ITD: Dieselafgifterne skal ikke komme før alternativ teknologi er klar

Der mangler en samlet køreplan for, hvordan den grønne omstilling skal foregå i transportsektoren. Det mener branchens interesseorganisation. Som det ser ud nu, så pålægges vognmænd flere og flere afgifter på deres diesellastbiler uden et reelt alternativ at kunne skifte over til, forklarer ITD.

Snakke om grøn omstilling af transport i EU får i tilstrækkelig grad tunge køretøjer med, mener ITD. Arkivfoto..

17.03.2021

SCM.dk

”Vi har i den grad brug for en klar køreplan i vores branche. Politikerne må ikke glemme os, når de taler grøn omstilling inden for transportsektoren både herhjemme og i Bruxelles. De skal melde klart ud om, hvilke teknologier, de ønsker, vi skal satse på i fremtiden, etablere puljer til omstilling og gå i seriøs dialog med vores branche om denne store udfordring”, siger Carina Christensen, der er administrerende direktør i ITD, i en pressemeddelelse.

Frustrationen fra branchen kommer ovenpå nye snakke om udfasning af benzin- og dieselbiler i EU. For initiativet, der primært er taget af Danmark og Holland sammen med syv andre EU-lande, har ingen plan for de tunge køretøjer.

Læs også: ITD: Lovforslag om vanvidsbilisme bryder med retsprincipper

”Desværre kan vi se, at det eneste, man stiller os i sigte, er flere afgifter, fordi politikerne tror, de alene ad den vej kan opnå en grøn omstilling. Men det kan ikke stå alene. Vi har nemlig ingen reelle alternativer til den dieseldrevne motor på en lang række typer af kørsler på nuværende tidspunkt. Alternativerne er få og op til tre gange dyrere i anskaffelsespris og drift og derfor reelt ikke nogen option for langt de fleste vognmænd”, siger Carina Christensen.

Klimaminister Dan Jørgensen (S) og hans kolleger kæmper blandt andet for, at det såkaldte typegodkendelsesdirektiv ændres. I dag er reglerne således, at når en bilmodel er godkendt i et EU-land, kan den sælges i hele EU. De enkelte EU-lande kan derfor ikke forbyde kørsel med benzin- og dieseldrevne biler, hvilket de ni lande ønsker skal være muligt. Samtidig ønsker de, at bilproducenterne i højere grad skal omstille deres produktion til nul-emissionskøretøjer.

Læs også: ITD ser to positive elementer i klimaaftale

”Vognmændene er dybt afhængige af, at de grønne teknologier er til stede. Der sker gradvist teknologiforbedringer, og man har allerede indført krav til lastbilproducenterne for at få produceret flere nul-emissionskøretøjer. Vi må bare nøgternt konstatere, at teknologiudviklingen ikke sker i samme tempo som politikernes villighed til at pålægge vognmændene nye afgifter. Så alt imens vores vognmænd efterspørger konkurrencedygtige alternativer til fossildrevne køretøjer, pålægges de nye afgifter og får at vide, at de sviner. Det hænger ikke sammen”, siger Carina Christensen.

Senest er der truffet beslutning om en kørselsafgift for tunge køretøjer fra 2025, som højst sandsynligt vil blive suppleret med en generel CO2-afgift på tværs af alle sektorer.

- KCP

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

04.11.2025SCM.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

04.11.2025SCM.dk

Global handel demonstrerer overraskende modstandskraft

03.11.2025SCM.dk

Erhvervstilliden blandt SMV’er når laveste niveau i næsten to år

03.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Spar penge, tag hensyn til miljøet og minimer spild

03.11.2025SCM.dk

Valg af søfragts-partner kan gøre kæmpeforskel for dit scope 3 (og bundlinjen)

31.10.2025PALOMAT

Sponseret

Kom til Automationsdag hos BILA - Oplev automation hands on🤖

31.10.2025SCM.dk

Kombinationen af fysisk og psykisk pres fordobler risikoen for tidlig tilbagetrækning

31.10.2025SCM.dk

150 ledere og futurister peger mod en ny verdensorden

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online