Den autonome forsyningskæde forandrer lagerbygningen

Selvom der stadig er noget vej til den fuldt autonome forsyningskæde, så er implementeringen af robotter og kravene til stadig hurtigere levering allerede godt i gang med at ændre lagerbygningernes indretning og placering, viser amerikansk rapport.

Implementeringen af industrielle og samarbejdende robotter vil ifølge en ny rapport betyde ændringer for 60 procent af de nuværende amerikanske logistikejendomme..

22.08.2019

SCM.dk

Disse to tendenser kan få stor betydning for, hvordan fremtidens industrielle ejendomme kommer til at tage sig ud, skriver Supply Chain Quarterly.

Implementeringen af industrielle og samarbejdende robotter vil ifølge rapporten "Tech Disruptors and the Supply Chain: Robots, Drones, and Autonomous Vehicles" faktisk kræve ændringer for 60 procent af de amerikanske logistikejendomme, der er mere end 20 år gamle.

Lagerbygninger i urbane områder skal således tilpasse sig en ny virkelighed, hvor teknologien forandrer praksissen for last-mile-levering uden for lagrenes mure. Mens fuldt autonom logistik stadig er årtier væk, vil disse forandringer ifølge Cushman and Wakefield stadig påvirke hastigheden, nøjagtigheden og leveringsprisen på produkter.

Omvendt vil logistikejendomme uden for byerne i fremtiden kunne drage fordel ved stigningen i autonome logistikstrategier med selvkørende lastbiler og køretøjer, der automatisk følger hinanden ned ad motorvejene. De faldende omkostninger ved transport vil samtidig gøre det mere attraktivt at placere lagerbygninger væk fra byerne, hvilket vil styrke efterspørgslen efter ejendomme på sekundære markeder.

Lagerbygninger vil få højere til loftet
Ovennævnte forandringer i forsyningskæden vil ifølge rapporten også forandre kravene til de kommercielle ejendomme, der anvendes som lagerbygninger og distributionscentre.

I dag har over halvdelen af lagerbygningerne i USA en loftshøjde på under 8,5 meter. Det kan fremover blive problematisk, da flere teknologier kræver en højde på 10-11 meter.

Derfor vil vi se en tendens til, at lagerbygninger uden fra de urbane områder vil få højere til loftet. Omvendt vil vi ifølge Cushman and Wakefield også se, at man i de urbane områder bliver nødt til at bevare de lavere højder.

Det skyldes, at implementeringen af robotter i last-mile-leveringen vil øge efterspørgslen efter urbane centre til højhastighedsvarer. Samtidig vil lejere gerne mindske omkostningerne i de dyre byområder igennem fælles lejekontrakter og deling af aktiver.

Mens automatisering af forsyningskæden uden tvivl vil koste nogle jobs, lider branchen faktisk under mangel på arbejdskraft blandt lastbilchauffører og fabriksarbejdere. Den mangel vil robotterne ifølge Cushman and Wakefield i fremtiden dække samtidig med, at de vil forbedre effektiviteten.

Læs også: Stigning i virksomheder, der søger mindre lagerlokaler, giver muligheder for udlejere

Derudover kan videreuddannelse og nye jobs med fokus på samarbejde mellem mennesker og robotter også være med til at fjerne manglen på arbejdskraft.

- JMA

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

23.04.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Mobil arbejdsstation med stor tablet

11.04.2025SCM.dk

JYSK investerer i spansk distributionshub for ekspansion i Sydeuropa og Nordafrika

11.04.2025SCM.dk

4 ud af 10 bøvler med at styre strømmen af lastbiler til og fra lagerterminalen

10.04.2025Global AGV

Sponseret

Global AGV flytter 2 ud af 3 medarbejdere til andre opgaver

08.04.2025SCM.dk

ACI: Styrk forsyningskæderne efter Trumps toldchok

07.04.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Køb din COMEGE kran hos Fyns Kran Udstyr

04.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Derfor er Wexøes kunder tilfredse – se logistikken bag

03.04.2025Combilift

Sponseret

Combilift’s Legacy in Wind Energy: Engineering Solutions for a Sustainable Future

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle