Den autonome forsyningskæde forandrer lagerbygningen

Selvom der stadig er noget vej til den fuldt autonome forsyningskæde, så er implementeringen af robotter og kravene til stadig hurtigere levering allerede godt i gang med at ændre lagerbygningernes indretning og placering, viser amerikansk rapport.

Implementeringen af industrielle og samarbejdende robotter vil ifølge en ny rapport betyde ændringer for 60 procent af de nuværende amerikanske logistikejendomme..

22.08.2019

SCM.dk

Disse to tendenser kan få stor betydning for, hvordan fremtidens industrielle ejendomme kommer til at tage sig ud, skriver Supply Chain Quarterly.

Implementeringen af industrielle og samarbejdende robotter vil ifølge rapporten "Tech Disruptors and the Supply Chain: Robots, Drones, and Autonomous Vehicles" faktisk kræve ændringer for 60 procent af de amerikanske logistikejendomme, der er mere end 20 år gamle.

Lagerbygninger i urbane områder skal således tilpasse sig en ny virkelighed, hvor teknologien forandrer praksissen for last-mile-levering uden for lagrenes mure. Mens fuldt autonom logistik stadig er årtier væk, vil disse forandringer ifølge Cushman and Wakefield stadig påvirke hastigheden, nøjagtigheden og leveringsprisen på produkter.

Omvendt vil logistikejendomme uden for byerne i fremtiden kunne drage fordel ved stigningen i autonome logistikstrategier med selvkørende lastbiler og køretøjer, der automatisk følger hinanden ned ad motorvejene. De faldende omkostninger ved transport vil samtidig gøre det mere attraktivt at placere lagerbygninger væk fra byerne, hvilket vil styrke efterspørgslen efter ejendomme på sekundære markeder.

Lagerbygninger vil få højere til loftet
Ovennævnte forandringer i forsyningskæden vil ifølge rapporten også forandre kravene til de kommercielle ejendomme, der anvendes som lagerbygninger og distributionscentre.

I dag har over halvdelen af lagerbygningerne i USA en loftshøjde på under 8,5 meter. Det kan fremover blive problematisk, da flere teknologier kræver en højde på 10-11 meter.

Derfor vil vi se en tendens til, at lagerbygninger uden fra de urbane områder vil få højere til loftet. Omvendt vil vi ifølge Cushman and Wakefield også se, at man i de urbane områder bliver nødt til at bevare de lavere højder.

Det skyldes, at implementeringen af robotter i last-mile-leveringen vil øge efterspørgslen efter urbane centre til højhastighedsvarer. Samtidig vil lejere gerne mindske omkostningerne i de dyre byområder igennem fælles lejekontrakter og deling af aktiver.

Mens automatisering af forsyningskæden uden tvivl vil koste nogle jobs, lider branchen faktisk under mangel på arbejdskraft blandt lastbilchauffører og fabriksarbejdere. Den mangel vil robotterne ifølge Cushman and Wakefield i fremtiden dække samtidig med, at de vil forbedre effektiviteten.

Læs også: Stigning i virksomheder, der søger mindre lagerlokaler, giver muligheder for udlejere

Derudover kan videreuddannelse og nye jobs med fokus på samarbejde mellem mennesker og robotter også være med til at fjerne manglen på arbejdskraft.

- JMA

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

30.10.2024SCM.dk

Et nyt samarbejde løser et logistisk mareridt for transportvirksomhed

30.10.2024SCM.dk

Produktionsvirksomheder kan se frem til bedre vilkår med mindre bureaukrati

28.10.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

28.10.2024SCM.dk

Taulov Dry Port bliver Danmarks største logistikcentrum

18.10.2024SCM.dk

DSV tager Nordeuropas største logistikcenter i brug

17.10.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Det handler om høj driftssikkerhed på din interne transport

15.10.2024SCM.dk

Esbjerg Havn bygger ny lagerhal til Ziton

14.10.2024Brother Nordic A/S

Sponseret

Case - sådan hjalp vi Imerco med en effektiv fragtlabel-løsning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

31.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aarhus Vest Rytoften 3, 8210, Aarhus V

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

Energistyrelsen udsendte den 1. juli 2024 den nye Bekendtgørelse 761/2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energi og klimasyn i visse virksomheder.

Dato

06.11.2024

Sted

Online