Dobbelt-trailer er lavthængende frugt, når det kommer til grøn omstilling
Som en del af regeringens aftale om grøn omstilling af vejtransporten fra december 2020 er det besluttet at sætte gang i en analyse af, hvordan optimerede vægt- og dimensionsbestemmelser kan hjælpe den grønne omstilling i sektoren på vej. Et af ITD’s forslag går på at muliggøre dobbelt-trailere, så antallet af køreture kan skæres markant ned.
I sidste uge mødtes brancheorganisationen ITD og en række andre transportorganisationer med Færdselsstyrelsen og Vejdirektoratet for sammen at diskutere en analyse af, hvordan optimerede vægt- og dimensionsbestemmelser kan hjælpe den grønne omstilling i vejgodssektoren på vej.
”Fra ITD’s side er vi først og fremmest optagede af, at vi får kigget på alle de værktøjer, vi ved, kan hjælpe en grøn omstilling på vej på en god og fornuftig måde. En af de lavest hængende frugter i det arbejde er at få kigget på bestemmelserne for lastbilernes vægt- og dimensionsgrænser. Her har vi fra ITD’s side lavet et katalog med konkrete forslag, som jeg synes, der er blevet taget rigtig godt imod”, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD og deltog i mødet.
Der var først og fremmest fokus på forslaget om indførelse af dobbelt-trailer-konceptet, som har været beskrevet i både Klimapartnerskabet for landtransport og før det i ITD’s egen klimaplan. Ved at tillade lastbiler med dobbelt-trailere, som det kendes fra forsøg i Sverige, vil man kunne reducere CO2-udledningen fra vejgodssektoren med 110.000 ton om året, og det er et bidrag, man bør tage imod og få iværksat snarest, mener Henriette Kjær.
Læs også: ITD: Dieselafgifterne skal ikke komme før alternativ teknologi er klar
”Både Færdselsstyrelsen og Vejdirektoratet spiller aktivt og positivt med i at undersøge, hvordan vi kan få dobbelt-trailer-konceptet indført på danske veje, og jeg er meget fortrøstningsfuld med, at det nok skal lykkes”, siger Henriette Kjær.
Første skridt på vejen er igangsættelse af analyse, der ser på eksempelvis klima- og miljøeffekter, fremkommelighed, færdselssikkerhed og økonomi for de enkelte forslag. Analysen forventes afsluttet i indeværende år, hvorefter det er forventningen, at der kan fremsættes konkrete ændringsforslag til dimensionsbekendtgørelsen i første halvdel af 2022.
Se ITD’s katalog med forslag til, hvordan vejgodssektoren nemt og hurtigt kan nedbringe CO2-udledningen med ændrede vægt og dimensionsbestemmelser her.
- KCP