Det Blå Danmark fastholder sin førende position i dansk økonomi

Den årlige rapport udarbejdet for Søfartsstyrelsen viser, at Det Blå Danmark skaber beskæftigelse for 96.000 personer, står for 6,5 procent af dansk BNP og 25 procent af dansk eksport. Stærke kompetencer, godt købmandskab og stabile danske rammevilkår er afgørende.

Ifølge Søfartsstyrelsen viser rapport, at Det Blå Danmark fastholder sin position i dansk økonomi. Foto: Søfartsstyrelsen..

08.04.2019

Jakob Markert, SCM.dk

Det Blå Danmark skaber mere end dobbelt så meget værdi til dansk økonomi som den gennemsnitlig beskæftigede og står samlet for 25 procent af dansk eksport.

Læs også: Ny teknologi skal udvikle Det Blå Danmark

Sådan lyder nogle af konklusionerne i den årlige rapport om Det Blå Danmark, som COWI udarbejder for Søfartsstyrelsen.

”Rapporten viser, at Det Blå Danmark på trods af udfordrende globale markedsvilkår for skibsfarten fastholder sin position i dansk økonomi, hvad angår beskæftigelse, andel af BNP og eksporten”, skriver Søfartsstyrelsen i en kommentar til SCM.dk og uddyber:

”Det skyldes både et professionelt dansk erhverv kendetegnet ved stærke kompetencer og godt købmandskab, men også tilstedeværelse af gode og stabile danske rammevilkår”.

Beskæftiger 60.000 personer
Af rapporten fremgår det også, at Det Blå Danmark direkte beskæftiger omkring 60.000 personer og næsten 96.000 personer, når den indirekte beskæftigelse tælles med. Det svarer til henholdsvis 2,1 og 3,4 procent af de beskæftigede i Danmark. Det Blå Danmark udgør desuden fem procent af dansk BNP.

”Det Blå Danmark er en vigtig del af dansk økonomi. Produktiviteten er markant højere end for dansk økonomi som helhed. Det betyder, at Det Blå Danmark som helhed med godt tre procent af de beskæftigede skaber godt fem procent af dansk BNP”, udtaler Søfartsstyrelsen.  

Rapporten er udkommet hver år siden 2014, og hos Søfartsstyrelsen er man tilfreds med den udvikling, som man har kunne se i perioden.

”Overordnet set fastholder Det Blå Danmark sin position i dansk økonomi. Samtidig har erhvervet også formået at fastholde sin position og andel af den globale maritime økonomi. Det er vel at mærke sket i en periode præget af særdeles vanskelige globale økonomiske vilkår for erhvervet”, skriver styrelsen og tilføjer:

Læs også: Blokchain skal lette skibsregistrering

”I det seneste år har der været en vækst i Dansk Internationalt Skibsregister på 20 procent, hvilket giver det bedste udgangspunkt for fortsat dansk international maritim indflydelse og mulighed for at påvirke de globale maritime rammevilkår”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

16.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

AMR er mere end bare en trend

16.12.2025SCM.dk

Her er Europas bedste supply chain leder 2025

15.12.2025SCM.dk

EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

10.12.2025SCM.dk

Global handel vokser fortsat trods masser af forstyrrelser

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

09.12.2025SCM.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i ESG-rapportering

08.12.2025SCM.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal sparke bæredygtig vækst i gang

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle