29.09.2017 | Branchenyt
Daimler skal teste platooning i USA
Den tyske bilproducent Daimlers lastbildivision har fået grønt lys til at teste platoon-kørsel på landevejene i den amerikanske stat Oregon. Indtil videre handler det om brændstofbesparelser; de rigtig store gevinster er længere væk, lyder det.
Daimlers amerikanske lastbildivision, der producerer under brandnavnet Freightliner Trucks, skal til at teste platooningteknologien i delstaten Oregon. Foto: Daimler AG
Endnu en aktør har meldt sig på banen eller rettere sagt vejen når det kommer til at teste tæt- og (næsten) selvkørende lastbiler i de såkaldte platoons. Det drejer sig om den tyske bilproducent Daimler, der ifølge Reuters har fået tilladelse til at prøvekøre teknologien på offentlige veje i den amerikanske delstat Oregon på Stillehavskysten nord for Californien.
Læs også: Rapport: Op til 70 procent af chauffører kan miste jobbet til førerløse lastbiler
Nærmere bestemt er det Daimlers lastbildivision i USA, der producerer under brandnavnet Freightliner Trucks, som har fået det grønne stempel af Oregon Department of Transportation, efter en stribe succesfulde testforløb på koncernens lukkede anlæg i byen Madras, godt 150 km sydøst for delstatshovedstaden Portland.
Dermed lægger Daimler sig i halen på bl.a. Scania og Volvo, som gennemførte en større demonstration allerede i marts sidste år, ligesom Tesla for nylig fik en lignende godkendelse til testforløb i ørkenstaten Nevada længere sydpå.
Den store gevinst er langt væk
Indtil videre er øget brændstofeffektivitet den mest tilgængelige gevinst ved platooning, siger chefen for Daimlers kommercielle lastbilforretning, Martin Daum, til Reuters. Den kortere afstand mellem bilerne mindsker vindmodstanden og dermed brændstofforbruget, og teknologien sørger for at støtte chaufførerne og øge sikkerheden.
Daimler har i lighed med sektorens andre selskaber imidlertid større landvindinger i sigte. Længere ude i fremtiden vil det således være muligt kun at have en aktiv chauffør i den forreste bil i en platoon, mens de øvrige kan passe sig selv, enten helt ubemandede, eller med en andenchauffør, der kan sove og afløse den første.
Læs også: Volvo og Renova tester selvkørende skraldevogn
På den måde kan et fragtselskab bogstavelig talt holde sine forsendelser kørende mere eller mindre 24 timer i døgnet, fordi køre-hviletidsbestemmelserne kan overholdes uden at vognene stopper. Effektiviseringspotentialet er enormt, men som Martin Daum samtidig medgiver: Vi har ikke den tekniske løsning endnu. Den er langt væk.
-AK
Innovation

Ny støttepulje til virksomheder der vil automatisere med robotter
Til oktober kan små og mellemstore virksomheder søge tilskud fra en ny pulje uddelt af SMV:Digital. Tilskuddet skal gå til rådgivning om, hvordan robotter kan gøre en konkret forskel i virksomhedens produktion.
Branchenyt

Brintbranchen ærgrer sig over aftale om CCS
Dagens CCS-aftale, hvor 27 milliarder kroner bliver fordelt til lagring af mindst 34 millioner tons CO2 i den danske undergrund, indeholder ingen incitamenter til, at CO2’en allerede inden 2030 kan blive anvendt til at producere grønne brændstoffer. Det ærgrer Brintbranchen, der advarer om de potentielle konsekvenser for Danmarks og EU's omstilling af den tunge transport og industri.
Branchenyt

Robotter, automatisering og prisuddeling
Fremtiden er i fokus, når robotterne indfinder sig på HI Tech & Industry Scandinavia i MCH Messecenter Herning den 3.-5. oktober. På messen favnes fremtidens projekter og kunder, ligesom kimen lægges til nye samarbejder. Også vinderen af DIRA Automatiseringsprisen skal kåres på messen.
Lager & distribution

Cobot-automatisering løfter palletering til nyt niveau
Ny virtuel konference kaster lys over, hvordan virksomheder driver palletering mere effektivt.
Innovation

Kunstig intelligens har stort potentiale
Længe har der været snak om, at kunstig intelligens vil transformere måden, vi arbejder på. En ny undersøgelse fra Havard University afslører nu, at brugen af AI ikke kun øger opgavehastigheden med mere end 25 procent, men også forbedrer opgavekvaliteten med over 40 procent.
Innovation

3D-scanner automatiserer Grundfos’ kvalitetssikring
In-line 3D-scanner, der er udarbejdet af specialistvirksomhederne Unimec og Zebicon, har automatiseret Grundfos’ kvalitetskontrol på kritisk vigtige printplader. Løsningen gør det muligt at kvalitetssikre samtlige komponenter i stedet for stikprøver og minimerer antallet af defekte produkter.