Danske Havne præsenterer sine tre vigtigste ønsker til en nye regering
I anledning af valget til Folketinget har Danske Havne præsenteret sine tre vigtigste politiske ønsker, som tæller en revision af havneloven, en bæredygtig, national transportplan og et blåt nabotjek.
Folketingsvalgkampen er skudt i gang, og partilederne har mødtes de første gange for at krydse klinger.
I den anledning skriver direktør Tine Kirk Pedersen i ’Direktørens hjørne’ på danskehavne.dk, at de hos Danske Havne op til valgudskrivelsen løbende har arbejdet med de forskellige politiske emner, der har særlig relevans for de danske erhvervshavne og hele branchen.
Tine Kirk Pedersen understreger da også, at det Blå Danmark er en vigtig branche herhjemme. Hun bakkes op af nye tal fra Danmarks Statistik, der viser, at antallet af passagerer på passager- og færgeruter til og fra danske havne i 2018 steg med to procent, og i alt rejste 43,4 millioner passagerer gennem danske havne.
I 2018 havde de danske havne også en mindre fremgang i den håndterede godsmængde på én procent. Den samlede mængde gods, der gik gennem havnene i 2018, var 96 millioner ton.
Det er med på baggrund, at Tine Kirk Pedersen nu præsenterer Danske Havnes tre vigtigste politiske ønsker i en ikke prioriteret rækkefølge.
1. En revision af havneloven
Arbejdet med nuværende etape af revisionen af havneloven har været i gang siden maj 2018, hvor et ekspertudvalg fremlagde første bud på fremtidens havnelov. Den endelige aftale er dog skubbet til efter valget.
Ifølge Tine Kirk Pedersen er det ok, at den er skubbet, da vigtigt og grundigt arbejde kræver den tid, det tager:
"Fra havnenes side kommer vi til at fortsætte med at byde ind med vores vigtigste pointer. Det handler blandt andet om, at den nye havnelov skal være med til at sikre lige konkurrencevilkår – særligt i forhold til lånemulighederne – for havnene i hele landet", skriver hun.
Desuden fastslår Tine Kirk Pedersen, at Danske Havne ønsker en havnelov, der sigter mindst ti år frem i tiden, så den kan give mulighed for nye samarbejdsformer mellem offentlige og private aktører.
2. En bæredygtig, national transportplan
Ifølge Tine Kirk Pedersen har både Sverige og Norge langsigtede, nationale transportplaner, mens Danmark mangler. Derfor mener hun, at vi bør udforme en dansk transportplan, der både er bæredygtig og fremsynet.
"Vi skal turde bryde gamle vaner og for alvor sætte skub i digitalisering af transporten, så vi udnytter kapaciteten bedst muligt. Her bør et ekspertteam se på, hvordan vi bryder gamle vaner og reelt bringer søvejen i spil som alternativ til de grå motorveje. For vi må forvente en vækst i transportbehovet, der bliver så stort, at vi ikke kan bygge os ud af det. Vi må og skal derfor udnytte den eksisterende kapacitet bedre", skriver Tine Kirk Pedersen og fortsætter:
"Særligt for havnene ønsker vi os, at en ny, bæredygtig, national transportplan indeholder planer om statslige puljer til omstillingsløsninger i havnene, så vi på sigt kan tilbyde grønnere brændstoffer (såsom LBG- og LNG-løsninger) til gavn for både klima og miljø", lyder det.
3. Et blåt nabotjek
Som et tredje tiltag mener Danske Havne, at Danmark bliver nødt til at afbøde regulering og overimplementering af lovgivning, hvis vi ikke skal tabe den globale konkurrence.
"Vi har derfor lanceret et konkret politisk forslag fra os og Danske Maritime, som vi stadig arbejder videre på: Vi ønsker et internationalt nabotjek af havneområdet og den danske maritime udstyrsindustri, så vi kan se, om vi kan undgå overimplementering og nationale særregler", skriver Tine Kirk Pedersen og fortsætter:
Læs også: Danske havne tjener penge på cirkulær økonomi
"Og når de endelige resultater af nabotjekkene forligger, er det afgørende, at de relevante ministre involveres i arbejdet med at få sat handling bag ordene om at gøre Danmark til et globalt maritimt kraftcenter. Det arbejde melder Danske Havne og Danske Maritime sig allerede nu meget villige til at indgå i", skriver hun.
- JMA