være med overalt, herunder eksempelvis i en supply chain.
SCM.dk har et eksklusivt interview med Christian Pedersen her i Boston, så hold øje med sitet her for flere indsigter i, hvilke løsninger han og IFS ser som fremtidens vigtigste.
Field service management (FSM) er uden tvivl et af de områder, hvor IFS vil positionere sig helt i top, hvilket blev slået fast med syvtommersøm af Darren Roos, da han under sin åbningstale kunne offentliggøre nyheden om, at man har indgået en ’definitiv aftale’ med britiske Astea om et opkøb, der med Roos’ ord vil gøre IFS til en ”global leder” på området.