Danske virksomheder IT-outsourcer for at transformere deres kerneforretning
For danske virksomheder handler outsourcing i mindre grad om at reducere omkostninger, men i stedet mere om at fokusere på sin kerneforretning og skabe nye muligheder. Det viser PA Consulting seneste undersøgelse af kundetilfredsheden med outsourcing- og cloud-kontrakter i Norden.
De seneste ti år har Henrik Ringgaard, der er sourcing-ekspert fra PA Consulting, årligt udarbejdet en måling af kundetilfredsheden med outsourcing- og cloud-kontrakter i Danmark og Norden i samarbejde med forskningsorganisationen Whitelane Research.
Dette års undersøgelse er nu færdig, og den viser, at danske virksomheders mål med IT sourcing er blevet en søgen efter strategiske partnere, som kan hjælpe med at transformere deres kerneforretning.
”I Danmark er outsourcing-markedet overordnet set sundt. I dag ser man på outsourcing som en måde at skabe nye muligheder, fokusere på sin forretning og skabe strategiske fordele fremfor som en måde at reducere sine udgifter”, fortæller Henrik Ringgaard.
Undersøgelsen er i år baseret på mere end 1.400 unikke outsourcing-kontrakter fordelt på 680 klassiske outsourcing-kontrakter og 750 cloud-kontrakter hos mere end 350 nordiske virksomheder. Det er dermed den mest omfattende analyse, der er udført i Norden, som afspejler kundernes opfattede tilfredshed med deres it-tjenesteudbydere.
Læs også: Novo Nordisk gør supersoftware gratis for at booste SMV’ernes produktion
Mere end 30 procent af danske virksomheder forventer at øge deres outsourcing inden for de næste to år, hvilket er en højere tendens end virksomhederne i Norge og Sverige. I Danmark er man drevet af at fremtidssikre og fokusere på forretningstransformation fremfor at reducere omkostninger.
”Der er sket et markant skifte de sidste fem år, hvor man investerer i fremtiden, men markedet er ved at stabilisere sig – i Danmark såvel som i Norden (i modsætning til det meste af Europa) handler det nu om at fintune og rykke rundt. For bare 5-6 år siden ville virksomhederne gerne outsource meget mere, men vi nået et mere stabilt niveau i Danmark,” siger Henrik Ringgaard.
Indiske TCS topper listen
Undersøgelsen har rangeret de forskellige virksomheder efter kundetilfredshed inden for traditionelle serviceudbydere og cloud-udbydere. Inden for de traditionelle serviceudbydere har den indiske virksomhed Tata Consultancy Services (TCS) genvundet førstepladsen i Danmark fra Accenture. ATEA og LTI klatrer begge op på listen for outsourcing-tjenesteudbydere på henholdsvis tredje og fjerde pladsen.
”TCS har genvundet førstepladsen i Danmark, med Accenture og ATEA i lige i hælene. TCS får også den højeste score for forståelse af forretningen, som er et krav for at blive en strategisk partner, mens Atos og Kyndryl får den laveste score i undersøgelsen”, siger Henrik Ringgaard og tilføjer:
”Men selvom Kyndryl scorer næstlavest i forhold til den overordnede tilfredshed i Danmark, ligger de i top-3, når det kommer til cybersikkerhed, hvilket er et meget centralt tema i forhold til den aktivitet, vi har set i kølvandet på de begivenheder, der p.t. sker i det geopolitiske landskab”.
- KCP