Ny teknologi skal udvikle Det Blå Danmark

Søfartsstyrelsen vil registrere skibe i et blockchain-register og bruge en digital tvilling, som kan vise hele skibets levetid. De digitale løsninger skal gøre det lettere og sætte skub i udviklingen af Det Blå Danmark.

Søfartsstyrelsen vil gå digitalt på flere områder, og det skal spare branchen for dyre og besværlige løsninger, vi ser i dag. Arkivfoto..

27.03.2018

SCM.dk

I dag foregår indregistrering af skibe og ændring af registreringer og certifikater analogt, men den proces er både besværlig og dyr, mener Søfartsstyrelsen.

Ejerskabet over et skib er lige nu knyttet til et fysisk dokument, fortæller Anette Dybdal, der er kontorchef i Søfartsstyrelsen.

”Så i modsætning til tinglysning i Danmark, som er blevet digitalt, så er det stadig fysiske dokumenter, der bestemmer ejerskab. Og vi vil rigtig gerne derhen, hvor vi digitaliserer det hele, så der ikke er fysiske dokumenter, som giver en rettigheder”, siger hun til version2.dk.

Det betyder, at hvis man eksempelvis skal sælge et skib, så skal køber og sælger udveksle pengene og det fysiske skøde. Men det kan ofte være et problem, da sælger ikke vil udveksle skødet, før han får pengene, forklarer Anette Dybdal Fenger.

”Men han kan ikke få pengene, før køber har fået sit pant registreret på skibet. Og det kan først ske, når den gamle pant er blevet slettet, hvilket igen først sker, når sælgeren kan give banken pengene”, siger hun. 

Det er altså en proces, der er rigtig besværlig, mener Anette Dybdal Fenger. Men det skal blockchain teknologien afhjælpe.

Blockchain er løsningen 
I dag bruger man betroede mellemmænd, som garanterer, at de får det hele på plads, men de kunne potentielt erstattes af intelligente kontrakter styret af blockchain.

”Det vi ser på er, om man kan lave en smart contract, som sørger for, at det hele kan ske samtidig, når alle betingelser, som parterne blive enige om, er opfyldt”, siger kontorchefen til verison2.dk.

Søfartsstyrelsen etablerede et Blockchain-testlab i slutningen af 2017, hvor man har undersøgt to forskellige frameworks – Hyperledger Composer og Hyperledger Fabric.

Hyperledger Composer tilbyder en brugergrænseflade til oprettelse og vedligehold af såkaldt chaincode, som kører på blockchain, mens Fabric kræver fuldstændig opbygning af kontrakter fra bunden, skriver version2.dk.

”Vores case blev implementeret på begge teknologier, og konklusionen blev at Hyperledger Composer desværre ikke er moden nok til implementering af den kompleksitetsgrad, som de identificerede cases fordrer. Vi vil derfor i det fremadrettede arbejde basere os på Hyperledger Fabric – der dog kræver mere kodning, men til gengæld indeholder den nødvendige fleksibilitet”, siger Anette Dybdal Fenger til version2.dk.

Den digitale tvilling 
Det er ikke kun på registreringssiden, at Søfartsstyrelsen vil udnytte nye digitale løsninger. Styrelsen har også udarbejdet en rapport om den ”digitale tvilling”, som viser et skib i hele dets levetid og derfor kan bruges til at optimere de enkelte fartøjer. 

Det er en digital præsentation, hvor man se alt lige fra, hvordan motoren fungerer efter fem år, til hvordan skibets skrog har det efter syv år.

Tvillingen er baseret på en løbende informationsopsamling fra skibet selv og fra dets omgivelser som vind, vejr og strøm. Herved er der skabt et udgangspunkt for en løbende optimering af skibet og dets drift.

Læs her: Dansk teknologi skal give renere luft i shippingindustrien 

Men den digitale tvilling går videre, da den ser på de fordele, der kan være i et digitalt båret samarbejde mellem redere, udstyrsleverandører, maritime myndigheder og skibskonsulenter m.fl., skriver Søfartsstyrelsen.

Læs hele rapporten her.

-JJK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

24.10.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Enabling AI in SAP

12.09.2025SCM.dk

Fremtidens supply chain starter med enkelhed – ikke AI

27.08.2025Descartes

Sponseret

Descartes kåret som førende leverandør af cloudbaseret transportstyring og ruteplanlægning af ARC Advisory Group

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

Build Resilience Before Disruption Hits: How AI Strengthens Supply Chain Agility

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

4 Ways AI Improves Inventory Planning

18.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

Derfor styrer Proficy Scheduler / ROB-EX vores produktion

15.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

AVK Plast: Proficy Scheduler / ROB-EX er vores krystalkugle, og nu kan vi meget nemmere forudse ting

15.08.2025Inact ApS

Sponseret

Fra høj kapitalbinding til kontrol med optimerede processer og fælles retningslinjer hos Alfa Laval

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online