DP World og SMS Group lancerer verdens første 'containerreol'
Et nyt system til stabling af containere skal gøre havnelogistikken bedre ved at placere den enkelte container på sin egen hylde, så den kan hentes uden af skulle flytte på andre. Første udgave skal være klar i 2020.
Et partnerskab mellem den globale havneoperatør DP World og industriteknikleverandøren SMS Group skal revolutionere måden, hvorpå containere opbevares i havne rundt omkring i verden. Et nyt system til at stable containere skal gøre havnelogistikken mere effektivt og skabe mere plads.
Læs også: Hyperloop-rør skal fragte containere ud af Hamborgs havn
The High Bay Storage System, som det nye stablingssystem hedder, er oprindeligt udviklet af Amova, som er et datterselskab i SMS Group. Det blev designet til at håndtere metalspoler, der vejer op mod 50 tons hver, i et reolsystem på op til 50 meters højde.
”DP Worlds erfaring og ekspertise i at flytte gods kombineret med den teknologi, som Amova har skabt, vil sikre, at systemet er usædvanligt effektivt og relevant for nutidige og fremtidige operationer. Som verdens første i vores industri er vi utroligt begejstret for dets potentiale og banebrydende funktioner”, siger DP Worlds CEO Sultan Ahmed Bin Sulayem.
I stedet for at stable containere direkte ovenpå hinanden som hidtil, bliver det med systemet muligt at placere containerne i individuelle reolrum. The High Bay Storage-løsningen består af 11 etager, der skal skabe op mod 200 procent mere pladskapacitet end den konventionelle stablingsmetode, svarende til den samme kapacitet på en tredjedel af pladsen.
Elon Musk-agtig løsning
Stablingssystemet gør det muligt at tilgå hver container uden at flytte andre containere. Dette skal gøre havnelogistikken hurtigere, mere energieffektiv, sikre bedre arbejdssikkerhed og reducere omkostningerne.
”Amova har optimeret denne teknologi i industrielle applikationer til metalindustrien over flere årtier. Overføringen til containerterminaler er et direkte resultat af vores ”New Horizon”-strategi, hvor SMS flytter teknologi fra metalsektoren til andre industrier”, siger CEO for SMS Group, Burkhard Dahmen.
Direktør for forretningsudviklin i Amova, Volker Brück, fortæller til Financial Times at systemet bryder med konventionelle metoder og vil forbedre supply chain-industrien:
”Dette er en Elon Musk-agtig løsning. Som en konsekvens mindskes terminalerne signifikant. Det er den store fordel, vi ser”, siger han til ft.com med henvisning til stifteren af Tesla, Space X og The Boring Company, og idémanden bag Hyperloop.
Læs også: Containerindustriens fremtid er digital og automatiseret
Planen er, at det nye system skal opsættes ved Jebel Ali Terminal 4 i Dubai og lanceres til verdensudstillingen i Dubai i 2020.
- SDN