Den autonome forsyningskæde forandrer lagerbygningen

Selvom der stadig er noget vej til den fuldt autonome forsyningskæde, så er implementeringen af robotter og kravene til stadig hurtigere levering allerede godt i gang med at ændre lagerbygningernes indretning og placering, viser amerikansk rapport.

Implementeringen af industrielle og samarbejdende robotter vil ifølge en ny rapport betyde ændringer for 60 procent af de nuværende amerikanske logistikejendomme..

22.08.2019

SCM.dk

Disse to tendenser kan få stor betydning for, hvordan fremtidens industrielle ejendomme kommer til at tage sig ud, skriver Supply Chain Quarterly.

Implementeringen af industrielle og samarbejdende robotter vil ifølge rapporten "Tech Disruptors and the Supply Chain: Robots, Drones, and Autonomous Vehicles" faktisk kræve ændringer for 60 procent af de amerikanske logistikejendomme, der er mere end 20 år gamle.

Lagerbygninger i urbane områder skal således tilpasse sig en ny virkelighed, hvor teknologien forandrer praksissen for last-mile-levering uden for lagrenes mure. Mens fuldt autonom logistik stadig er årtier væk, vil disse forandringer ifølge Cushman and Wakefield stadig påvirke hastigheden, nøjagtigheden og leveringsprisen på produkter.

Omvendt vil logistikejendomme uden for byerne i fremtiden kunne drage fordel ved stigningen i autonome logistikstrategier med selvkørende lastbiler og køretøjer, der automatisk følger hinanden ned ad motorvejene. De faldende omkostninger ved transport vil samtidig gøre det mere attraktivt at placere lagerbygninger væk fra byerne, hvilket vil styrke efterspørgslen efter ejendomme på sekundære markeder.

Lagerbygninger vil få højere til loftet
Ovennævnte forandringer i forsyningskæden vil ifølge rapporten også forandre kravene til de kommercielle ejendomme, der anvendes som lagerbygninger og distributionscentre.

I dag har over halvdelen af lagerbygningerne i USA en loftshøjde på under 8,5 meter. Det kan fremover blive problematisk, da flere teknologier kræver en højde på 10-11 meter.

Derfor vil vi se en tendens til, at lagerbygninger uden fra de urbane områder vil få højere til loftet. Omvendt vil vi ifølge Cushman and Wakefield også se, at man i de urbane områder bliver nødt til at bevare de lavere højder.

Det skyldes, at implementeringen af robotter i last-mile-leveringen vil øge efterspørgslen efter urbane centre til højhastighedsvarer. Samtidig vil lejere gerne mindske omkostningerne i de dyre byområder igennem fælles lejekontrakter og deling af aktiver.

Mens automatisering af forsyningskæden uden tvivl vil koste nogle jobs, lider branchen faktisk under mangel på arbejdskraft blandt lastbilchauffører og fabriksarbejdere. Den mangel vil robotterne ifølge Cushman and Wakefield i fremtiden dække samtidig med, at de vil forbedre effektiviteten.

Læs også: Stigning i virksomheder, der søger mindre lagerlokaler, giver muligheder for udlejere

Derudover kan videreuddannelse og nye jobs med fokus på samarbejde mellem mennesker og robotter også være med til at fjerne manglen på arbejdskraft.

- JMA

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

25.11.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AI forbedrer predictive maintenance på svært tilgængelige dele

24.11.2025SCM.dk

Belgiske hospitaler indfører AutoStore-anlæg

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle