Ny teknologi skal udvikle Det Blå Danmark
Søfartsstyrelsen vil registrere skibe i et blockchain-register og bruge en digital tvilling, som kan vise hele skibets levetid. De digitale løsninger skal gøre det lettere og sætte skub i udviklingen af Det Blå Danmark.
Søfartsstyrelsen vil digitalisere det danske skibsregister ved hjælp af blockchain teknologien, skriver version2.dk
I dag foregår indregistrering af skibe og ændring af registreringer og certifikater analogt, men den proces er både besværlig og dyr, mener Søfartsstyrelsen.
Ejerskabet over et skib er lige nu knyttet til et fysisk dokument, fortæller Anette Dybdal, der er kontorchef i Søfartsstyrelsen.
”Så i modsætning til tinglysning i Danmark, som er blevet digitalt, så er det stadig fysiske dokumenter, der bestemmer ejerskab. Og vi vil rigtig gerne derhen, hvor vi digitaliserer det hele, så der ikke er fysiske dokumenter, som giver en rettigheder”, siger hun til version2.dk.
Det betyder, at hvis man eksempelvis skal sælge et skib, så skal køber og sælger udveksle pengene og det fysiske skøde. Men det kan ofte være et problem, da sælger ikke vil udveksle skødet, før han får pengene, forklarer Anette Dybdal Fenger.
”Men han kan ikke få pengene, før køber har fået sit pant registreret på skibet. Og det kan først ske, når den gamle pant er blevet slettet, hvilket igen først sker, når sælgeren kan give banken pengene”, siger hun.
Det er altså en proces, der er rigtig besværlig, mener Anette Dybdal Fenger. Men det skal blockchain teknologien afhjælpe.
Blockchain er løsningen
I dag bruger man betroede mellemmænd, som garanterer, at de får det hele på plads, men de kunne potentielt erstattes af intelligente kontrakter styret af blockchain.
”Det vi ser på er, om man kan lave en smart contract, som sørger for, at det hele kan ske samtidig, når alle betingelser, som parterne blive enige om, er opfyldt”, siger kontorchefen til verison2.dk.
Søfartsstyrelsen etablerede et Blockchain-testlab i slutningen af 2017, hvor man har undersøgt to forskellige frameworks – Hyperledger Composer og Hyperledger Fabric.
Hyperledger Composer tilbyder en brugergrænseflade til oprettelse og vedligehold af såkaldt chaincode, som kører på blockchain, mens Fabric kræver fuldstændig opbygning af kontrakter fra bunden, skriver version2.dk.
”Vores case blev implementeret på begge teknologier, og konklusionen blev at Hyperledger Composer desværre ikke er moden nok til implementering af den kompleksitetsgrad, som de identificerede cases fordrer. Vi vil derfor i det fremadrettede arbejde basere os på Hyperledger Fabric – der dog kræver mere kodning, men til gengæld indeholder den nødvendige fleksibilitet”, siger Anette Dybdal Fenger til version2.dk.
Den digitale tvilling
Det er ikke kun på registreringssiden, at Søfartsstyrelsen vil udnytte nye digitale løsninger. Styrelsen har også udarbejdet en rapport om den ”digitale tvilling”, som viser et skib i hele dets levetid og derfor kan bruges til at optimere de enkelte fartøjer.
Det er en digital præsentation, hvor man se alt lige fra, hvordan motoren fungerer efter fem år, til hvordan skibets skrog har det efter syv år.
Tvillingen er baseret på en løbende informationsopsamling fra skibet selv og fra dets omgivelser som vind, vejr og strøm. Herved er der skabt et udgangspunkt for en løbende optimering af skibet og dets drift.
Læs her: Dansk teknologi skal give renere luft i shippingindustrien
Men den digitale tvilling går videre, da den ser på de fordele, der kan være i et digitalt båret samarbejde mellem redere, udstyrsleverandører, maritime myndigheder og skibskonsulenter m.fl., skriver Søfartsstyrelsen.