Danmark skal være en global maritim frontløber
Med 36 initiativer vil regeringen udvikle og styrke hele den maritime sektor, så Danmark står endnu stærkere som søfartsnation i fremtidens internationale konkurrence.
Dansk skibsfart har vind i sejlene fra starten af 2018 og ligger nu nummer seks på listen over verdens største søfartsnationer. Frem mod 2025 forventer regeringen yderligere fremgang på ranglisten, og det skal en ny vækstplan sørge for.
Læs også: Torm sætter store tal på 2017
Vækstplanen Det Blå Danmark – Et globalt maritimt kraftcenter (direkte download) indeholder 36 initiativer, som skal gøre Danmark til en global maritim frontløber. Områder som digitalisering og ny teknologi, rammevilkår, uddannelse og forskning, internationalt samarbejde, markedsføring og eksportfremme skal hjælpe Danmark med at fortsætte den positive udvikling.
”Regeringen har med vækstplanen for Det Blå Danmark sat en kurs, der skal gøre Danmark til et globalt maritimt kraftcenter i 2025. Det er nu op til alle gode kræfter i Det Blå Danmark at rulle ærmerne op og sætte handling bag vækstplanen, så vi sammen kan gøre vision til virkelighed,” siger erhvervsminister Brian Mikkelsen (C).
Den maritime industri er et af landets største eksporterhverv, som ifølge regeringen spiller en betydningsfulde rolle for dansk beskæftigelse. Men erhvervet er i hård konkurrence på verdensmarkedet, som er under hastig forandring som følge af ændringer i den globale arbejdsdeling, forbrugeradfærd og teknologiske udvikling.
En søfartsnation i stærk udvikling
Vækstplanen bygger på anbefalinger fra Det Blå Vækstteam, som regeringen nedsatte i maj 2016. Teamet fik til opgave at komme med anbefalinger til, hvordan de danske maritime erhvervs internationale konkurrenceevne kan styrkes frem mod 2025.
Nu præsenterer regeringen den færdige vækstplan, som blandt andet bygger oven på en aftale om at fjerne tinglysningsafgiften for registrering af handelsskibe. En aftale som allerede har vist sig at have effekt, vurderer regeringen.
”Med afskaffelse af tinglysningsafgiften har vi fjernet en væsentlig sten på vejen, når rederierne skal vælge kvalitetsflag. Afskaffelsen vil styrke Dansk Internationalt Skibsregisters (DIS) attraktivitet og betyde flere skibe under dansk flag på verdenshavene. Jeg ser Mærsks udmelding om indflagning af flere nye skibe under dansk flag, som det første konkrete bevis herpå,” siger Brian Mikkelsen.
International synlighed
Med vækstplanen vil regeringen også arbejde for at fremme udvikling af et standardkoncept for færger til ø-sejlads. En introduktion af en standardfærge skal understøtte udviklingen af Danmarks position inden for maritim energieffektivitet og klima- og miljøløsninger. På den måde styrkes den danske maritime industri, også gennem mulig eksport. Det er ifølge regeringen områder, der skal styrke den internationale synlighed, tiltrække investorer og gøre Danmark til et globalt maritimt kraftcenter.
Læs også: Dansk industri skal give renere luft i shippingindustrien
”Den internationale konkurrence om eksportkroner og tiltrækning af investeringer er benhård. Regeringens vækstplan for Det Blå Danmark stiller skarpt på morgendagens udfordringer, så vi er på forkant med at sikre Danmarks position som global toneangivende søfartsnation til gavn for både eksporterhverv og den vigtige investeringsfremmeindsats,” siger udenrigsminister Anders Samuelsen (LA).
Regeringen forventer at gennemføre initiativerne løbende frem mod 2025 i samarbejde med erhvervet, arbejdsmarkedets parter og uddannelses- og forskningsinstitutionerne.
-JJK