Den autonome forsyningskæde forandrer lagerbygningen

Selvom der stadig er noget vej til den fuldt autonome forsyningskæde, så er implementeringen af robotter og kravene til stadig hurtigere levering allerede godt i gang med at ændre lagerbygningernes indretning og placering, viser amerikansk rapport.

Implementeringen af industrielle og samarbejdende robotter vil ifølge en ny rapport betyde ændringer for 60 procent af de nuværende amerikanske logistikejendomme..

22.08.2019

SCM.dk

Disse to tendenser kan få stor betydning for, hvordan fremtidens industrielle ejendomme kommer til at tage sig ud, skriver Supply Chain Quarterly.

Implementeringen af industrielle og samarbejdende robotter vil ifølge rapporten "Tech Disruptors and the Supply Chain: Robots, Drones, and Autonomous Vehicles" faktisk kræve ændringer for 60 procent af de amerikanske logistikejendomme, der er mere end 20 år gamle.

Lagerbygninger i urbane områder skal således tilpasse sig en ny virkelighed, hvor teknologien forandrer praksissen for last-mile-levering uden for lagrenes mure. Mens fuldt autonom logistik stadig er årtier væk, vil disse forandringer ifølge Cushman and Wakefield stadig påvirke hastigheden, nøjagtigheden og leveringsprisen på produkter.

Omvendt vil logistikejendomme uden for byerne i fremtiden kunne drage fordel ved stigningen i autonome logistikstrategier med selvkørende lastbiler og køretøjer, der automatisk følger hinanden ned ad motorvejene. De faldende omkostninger ved transport vil samtidig gøre det mere attraktivt at placere lagerbygninger væk fra byerne, hvilket vil styrke efterspørgslen efter ejendomme på sekundære markeder.

Lagerbygninger vil få højere til loftet
Ovennævnte forandringer i forsyningskæden vil ifølge rapporten også forandre kravene til de kommercielle ejendomme, der anvendes som lagerbygninger og distributionscentre.

I dag har over halvdelen af lagerbygningerne i USA en loftshøjde på under 8,5 meter. Det kan fremover blive problematisk, da flere teknologier kræver en højde på 10-11 meter.

Derfor vil vi se en tendens til, at lagerbygninger uden fra de urbane områder vil få højere til loftet. Omvendt vil vi ifølge Cushman and Wakefield også se, at man i de urbane områder bliver nødt til at bevare de lavere højder.

Det skyldes, at implementeringen af robotter i last-mile-leveringen vil øge efterspørgslen efter urbane centre til højhastighedsvarer. Samtidig vil lejere gerne mindske omkostningerne i de dyre byområder igennem fælles lejekontrakter og deling af aktiver.

Mens automatisering af forsyningskæden uden tvivl vil koste nogle jobs, lider branchen faktisk under mangel på arbejdskraft blandt lastbilchauffører og fabriksarbejdere. Den mangel vil robotterne ifølge Cushman and Wakefield i fremtiden dække samtidig med, at de vil forbedre effektiviteten.

Læs også: Stigning i virksomheder, der søger mindre lagerlokaler, giver muligheder for udlejere

Derudover kan videreuddannelse og nye jobs med fokus på samarbejde mellem mennesker og robotter også være med til at fjerne manglen på arbejdskraft.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

28.04.2024SCM.dk

Større sikkerhed for ansvarligt tømmer på vej

26.04.2024SCM.dk

Der skal mere fart på sagsbehandlingen af grønne projekter

22.04.2024SCM.dk

Autonome robotter er effektive hjælpere på lageret

22.04.2024SCM.dk

Kæmpelager er toptunet med sax- og bomlifte

19.04.2024WITRON Group

Sponseret

“Flexibility is the match-winner”

10.04.2024Tasklet Factory

Sponseret

Få styr på dit lager: Lagerchefens (gen)vej til succes

08.04.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Ny plukketruck er længe ventet

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle