Verdens første autonome shippingvirksomhed på vej

To norske selskaber, Wilhelmsen og Kongsberg, indgår samarbejde for at tage næste skridt mod en autonom skibsfart. Det nye selskab Massterly skal tilbyde en komplet værdikæde for autonom shipping, fra design og styringssystem til operationel drift af fartøjerne.

Massterly tager næste skridt mod udviklingen af autonom shipping. Selskabet skal tilbyde miljøvenlig transport gennem fjernstyrede og digitaliserede skibe på vandet. Foto: Kongsberg Wilhelmsen. .

06.04.2018

SCM.dk

”Med Massterly tager vi næste skridt i udviklingen af autonom shipping ved at etablere infrastruktur og servicetilbud til at udvikle og drive skibene, samt avancerede løsninger forbundet med søfart. Selskabet vil reducere omkostningerne i alle aspekter og gælde for alle virksomheder, der har et transportbehov”, siger adm. direktør for Wilhelmsen, Thomas Wilhelmsen.

Fra landbaserede kontrolcentre vil selskabet overvåge og drifte autonome fartøjer, som sejler i Norge og internationalt.

Fjernstyrede skibe er fremtiden 
Med tilsammen 360 års erfaring, vil Massterly benytte sig af Kongsberg Gruppens teknologiske kompetencer og løsninger og Wilhelmsens erfaringer fra logistik og maritime operationer. Norges position som en førende søfartsnation skaber ifølge virksomhederne mulighed for at udvikle næste generation af det maritime personale.

”Autonomi og fjernstyrede operationer er en vigtig udvikling for den maritime industri. Norge har indtaget en førerposition, noget som har været muligt som følge af et tæt samarbejde mellem den norske maritime sektor og de norske myndigheder”, siger adm. direktør for Kongsberg Gruppen, Geir Håøy.

De seneste år har været en rivende udvikling, hvor virksomheden har oplevet en stigende efterspørgsel fra kunder over hele verden. Når autonom shipping bliver en realitet, vil det nye Massterly være afgørende for at digitalisere infrastruktur og operationer, mener Geir Håøy.

Det første autonome skib
I maj 2017 blev skibet Yara Birkeland annonceret. Skibet bliver det første autonome, fuldt elektriske containerskib, som i løbet af 2020 skal være fuldstændig autonom og sejle mellem Yaras norske produktionsfaciliteter på Herøya og havnene Bevik og Larvik. Massterly skal levere og operere autonome skibe som Yara Birkeland. 

”Lige nu er vi helt i starten af denne udvikling, men vi ser og tror, at det vil være et betydeligt marked for denne type tjenester i nær fremtid. Først og fremmest er det de korte shipping ture, der vil bruge autonome skibe”, siger Thomas Wilhelmsen.

Det indebærer desuden en øget konkurrencekraft til at flytte transport fra vejen til vandet, mener han.

”Massterly vil tilbyde miljøvenlig transport med nul eller særdeles lavt udslip. For Norge som en maritim nation, vil det have stor betydning for at nå de fælles verdensmål om bæredygtig udvikling”, siger Thomas Wilhelmsen.

Læs også: FN: bæredygtig transport afgørende for SDG-mål 

Det nye selskab vil have kontor på Lysaker i det vestlige Oslo fra juli 2018.

-JJK

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

22.01.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Apport Systems er et Great Place To Work – bogstaveligt talt

21.01.2025Bureau Veritas

Sponseret

Root Cause Analysis (RCA): Find årsagen og undgå gentagelser

21.01.2025SCM.dk

5 største supply chain risici i 2025

17.01.2025SCM.dk

AI vil skabe 78 millioner nye jobs på verdensplan

17.01.2025SCM.dk

Ny beredskabsaftale er et vigtigt første skridt mener Dansk Industri

17.01.2025SCM.dk

Top 10 supply chain tendenser for 2025

16.01.2025SCM.dk

Læs og forstå: Omni hvad for en bus?

14.01.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Styrkede kompetencer og klare mål hos SCANLOX i 2025

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forretningsudvikling og ledelse

Vil du være med til at styrke din virksomheds beslutningsprocesser, planlægning, styring og drift? Så tilmeld dig kurset Forretningsudvikling og ledelse, som også er et diplommodul, og styrk dine kompetencer inden for organisering, ledelse og strategi.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup