22.01.2018  |  Branchenyt

Dansk teknologi skal give renere luft i shippingindustrien

I sidste uge kunne Miljø- og fødevareministeren præsentere en ny vision for, hvordan man kan øge eksporten af ren-luft-teknologi. Visionen bakkes op af Danske Rederier.

Danske idéer og produkter skal bidrage til at mindske og opdage luftforureningen globalt. Sådan lyder visionen fra Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V), der i sidste uge kunne præsentere regeringens Luftvision for ren luft-løsninger, skriver Danske Rederier.

Læs også: Det kom der ud af internationalt møde om skibsfartens miljøpåvirkning

Tanken bag visionen er, at den skal booste eksporten af dansk teknologi og på den måde sikre ren luft og styrke vækst og beskæftigelse, bl.a. i shippingsektoren.

”Jeg er stolt af at kunne præsentere den nye Luftvision for danske ren luft-løsninger. Jeg er endnu mere glad for, at det sker som resultat af et bredt samarbejde mellem både virksomheder og myndigheder”, siger Esben Lunde Larsen til danishshipping.dk og fortsætter:

”Det er vigtigt for, at vi kan opfylde det ambitiøse mål om, at Danmark skal fordoble eksporten af danske ren luft-løsninger inden 2030”, siger Esben Lunde Larsen.

Sætter strengere miljøkrav
I løbet af de seneste år har FN’s Internationale Søfartsorganisation (IMO) sat strengere miljøkrav, som på længere sigt skal være med til at forbedre folkesundheden.

Således træder der den 1. januar 2020 nye og stramme krav til, hvor meget svovl der må udledes fra skibe i kraft – det betyder en nedsættelse af svovludledningen på 85 procent, hvilket kan føre til et markant marked for miljøteknologi, vurderer Danske Rederier.

”Reglerne gælder på alle verdens have, så udfordringen er at sikre effektiv og harmoniseret håndhævelse af kravene – også på åbent hav. Her er miljøteknologi en vigtig del af løsningen. Eksempelvis bruges der i dag droner og såkaldte sniffere til at opsnappe, hvis et skib har for meget svovl i udstødningsrøgen”, siger adm. direktør i Danske Rederier, Anne H. Steffensen, til organisationens hjemmeside og fortsætter:

”Ligeledes kan en scrubber rense skibsrøgen fri for svovl. De globale svovlregler kan derfor være med til at generere et stort marked for ren-luft-teknologi og know-how, som naturligvis bør udnyttes fra dansk side. Regeringens vision er her et positivt tiltag på tværs af sektorer”.

International håndhævelse er afgørende
Også hos Maersk har man fokus på, hvordan nye og effektive værktøjer og metoder skal hjælpe med at afsløre overtrædelse af maritime miljøkrav, og at disse kan sikre ens konkurrencevilkår for den globale skibsfart.

”Et mellemstort containerskib kan på en tur fra Asien til Europa spare flere millioner kroner ved at sejle på ulovligt brændstof. Derfor er det meget vigtigt, at myndighederne har den rette teknologi til at opdage snyd, og vi som branche får adgang til nye teknologier, der kan hjælpe os på skibene”, siger Regulatory Affairs Director i Maersk, Simon Bergulf, til danishshipping.dk og tilføjer:

Læs også: Skibsfragt skal udlede mindre CO2

”Effektiv international håndhævelse bliver afgørende for at danske ren-lufts teknologier har et marked at eksportere til”.

- EL

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere