05.08.2016  |  Branchenyt

Dyr Storebæltsbro bremser virksomheders vækst

Det er dyrt at sende en lastbil over Storebæltsbroen og det kan adskillige danske virksomheder mærke i det daglige. Specielt i transportbranchen er ønsket om lavere takster udtalt.

Danske virksomheder med forretning i både den østlige og vestlige del af landet har en solid udgiftspost, som mange af deres konkurrenter ikke mærker det store til. Passagen af Storebæltsbroen er nemlig en bekostelig affære for en lang række virksomheder, skriver Børsen.

Læs også: Dachser vækster i Norden

Et godt eksempel er grovvarekoncernen DLG, der årligt bruger 10-12 mio. kr. på at lade sine lastbiler og ansatte køre frem og tilbage over den store bro. Og den ekstraomkostning synes selskabet er for høj.

Detaildirektør i DLG, Lars Thorø, giver således over for Børsen udtryk for, at brotaksten, der i dag er på 1130 kr. for en stor lastbil, bør sænkes, så den ikke rammer virksomheder, der tilfældigvis har brug for transport mellem Øst- og Vestdanmark. 

Hermed ligger han i tråd med resultatet af en meningsmåling fra analysevirksomheden Greens, hvor 69 procent af topcheferne i en række transportvirksomheder mener, at brotaksten for lastbiler er for høj.

Samme holdning har man hos Dansk Industri. Taksten for at køre over bæltet blev i sin tid indført for at betale selve broen tilbage, men i dag går store dele af indtægterne fra brotaksterne til at finansiere infrastruktur andre steder i landet, og det er DI ikke tilhængere af.

"Hvis man fastholder takster, der ligger ud over, hvad der er nødvendigt for at nedbringe gælden, så er det i virkeligheden en skat på mobilitet. Og vi ønsker ikke en skat på mobilitet, for det svækker virksomhedernes vækstmuligheder", siger branchedirektør i DI, Michael Svane, til Børsen.

Læs også: Femernforbindelse vedtaget – DI jubler

Den udlægning bliver bakket op af en Grontmij-analyse bestilt af interesseorganisationen Fynsk Erhverv sidste år, der afdækkede effekterne af en sænket Storebæltstakst. Analysen viser, at et prisfald på 25 procent frem mod 2030 ville give en samfundsmæssig gevinst på 16 mia. kr. 

-AK

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere