Daimler skal teste platooning i USA
Den tyske bilproducent Daimlers lastbildivision har fået grønt lys til at teste platoon-kørsel på landevejene i den amerikanske stat Oregon. Indtil videre handler det om brændstofbesparelser; de rigtig store gevinster er længere væk, lyder det.
Endnu en aktør har meldt sig på banen eller rettere sagt vejen når det kommer til at teste tæt- og (næsten) selvkørende lastbiler i de såkaldte platoons. Det drejer sig om den tyske bilproducent Daimler, der ifølge Reuters har fået tilladelse til at prøvekøre teknologien på offentlige veje i den amerikanske delstat Oregon på Stillehavskysten nord for Californien.
Læs også: Rapport: Op til 70 procent af chauffører kan miste jobbet til førerløse lastbiler
Nærmere bestemt er det Daimlers lastbildivision i USA, der producerer under brandnavnet Freightliner Trucks, som har fået det grønne stempel af Oregon Department of Transportation, efter en stribe succesfulde testforløb på koncernens lukkede anlæg i byen Madras, godt 150 km sydøst for delstatshovedstaden Portland.
Dermed lægger Daimler sig i halen på bl.a. Scania og Volvo, som gennemførte en større demonstration allerede i marts sidste år, ligesom Tesla for nylig fik en lignende godkendelse til testforløb i ørkenstaten Nevada længere sydpå.
Den store gevinst er langt væk
Indtil videre er øget brændstofeffektivitet den mest tilgængelige gevinst ved platooning, siger chefen for Daimlers kommercielle lastbilforretning, Martin Daum, til Reuters. Den kortere afstand mellem bilerne mindsker vindmodstanden og dermed brændstofforbruget, og teknologien sørger for at støtte chaufførerne og øge sikkerheden.
Daimler har i lighed med sektorens andre selskaber imidlertid større landvindinger i sigte. Længere ude i fremtiden vil det således være muligt kun at have en aktiv chauffør i den forreste bil i en platoon, mens de øvrige kan passe sig selv, enten helt ubemandede, eller med en andenchauffør, der kan sove og afløse den første.
Læs også: Volvo og Renova tester selvkørende skraldevogn
På den måde kan et fragtselskab bogstavelig talt holde sine forsendelser kørende mere eller mindre 24 timer i døgnet, fordi køre-hviletidsbestemmelserne kan overholdes uden at vognene stopper. Effektiviseringspotentialet er enormt, men som Martin Daum samtidig medgiver: Vi har ikke den tekniske løsning endnu. Den er langt væk.
-AK