Det blå Danmark mangler arbejdskraft, men har svært ved at tiltrække kvinder
På trods af, at et stigende aldersgennemsnit snart kan betyde, at der mangler arbejde i de danske havne, rederier og i den maritime industri, så har industrien fortsat svært ved at tiltrække kvinder. Det vil brancheorganisationer dog meget gerne have lavet om på.
Det blå Danmark er fortsat en førende kraft inden for dansk økonomi, men i løbet af en kort årrække kan de positive tendenser vende.
Læs også: Danske Havne præsenterer sine tre vigtigste ønsker til en ny regering
Selvom sektoren i dag giver arbejde til små 60.000 personer, så kan et stigende aldersgennemsnit og en stor mangel på kvinder således skabe bekymring om snarlig mangel på arbejdskraft, skriver Fyens Stiftstidende.
At Det Blå Danmark fattes kvinder, kommer ikke som en stor overraskelse internt i branchen, og i september måned satte kampagnen ”Girl Power i Det Blå Danmark” fokus på området, men nu sætter en ny analyse fra Danske Havne og Danske Maritime konkrete tal på problematikken.
”Analysen underbygger den forventning, vi havde, og den viser, at vi skal rykke nu. Vi kan se, at vi har en stigende gennemsnitsalder, og vi skal gøre noget, der kan tiltrække de unge kvinder. Vi vil gerne have den bedste talentmasse, men det får vi ikke, når vi kun har fat i den ene halvdel af befolkningen”, siger direktør for Danske Maritime, Jenny D. Braat, til Fyens Stiftstidende.
Analysen viser således, at blot hver femte ansatte i den maritime industri eller de danske havne er en kvinde, og den andel har kun ændret sig med et procentpoint fra 20 til 21 procent i perioden mellem 2012 og 2017.
Samtidig viser analysen også, at det traditionelle kønsrollemønster trives i det blå Danmark. Kvinder er hovedsageligt ansat i stillinger, hvor de ordner regnskaber eller har andre administrative opgaver, mens mændene håndterer den tonstunge kran, designer den nye lagerhal eller svejser skroget på den nybyggede trawler.
Øge opmærksomheden på branchen helt ned til Folkeskolen
Jenny D. Braat kalder fremtidsscenariet for det blå Danmark skræmmende, hvis branchen ikke formår at få flere piger og kvinder om bord. I dag kæmper den maritime branche med andre brancher om medarbejdere, og der er intet, der tyder på, at den kamp bliver mindre intensiv.
Aldersgennemsnittet for medarbejdere i det blå Danmark stiger, og da ungdomsårgangene bliver små, og det i øvrigt ikke vælter ind med unge mennesker på de tekniske uddannelser, bliver der rift om de hænder, der er at rekruttere fra, pointerer hun.
”Derfor skal vi have gjort pigerne opmærksomme på, hvor spændende en branche det er, og vi skal have gjort op med mange fordomme og have synliggjort, hvad der rent faktisk findes af job”, siger Jenny N. Braat til Fyens Stiftstidende og fortsætter:
”Man kan af gode grunde ikke gå i gang med en spændende uddannelse, hvis man ikke aner, at den eksisterer. Og så skal vi have gjort noget ved kulturen, og det starter allerede hjemme ved mor og far og i folkeskolen, og så fortsætter det ude i uddannelsesinstitutionerne og i virksomhederne”.
Læs også: To mindre foreninger samles i ny maritim brancheforening
På trods af den generelle mangel på kvinder i Det Blå Danmark, så er de dog forholdsvis stærkt repræsenteret på branchens ledelsesposter. Her er 17 procent af ledelsesstillingerne besat af kvinder, mens procentandelen til sammenligning i hele Danmark er på 21 procent.
- JMA