Containerindustriens fremtid er digital og automatiseret
En rapport fra McKinsey og TT Club ser 25 år ud i fremtiden og giver sit bud på, hvordan den globale containerindustri ser ud i 2043. Digitalisering, data og automation er centrale elementer.
Det er notorisk svært at spå om fremtiden, men konsulentfirmaet McKinsey og fragtforsikringsselskabet TT Club har ikke desto mindre gjort netop det i rapporten ”Brave new world? Container transport in 2043”, der som navnet antyder analyserer, hvordan containerindustrien vil se om 25 år.
Læs også: Milliardteknologien blockchain vil snart revolutionere shippingindustrien
Et kvart århundrede er lang tid i enhver branche, så for at komme med så præcist et bud på udviklingen, har de fem forfattere bag rapporten ikke kun fokuseret på kvantitativ forskning og aktuelle trends, men også talt med over 30 erfarne ledere i sektoren, såvel som eksperter fra adskillige dele af industrien.
På den baggrund præsenterer Brave New World fem brede konklusioner i forhold til, hvor man mener den globale containerbranche er på vej hen:
- De fysiske karakteristika vil formentlig ikke ændre sig, idet både selve den standardiserede container og de skibe, der transportere dem, stadig vil eksistere om 25 år
- Handelsbevægelserne vil blive mere afbalanceret i takt med at indkomstniveauet i Østasien, udviklingslandene og de fremadstormende økonomier i Sydasien og Afrika ”indhenter” resten af verden
- Automation vil være udbredt på tværs af værdikæderne, specielt på landjorden i havne, terminaler, jernbanen og lastbilerne, hvilket vil føre til markante effektiviseringer
- Digitalisering, data og analyser vil medføre fundamentale skift i kilderne til værdiskabelse, og kunderne vil forvente et højere niveau af sikkerhed i leveringer, transparens og brugervenlighed
- Industriens ledere vil se meget anderledes ud i 2043; nogle vil konsolidere sig, andre vil ændre deres forretningsmodeller. Nogle vil være ”digitalt indfødte”, enten startups eller e-handelsaktører, der optimere containertransportledet i deres forsyningskæde.
Generelt set peger rapporten på, at fremtiden i vid udstrækning er defineret af den fysiske 40 fods shippingcontainer, som transporterer over 90 procent af verdens forbrugsvarer (fjernsyn, legetøj, møbler osv.) og en stor mængde råmaterialer.
Ikke desto mindre har det gennemsnitlige containerrederis ROI været begrænset de sidste par årtier, og ifølge rapporten har der kun været nogle få vindere, der har fundet en bæredygtig opskrift på værdiskabelse.
Fremtidens sejrherrer på shippingmarkedet er derfor dem, der formår at kombinere udnyttelsen af containeren med de digitale og automatiserede muligheder, der er på vej.
Læs også: Verdens første autonome shippingvirksomhed på vej
”Over 50 år efter introduktionen af containeren, står containertransportindustrien foran en revolution i form af digitalisering, data, analyser og automation. Der er en bred vifte af fremtidsscenarier, hvor det digitale fundamentalt ændrer industriens økonomier – til glæde for både kunder og industriens aktører – men at nå dertil kræver visioner og målrettet udførelse”, siger seniorpartner i McKinsey, Martin Joerss.
-AK