Data og viden om værdikæden giver markedsfordele
Danske FTZ, der er landets største leverandør af reservedele til autobranchen, drager fordel af at have adgang til vigtige data og viden fra selskabets ejer, svenske MEKO, som opererer i andre skandinaviske lande inden for samme forretningsområder.
"Vores branche er i konstant forandring, og det kræver betydelige ressourcer at holde trit med udviklingen. Hvis man vil være med helt fremme, så kræver det data, viden og markedsmuskler for at kunne være med i autobranchen”, siger Michael Gadegaard, der er CEO i FTZ.
En central del af denne strategiske fordel er den vidensdeling, der foregår inden for MEKO, hvor FTZ kan udveksle erfaringer og indsigt med andre aktører i Norden. Michael Gadegaard nævner el-bilmarkedet (EV) i Norge, som et eksempel på et marked, hvor FTZ kan få en viden, som ikke er i Danmark pt.
"Norge er førende inden for elbilmarkedet i Europa, og som markedsleder i landet har MEKO erhvervet sig dybdegående erfaringer og indsigt i den langsigtede udvikling for eftermarkedet. Det giver os nogle gode muligheder for at se, hvordan det danske EV-marked kommer til at se ud i fremtiden, og det er også en klar fordel for vores kunder”, siger Michael Gadegaard.
En central del af denne strategiske vidensdeling foregår inden for MEKO's såkaldte Focus Days, som er et nyt event lavet til at samle datterselskaber, herunder FTZ, kunder og pressen for at dele indsigt og sætte fokus på vigtige temaer i bilindustrien.
Focus Days er netop blevet afholdt i Oslo og omhandlede de nyeste tendenser på eftermarkedet samt EV-bølgen, som især har ramt Norge, hvor 86 procent af alle nyindkøbte biler er elbiler. Og det voksende EV-marked stiller nye krav til FTZ og branchen.
"Det er essentielt at have en endnu bedre synergi mellem leddene i værdikæden for at kunne følge med. Udover at vi allerede har udvidet vores sortiment af reservedele kommer vi også til at introducere nye produktområder indenfor EV-komponenter”, siger Michael Gadegaard, der selv deltog i Focus Days.
Under Focus Days var der også stort fokus på, hvordan EV-markedet vil påvirke måden, værkstederne arbejder på i fremtiden.
"Med det stigende EV-marked ser vi ind i en fremtid, hvor en endnu større del af fejlsøgningen og opdateringer vil foregå remote. Det giver helt klart nogle fordele for vores kunder, men stiller også krav til viden og teknik for at følge med i udviklingen”, siger Michael Gadegaard.
Ved Focus Days var der også stort fokus på bæredygtighed, som bliver stadig mere afgørende inden for bilernes eftermarked. Det gælder både nye EU-regulativer på området og forventninger fra alt lige fra kunder, investorer og medarbejdere til MEKO selv.
"MEKO har en robust bæredygtighedsstrategi og flere initiativer inden for bæredygtighed, herunder at sætte ambitiøse, videnskabeligt funderede klimamål. Og det er simpelthen et krav, hvis man vil stå rustet til fremtiden. Det kræver ressourcer, og FTZ står stærkt, når vi har MEKO i ryggen”, siger Michael Gadegaard.
Læs også: Topledere har vigende fokus på bæredygtighed
FTZ's tilknytning til moderselskabet MEKO giver ikke kun virksomheden en markedsmæssig fordel, men gavner også dens medarbejdere betydeligt, især inden for vidensdeling. Ved at være en del af en større koncern som MEKO er FTZ i stand til at tilbyde sine ansatte den nyeste viden inden for en branche i konstant udvikling.
"Vi kan tilbyde vores medarbejdere unikke muligheder og efteruddannelser, som er enestående i branchen. Det, at vi er en del af en så stor koncern og kan drage erfaring fra andre markeder, giver vores medarbejdere en særlig mulighed for udvikling”, siger Michael Gadegaard.
Kilde: FTZ