Danske virksomheder skal overleve på service

Danske virksomheder skal optimere servicen, hvis de vil klare sig i den globale konkurrence fremover. Servicetilbud, der supplerer de fysiske produkter, er nemlig svære at kopiere for de udenlandske konkurrenter, og det giver danske virksomheder en værdifuld fordel.

Alfa Laval er et godt eksempel på en virksomhed, der har set et potentiale i at satse på nye serviceløsninger. Foto Alfa Laval.

24.06.2014

SCM.dk

Christer Karlsson, der er professor og Academic Director på CBS Competitiveness Platform, en Business-in-Society-platform på CBS..

Danske virksomheder kæmper med næb og klør for at overleve på et globalt marked, hvor lande med lave lønninger og produkter, der efterhånden lever op til de danske virksomheders produktkvalitet, har skabt problemer for de danske virksomheders konkurrenceevne.

At producere de samme produkter til en lavere pris, så de hen ad vejen bliver i stand til at konkurrere, det slag har de danske virksomheder for længst tabt.

Læs også: Fleksible robotter gavner dansk konkurrenceevne

Der skal en holdningsændring til mener Christer Karlsson, der er professor og Academic Director på CBS Competitiveness Platform, en Business-in-Society-platform på CBS. Han mener, at de danske virksomheder kan forbedre deres konkurrenceevne ved, at udvikle nye serviceløsninger.

”Avancerede serviceløsninger er et vigtigt strategisk svar på de konkurrencemæssige udfordringer, som de danske virksomheder står overfor. Det skyldes især, at integrerede serviceløsninger, som inkluderer både fysiske produkter og services, vil være særdeles svære at kopiere blandt konkurrenterne, fordi den enkelte virksomheds specifikke kompetencer og ekspertise er centrale forudsætninger for at kunne levere avancerede serviceløsninger, ” siger Christer Karlsson til cbs.dk.

Tag serviceskridtet fuldt ud
Den svenskejet virksomhed Alfa Laval, der producerer pumper, ventiler, varmevekslere og separatorer, har arbejdet meget med virksomhedens serviceydelser. Det betyder konkret, at virksomhed tilbyder mere end blot reservedele og reparationer. Faktisk tilbyder de at overtage hele produktfunktionen, så kunden slipper for at skulle koncentrere sig om forebyggende vedligehold og service af maskinen. Det skaber nærmest en virksomhed i virksomheden – eller ’performance-partner’, som Alfa Laval kalder det på deres hjemmeside.

Også Rolls-Royce har taget serviceskridtet fuldt ud. Rolls-Royce tilbyder ikke længere kun flymotorer og årlige serviceeftersyn til flyselskaberne i deres produktportefølje. De satser ligeledes på opdrift og fremdrift til flyselskabernes fly.

Trin-for-trin-guide

Projektet har udgivet en booklet med titlen:

”Driving Competitiveness through Servitization”.

En trin-for-trin-guide for virksomheder, som gerne vil arbejde med udvikling af serviceprodukter til deres virksomhed. Bookleten er gratis at downloade.

Mange fordele i at udvikle serviceprodukter
Christer Karlsson mener, at Rolls-Royce og Alfa Laval er gode eksempler på virksomheder, der har set potentialet i serviceløsninger. Han understreger, at virksomhederne opererer ud fra en teori om, at service i konkurrencemæssig forstand kun er en gevinst, hvis servicetilbuddene er afhængige af præcis de kompetencer og den ekspertise, som er unikke for den deres virksomhed.

Og det er afgørende, mener han, for så er servicen umulig at kopiere for andre virksomheder, og det er det, som giver konkurrencefordele og øget profit.

Læs også: Swisslog styrker konkurrenceevnen med ProMark!

”For danske virksomheder drejer det sig om at udnytte netop de konkurrencemæssige fordele, Sammenlignet med de fleste lavtlønslande har Danmark et relativt højt vidensniveau og en relativt videnstung og kompetent arbejdsstyrke, og hvis vi skal konkurrere, skal det nødvendigvis være på disse parametre,” forklarer Christer Karlsson til Cbs.dk.

De danske virksomheder skal derfor være meget mere opmærksomme på potentialet i services, og de skal være klar på, at der er konkurrencemæssige fordele i at udvikle serviceprodukter, som supplement til virksomhedens fysiske produkter.

-LRI

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

14.11.2024SCM.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

11.11.2024SCM.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

11.11.2024SCM.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

07.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online