Danske virksomheder skal overleve på service
Danske virksomheder skal optimere servicen, hvis de vil klare sig i den globale konkurrence fremover. Servicetilbud, der supplerer de fysiske produkter, er nemlig svære at kopiere for de udenlandske konkurrenter, og det giver danske virksomheder en værdifuld fordel.
Danske virksomheder kæmper med næb og klør for at overleve på et globalt marked, hvor lande med lave lønninger og produkter, der efterhånden lever op til de danske virksomheders produktkvalitet, har skabt problemer for de danske virksomheders konkurrenceevne.
At producere de samme produkter til en lavere pris, så de hen ad vejen bliver i stand til at konkurrere, det slag har de danske virksomheder for længst tabt.
Læs også: Fleksible robotter gavner dansk konkurrenceevne
Der skal en holdningsændring til mener Christer Karlsson, der er professor og Academic Director på CBS Competitiveness Platform, en Business-in-Society-platform på CBS. Han mener, at de danske virksomheder kan forbedre deres konkurrenceevne ved, at udvikle nye serviceløsninger.
Avancerede serviceløsninger er et vigtigt strategisk svar på de konkurrencemæssige udfordringer, som de danske virksomheder står overfor. Det skyldes især, at integrerede serviceløsninger, som inkluderer både fysiske produkter og services, vil være særdeles svære at kopiere blandt konkurrenterne, fordi den enkelte virksomheds specifikke kompetencer og ekspertise er centrale forudsætninger for at kunne levere avancerede serviceløsninger, siger Christer Karlsson til cbs.dk.
Tag serviceskridtet fuldt ud
Den svenskejet virksomhed Alfa Laval, der producerer pumper, ventiler, varmevekslere og separatorer, har arbejdet meget med virksomhedens serviceydelser. Det betyder konkret, at virksomhed tilbyder mere end blot reservedele og reparationer. Faktisk tilbyder de at overtage hele produktfunktionen, så kunden slipper for at skulle koncentrere sig om forebyggende vedligehold og service af maskinen. Det skaber nærmest en virksomhed i virksomheden eller performance-partner, som Alfa Laval kalder det på deres hjemmeside.
Også Rolls-Royce har taget serviceskridtet fuldt ud. Rolls-Royce tilbyder ikke længere kun flymotorer og årlige serviceeftersyn til flyselskaberne i deres produktportefølje. De satser ligeledes på opdrift og fremdrift til flyselskabernes fly.
Trin-for-trin-guide
Projektet har udgivet en booklet med titlen:
Driving Competitiveness through Servitization.
En trin-for-trin-guide for virksomheder, som gerne vil arbejde med udvikling af serviceprodukter til deres virksomhed. Bookleten er gratis at downloade.
Mange fordele i at udvikle serviceprodukter
Christer Karlsson mener, at Rolls-Royce og Alfa Laval er gode eksempler på virksomheder, der har set potentialet i serviceløsninger. Han understreger, at virksomhederne opererer ud fra en teori om, at service i konkurrencemæssig forstand kun er en gevinst, hvis servicetilbuddene er afhængige af præcis de kompetencer og den ekspertise, som er unikke for den deres virksomhed.
Og det er afgørende, mener han, for så er servicen umulig at kopiere for andre virksomheder, og det er det, som giver konkurrencefordele og øget profit.
Læs også: Swisslog styrker konkurrenceevnen med ProMark!
For danske virksomheder drejer det sig om at udnytte netop de konkurrencemæssige fordele, Sammenlignet med de fleste lavtlønslande har Danmark et relativt højt vidensniveau og en relativt videnstung og kompetent arbejdsstyrke, og hvis vi skal konkurrere, skal det nødvendigvis være på disse parametre, forklarer Christer Karlsson til Cbs.dk.
De danske virksomheder skal derfor være meget mere opmærksomme på potentialet i services, og de skal være klar på, at der er konkurrencemæssige fordele i at udvikle serviceprodukter, som supplement til virksomhedens fysiske produkter.
-LRI