En stram udgave af S&OP hjalp Nissens Automotive gennem covid-19

Den danske leverandør til det internationale automotive-eftermarked etablerede hurtigt en smallere og hurtigere sales & operations planning proces med hyppigere frekvenser, da coronapandemien ramte. Det hjalp virksomheden til hele tiden at være tæt på udviklingen på både leverandør- og kundesiden.

”Vi rykkede tættere på vores salgsafdelings markedsinput, som vi lykkedes med at få alle til at tage mere seriøst end, vi nogensinde har gjort før”, fortæller Esben Jansen. Foto: Nissens. .

20.08.2020

SCM.dk

I forbindelse med det kinesiske nytår i uge 5 i år oplevede Nissens Automotive ligesom så mange andre producenter over hele verden, at mange vareforsyninger pludselig udeblev.

Om Nissens Automotive

Nissens Automotive er en førende global producent og systemleverandør af motorkøling, klimaprodukter samt Efficiency & Emissions til det internationale eftermarked. Med et af de mest omfattende produktsortimenter på markedet, forsyner virksomheden nationale distributører og grossister med termiske løsninger af høj kvalitet. Nissens Automotive er en del af Nissens, der blev startet i 1921 af Julius Nissen som en enmandsvirksomhed. Indtil 1958 var der kun tre ansatte, men siden da har virksomheden udviklet sig til en global spiller inden for sine forretningsområder med 22 selskaber, en omsætning på 1,945 milliarder kroner (2018/19) og cirka 1300 medarbejdere fordelt på Horsens, Kina, Slovakiet og USA.

Fabrikkerne var blevet ramt af den hårde kinesiske covid-19 lockdown, og frem til april måned modtog Nissens Automotive meget sparsomme forsyninger af komponenter fra sine kinesiske leverandører. Det var et problem, fordi de kinesiske leverandører udgør størstedelen af virksomhedens leverandørbase.

”Vi omstillede os hurtigt, og vores team i Shanghai begyndte at holde daglige møder med leverandørerne. Det betød, at da der begyndte at være lidt optøning i lockdown, stod vi forrest i køen og var blandt de første, der modtog varer, som vi kunne fylde i containere i vores kinesiske hub og få sejlet til vores lager i Danmark”, fortæller Esben Jansen, der er VP Supply Chain.

Fra forsynings- til afsætningsproblemer
Nissens Automotive fik hurtigt etableret et godt flow af forsyninger ud af Kina. Men så begyndte problemerne i den anden ende af udbud-efterspørgselsligningen at vise sig. Pandemien begyndte at ramme områder i Europa, og efterspørgslen blev pludselig meget varieret og usikker.

”Vi havde i april og maj måned en situation, hvor vi igen kunne fylde lagrene op med komponenter og færdigvarer, men hvor der til gengæld var stor usikkerhed om afsætningen. Balanceringen mellem forsyning og afsætning var en kæmpeudfordring”, fortæller Esben Jansen.

Han og hans team rykkede derfor tættere sammen med VP Sales Anja Thomsen og hendes team. De dannede en ny udgave af S&OP processen, der var smallere, hurtigere og som blev opdateret hyppigere.

”Vores kunders ordreflow blev meget mere ujævnt. Kunderne begyndte også at købe mindre mængder oftere. Kunderne var usikre på deres afsætning og derfor forsigtige i deres indkøb”, fortæller Esben Jansen.

Det betød, at styk per ordrelinje faldt – og det mønster ønskede han og kollegaer at få ind i deres S&OP. De ændrede derfor frekvensen fra månedstakt til 14-dagstakt og gjorde processen mere top-down styret. 

Skjult markedsviden frem på bordet

Del af forskningsprojekt om S&OP

Nissens Automotive har været en del af et toårigt forskningsprojekt ledet af SDU. Projektformålet var at udvikle ny viden om, hvorledes danske virksomheder kan skabe øget konkurrencekraft gennem implementering af tværgående Sales & Operations Planning processer. Projektet var støttet af Industriens Fond. Læs mere på www.salesandoperationsplanning.dk


”Vi supplerede vores traditionelle salgsforecast med et corona-budget, som blev konsolideret af ledergruppen. Vi rykkede tættere på vores salgsafdelings markedsinput, som vi lykkedes med at få alle til at tage mere seriøst end vi nogensinde har gjort før. Salgsorganisationen viste sig i virkeligheden at have og at opfange en masse markedsinformationer, som vi ikke tidligere rigtig har formået at inddrage i S&OP. Det gjorde vi nu, og det viste sig at være en god idé”, fortæller han.

Ledelsen i Nissens Automotive indekserede salgsbudgettet til 50 for april og 70 for maj. Virksomhedens salgsresultater endte på 51 for april og 72 for maj, så det viste sig at være ret præcist ramt og betød, at virksomheden lykkedes med at balancere udbud og efterspørgsel – hvilket i bund og grund er en væsentlig del af opskriften på en god forretning.

S&OP holdet så meget nøje på produktmixet og hvilke lande, der flyttede sig i hvilken retning. I Italien og Spanien kører for der for eksempel mange Seat-biler, hvor der kører flere VW’er og Volvoer i andre dele af Europa. Landene lukkede ned på forskellige tidspunkter, og det betød meget ændrede efterspørgselsmønstre for Nissens Automotive. Der var også store skift i balancen mellem aktive personbiler, varebiler og lastbiler i de forskellige lande.

Bedste mands gæt er ikke så tosset
”Præcis markedsviden om efterspørgselsmønster for hvert land for 14-dages perioder blev meget vigtig for os, og det lykkedes os at trække en masse skjult viden i vores salgsorganisation frem i lyset. Det gjorde vores træfsikkerheder for niveauer for hver produktkategori mere præcise”, fortæller Esben Jansen og tilføjer:

”Bedste mands gæt har vist sig ikke at være så tosset endda, når vi taler forecast, og det er klart bedre, end vi var klar over. Det er en tankevækkende observation, synes jeg – og i vores tilfælde har det bidraget kraftigt til, at vi er kommet igennem den første bølge af covid-19 med skindet på næsen”.

Han fortæller også, at Nissens Automotive har tilpasset sit business intelligence-værktøj til en højere frekvens på overblik over indkommende ordrer. Tidligere blev ordreoverblikket opdateret én gang om ugen. I dag bliver det opdateret hver halve time, og alle medarbejde kan med ét klik i systemet se den aktuelle ordrestatus. Det betyder tæt på realtids-billede og markant bedre mulighed for, at supply chain kan tage højde for den varians, der måtte opstå i ordremønsteret.

”Bedste mands gæt har vist sig ikke at være så tosset endda, når vi taler forecast, og det er klart bedre end, vi var klar over”, fortæller Esben Jansen. Foto: Nissens. .

S&OP rodfæstet i markedsinformation
Esben Jansen forventer, at erfaringerne fra covid-19 krisen vil give Nissens Automotive en S&OP, der på længere sigt vil være et stærkere værktøj til at balancere udbud og efterspørgsel. Han forventer, at virksomhedens S&OP i fremtiden vil:

  • være endnu mere helhedsorienteret,
  • have større kommercielt aftryk,
  • være mere rodfæstet i markedsinformation og
  • være bedre til ved hjælp af kunstig intelligens hurtigt at opfange nye mønstre for afsætning og forsyning.

Læs også: Undersøgelse: Coronakrisen kan permanent ændre forsyningskæder verden over

”Vores leveringsevne målt på OTIF (on time in full) er vores vigtigste succeskriterie. Vi opererer på det uafhængige eftermarked for reservedele, og kan vi ikke levere, vil vores konkurrenter hurtigt overtage vores plads. OTIF er forudsætningen for, at vi har en plads på markedet og kan sælge vores andre serviceydelser. Her spiller vores S&OP en altafgørende rolle”, fortæller han.

- SMF

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

06.02.2025SCM.dk

SCM Panel: Kan samspillet mellem salg/marketing og supply chain blive bedre i din virksomhed?

20.12.2024SCM.dk

SCM Agendaen – Stamdata og konkurrenceevne

11.11.2024Intempus ApS

Sponseret

GPS-baseret kørselsregistrering: Vejen til øget produktivitet og medarbejdertilfredshed

08.11.2024Intempus ApS

Sponseret

Digital tidsregistrering: Nøglen til ressourceoptimering og overholdelse af nye lovkrav

02.09.2024LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Løbende daglige forstyrrelser dræner logistikken

14.06.2024SCM.dk

5 benspænd for AI i supply chain planlægning

03.06.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

28.05.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Klarhed i timemåling på truck: A-tid kontra S-tid

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Få viden om ISO 9001, ISO 14001 & ISO 45001

Har du et krav om, er du interesseret i, eller ønsker du blot at undersøge muligheden for en certificering i en af de generiske standarder: ISO 9001, ISO 14001 eller ISO 45001? Så gå ikke glip af vores webinar onsdag den 12. marts 2025, hvor du bliver introduceret til standarderne i korte træk samt får forståelse for kravene og virksomhedens forpligtelser i forbindelse med en certificering.

Dato

25.02.2025

Tid

08:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

13.03.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Seminar
ISO 45001 Inspirationsseminar

ISO 45001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for kravelementerne i ISO 45001 standarden samt betingelserne i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 1409, og hvad det vil sige at være certificeret efter ISO 45001 standarden samt Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 1409.

Dato

17.03.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

AGR
Webinar
Unlock the future of inventory management with SaaS and AGR

What if you could take control of your supply chain challenges before they arise? Tune in live from Copenhagen for expert insights and practical forecasting tips designed to help you optimise inventory management and stay ahead of market changes. This is your opportunity to learn, connect, and thrive—don’t miss out!

Dato

18.03.2025

Tid

10:00

Sted

Online through Webinargeek