ITD: Dieselafgifterne skal ikke komme før alternativ teknologi er klar

Der mangler en samlet køreplan for, hvordan den grønne omstilling skal foregå i transportsektoren. Det mener branchens interesseorganisation. Som det ser ud nu, så pålægges vognmænd flere og flere afgifter på deres diesellastbiler uden et reelt alternativ at kunne skifte over til, forklarer ITD.

Snakke om grøn omstilling af transport i EU får i tilstrækkelig grad tunge køretøjer med, mener ITD. Arkivfoto..

17.03.2021

SCM.dk

”Vi har i den grad brug for en klar køreplan i vores branche. Politikerne må ikke glemme os, når de taler grøn omstilling inden for transportsektoren både herhjemme og i Bruxelles. De skal melde klart ud om, hvilke teknologier, de ønsker, vi skal satse på i fremtiden, etablere puljer til omstilling og gå i seriøs dialog med vores branche om denne store udfordring”, siger Carina Christensen, der er administrerende direktør i ITD, i en pressemeddelelse.

Frustrationen fra branchen kommer ovenpå nye snakke om udfasning af benzin- og dieselbiler i EU. For initiativet, der primært er taget af Danmark og Holland sammen med syv andre EU-lande, har ingen plan for de tunge køretøjer.

Læs også: ITD: Lovforslag om vanvidsbilisme bryder med retsprincipper

”Desværre kan vi se, at det eneste, man stiller os i sigte, er flere afgifter, fordi politikerne tror, de alene ad den vej kan opnå en grøn omstilling. Men det kan ikke stå alene. Vi har nemlig ingen reelle alternativer til den dieseldrevne motor på en lang række typer af kørsler på nuværende tidspunkt. Alternativerne er få og op til tre gange dyrere i anskaffelsespris og drift og derfor reelt ikke nogen option for langt de fleste vognmænd”, siger Carina Christensen.

Klimaminister Dan Jørgensen (S) og hans kolleger kæmper blandt andet for, at det såkaldte typegodkendelsesdirektiv ændres. I dag er reglerne således, at når en bilmodel er godkendt i et EU-land, kan den sælges i hele EU. De enkelte EU-lande kan derfor ikke forbyde kørsel med benzin- og dieseldrevne biler, hvilket de ni lande ønsker skal være muligt. Samtidig ønsker de, at bilproducenterne i højere grad skal omstille deres produktion til nul-emissionskøretøjer.

Læs også: ITD ser to positive elementer i klimaaftale

”Vognmændene er dybt afhængige af, at de grønne teknologier er til stede. Der sker gradvist teknologiforbedringer, og man har allerede indført krav til lastbilproducenterne for at få produceret flere nul-emissionskøretøjer. Vi må bare nøgternt konstatere, at teknologiudviklingen ikke sker i samme tempo som politikernes villighed til at pålægge vognmændene nye afgifter. Så alt imens vores vognmænd efterspørger konkurrencedygtige alternativer til fossildrevne køretøjer, pålægges de nye afgifter og får at vide, at de sviner. Det hænger ikke sammen”, siger Carina Christensen.

Senest er der truffet beslutning om en kørselsafgift for tunge køretøjer fra 2025, som højst sandsynligt vil blive suppleret med en generel CO2-afgift på tværs af alle sektorer.

- KCP

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

22.08.2025SCM.dk

Batterier skal spille med på alle elmarkeder – ikke kun frekvensregulering

22.08.2025SCM.dk

Danskerne køber markant flere dagligvarer på tilbud

22.08.2025SCM.dk

Novo Nordisks udledninger stiger trods klimamål

21.08.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

KK Engros Cash & Carry: Digital præcision i arktisk kulde

20.08.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Mod nye horisonter: Greenland Airports baner vejen for fremtiden

20.08.2025SCM.dk

Dansk maritim datavirksomhed opkøbt af Xenata

19.08.2025SCM.dk

ESG: Uden prioritering og data fægter vi i blinde

19.08.2025SCM.dk

Danske virksomheder rykker på cirkulær økonomi – resultaterne kan mærkes

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Auditor – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Auditor med den internationale certificering fra PECB.

Dato

25.08.2025

Sted

Copenhagen

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

25.08.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

25.08.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Løft kvaliteten med Process FMEA

Formålet med dette kursus er at give deltagerne en grundlæggende forståelse af Failure Mode Effects Analysis metoden (FMEA), som anvendes til at identificere og analysere potentielle fejl i produkter og processer. Kurset giver dig værktøjer til at forbedre kvaliteten og pålideligheden af dit arbejde med kvalitetsforbedringer i processer og produkter.

Dato

26.08.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer.

Dato

26.08.2025

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense, Claus Bergs Gade 7, 5000 Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed med ISO 27001, som passer til din virksomheds behov.

Dato

26.08.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K