Novo Nordisk gør supersoftware gratis for at booste SMV’ernes produktion
Teknologisk Institut stiller nu sammen med Novo Nordisk et nyt digitalt værktøj til rådighed for danske virksomheder. Værktøjet skal hjælpe med at optimere deres udviklingsarbejde.
Novo Nordisk har skabt et digitalt værktøj, der bidrager til at forkorte medicinalvirksomhedens udviklingsarbejde. Nu skal værktøjet bredes ud til danske produktionsvirksomheder – helt gratis.
Det digitale udviklingsværktøj har fået navnet Brownie Bee. Det er en open source-software, der udnytter opsamlet viden til at vælge det næste mest produktive eksperiment, altså den smarteste vej at gå – ofte blandt titusinder af muligheder.
En af de virksomheder, der allerede har arbejdet med Brownie Bee, er RadiSurf, der producerer overfladebehandling. RadiSurf har ved hjælp af den nye software opnået at forlænge levetiden af deres coating med 140 procent.
Læs også: Teknologisk Institut halverer brugen af nyt plastikpulver på 3D-printere
”Det gik hurtigt op for os, hvor nemt det er at bruge Brownie Bee, fordi man laver ét eksperiment ad gangen. Samtidig er værktøjet særdeles effektivt, fordi det hele tiden vælger det eksperiment, der forventes at være mest produktivt. Det sikrer også, at man ikke låser sig fast og bruger tid på parametre, der ikke betyder noget”, siger Mie Lillethorup, teknologichef ved RadiSurf.
Potentialet for danske virksomheder er så lovende, at Industriens Fond har investeret i et treårigt projekt med navnet ”BOOST Væksten” sammen med Teknologisk Institut og Alexandra Instituttet. Målet er at udbrede det digitale værktøj til danske produktionsvirksomheder, som dermed vil kunne styrke både konkurrencedygtighed og digitaliseringsgrad.
Dem, som udnytter teknologi, vinder på konkurrencen
Brownie Bee er udviklet af medicinalvirksomheden Novo Nordisk og hjælper i dag deres forskere og udviklere med at udvælge de få eksperimenter, der kan give mest ny viden og størst forbedring blandt tusindvis af mulige eksperimenter. Det gør udviklingsarbejdet mere udbytterigt for samme investering.
Softwaren i Brownie Bee kombinerer ideer fra ældre statistiske metoder til forsøgsplanlægning, fx Design of Experiments (DOE), med moderne maskinlæring. Der ligger derfor velafprøvet matematik bag algoritmen, der allerede har bevist sit værd.
”Vi ved, at virksomheder, der formår at udnytte ny teknologi, bliver mere konkurrencedygtige. Men det er svært at finde tid, penge og kompetencer til at gribe de digitale teknologier på en måde, der skaber værdi. Især i mindre virksomheder er det en stor beslutning at foretage omfangsrige innovationsinvesteringer. Derfor vil vi gerne hjælpe virksomhederne på rette vej”, siger Thomas Hofman-Bang, som er adm. direktør i Industriens Fond.
Læs også: Teknologisk Institut opnår certificering i metal 3D-print: ”Nu taler vi alle samme sprog”
I løbet af det treårige ”BOOST Væksen”-projekt skal det digitale værktøj gøres endnu mere brugervenligt, så det bliver praktisk anvendeligt for danske virksomheder uanset deres digitale modenhed. Alexandra Instituttet får her til opgave at optimere brugerfladen. Samtidig får Teknologisk Institut til opgave at implementere Brownie Bee via en række udviklingsforløb med danske virksomheder.
Som virksomhed har man mulighed for at deltage i et udviklingsforløb med henblik på at implementere Brownie Bee i virksomheden. Oplysninger om udviklingsforløb, arrangementer og andet kan findes på browniebee.dk, der løbende vil blive opdateret.
- KCP